La lectura és una activitat que potencia la concentració, la imaginació i l’ empatia de les persones, i que a més a més ajuda a comprendre situacions vitals complexes ia prevenir la degeneració cognitiva. És per totes aquestes raons que és tan important fomentar la lectura en nens des d’una edat primerenca.

Què puc fer perquè els nens llegeixin?

Tot i tots els beneficis que la lectura planteja, cal tenir en compte que, segons les dades del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), més del 35% dels espanyols no llegeixen mai , o bé gairebé mai.

En aquest article d’Integratek t’oferim uns consells breus per incentivar en els nens l’interès i el gust per la lectura. ¡¡ Ja veuràs que no és tan difícil, si se segueixen una sèrie de pautes que són molt senzilles i alhora molt efectives!

Crear un hàbit en el nen, i no pas una obligació per fomentar la lectura en nens

Hi ha ocasions en què els refranys s’equivoquen. Així, per exemple, la lletra, amb sang, no sempre hi entra. De fet, en el cas dels nens, rarament entra així. El millor que podem fer, per tant, és crear lhàbit de lectura duna manera suggestiva , que no sigui impositiva.

Demostrar les possibilitats lúdiques i creatives de la literatura (inventant històries, finals alternatius, jugant amb les paraules, etc.), així com deixar que el nen esculli quin tipus de llibres vol llegir, sol tenir, a la curta oa la llarga, efectes positius.

Per contra, si el forcem a llegir, ia més ho fem mitjançant llibres que no li agraden, al final avorrirà les nostres propostes lectores.

Conèixer els seus gustos i interessos, per orientar-lo al seu itinerari lector

Hi ha llibres de tota mena, i hi ha nens amb tota mena de preferències. Si coneixem, en conseqüència, els gustos i interessos dels nens , és més fàcil orientar-se amb èxit en el camí lector.

Si aconseguim oferir-li llibres que cridin la seva atenció, i que compleixin les seves expectatives, aconseguirem també ampliar les possibilitats que llegeixin amb recurrència i així fomentar la lectura en nens no serà complicat.

Al capdavall, els llibres que ens interessen, també als adults, són aquells que ens interpel·len, que ens diuen alguna cosa, ja sigui pel fons com per la forma, que no ens deixa indiferents.

Escoltem, doncs, els nens, de la mateixa manera que ens escoltem a nosaltres mateixos, quan escollim què llegir. I no tinguem por, per altra banda, a demanar consell a professionals, com a bibliotecaris, llibreters o professors, perquè ens recomanin possibles lectures. Ells, segurament, coneixen molt millor que nosaltres la gran varietat de llibres existents al mercat.

Portar la lectura més enllà de lescriptori

Per suscitar aquest temps periòdic de lectura, podem jugar, a més a més, amb els espais de la casa. Convertir la lectura en una aventura , o simplement dur-la a terme en llocs inusuals de la casa, que permetin sortir de l’habitació o l’escriptori, contribueix a generar aquesta sensació de singularitat i de diversió, en trencar amb les rutines diàries.

La imatge d’un nen llegint en una cabana, tan cinematogràfica, se situa en la línia d’aventurar-se a llegir, perquè és una cosa extraordinària.

Imatge via Pixabay

Propiciar moments significatius amb el nen al voltant de la lectura

La lectura tendeix a ser vista, generalment, com un acte solitari. I en part, és així, no ho podem negar. Però cal no oblidar la dimensió social que també implica, en moltes ocasions, la lectura.  

És una cosa que es pot implementar, per exemple, amb les lectures en veu alta, o amb les dramatitzacions. Es tracta de maneres de llegir compartides, que són molt positives, perquè ajuden a crear comunitat, ia establir vincles emocionals entre els participants, ja siguin familiars, amics o fins i tot desconeguts.

Més enllà de les lectures en veu alta i les dramatitzacions, el mer fet d’intercanviar impressions sobre una mateixa lectura també afavoreix que els nens llegeixin. Si escoltem les seves interpretacions o opinions al respecte, ajudem, alhora, que se sentin valorats, ia fomentar el pensament.

Propiciar aquests moments de tertúlia, així com de lectura compartida, són estratègies molt útils per fomentar la lectura.

Si us veuen llegir, els nens també llegiran

Especialment en les edats més primerenques, els nens solen imitar els grans. Volen assemblar-se als seus referents, i per això els emulen. Per aquest motiu és tan important predicar amb l’exemple quan estem amb ells.  

Podem repetir una i cent vegades un nen que, pel seu bé, és preferible que llegeixi, però si no ens veu llegir a nosaltres, el missatge que estem transmetent, per la via dels fets, és claríssim. Una de les formes més eficaces de fer que un nen llegeixi és, en conseqüència, que ens vegi llegir .

En conclusió: hi ha maneres de contagiar la passió per la lectura en els nens

La conclusió d’aquest article és evident: hi ha diferents maneres per intentar que els nens s’interessin per la lectura, i perquè la converteixin en un dels seus hàbits. Combinar aquestes recomanacions incrementarà les opcions que el nen s’acostumi a llegir, i comenci el recorregut com a lector, que us conduirà per profunds i enriquidors camins d’aprenentatge personal.

Com ha quedat demostrat, però, per aconseguir aquest propòsit, cal una posició activa de la persona que intenta que el nen llegeixi. Si ens quedem de braços plegats, i si no prediquem amb l’exemple, serà més difícil que el nen se senti atret per la lectura.

En resum, recomanem aquesta sèrie de cinc estratègies :

  • Crear lhàbit mitjançant la suggestió, i mai mitjançant la imposició.
  • Conèixer els gustos del nen, per proposar lectures que cridin la seva atenció.
  • Desenvolupar la lectura en espais que conviden a trencar les rutines.
  • Aprofitar la lectura com un acte social, mitjançant lectures en veu alta o bé compartint amb el nen impressions sobre una obra.
  • Donar exemple, llegint. Si el nen ens veu llegir des de petitó, serà més fàcil que ell també llegeixi.
Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari