La lectura és una activitat que potencia la concentració, la imaginació i l’ empatia de les persones, i que a més a més ajuda a comprendre situacions vitals complexes ia prevenir la degeneració cognitiva. És per totes aquestes raons que és tan important fomentar la lectura en nens des d’una edat primerenca.
Què puc fer perquè els nens llegeixin?
Tot i tots els beneficis que la lectura planteja, cal tenir en compte que, segons les dades del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS), més del 35% dels espanyols no llegeixen mai , o bé gairebé mai.
En aquest article d’Integratek t’oferim uns consells breus per incentivar en els nens l’interès i el gust per la lectura. ¡¡ Ja veuràs que no és tan difícil, si se segueixen una sèrie de pautes que són molt senzilles i alhora molt efectives!
Crear un hàbit en el nen, i no pas una obligació per fomentar la lectura en nens
Hi ha ocasions en què els refranys s’equivoquen. Així, per exemple, la lletra, amb sang, no sempre hi entra. De fet, en el cas dels nens, rarament entra així. El millor que podem fer, per tant, és crear lhàbit de lectura duna manera suggestiva , que no sigui impositiva.
Demostrar les possibilitats lúdiques i creatives de la literatura (inventant històries, finals alternatius, jugant amb les paraules, etc.), així com deixar que el nen esculli quin tipus de llibres vol llegir, sol tenir, a la curta oa la llarga, efectes positius.
Per contra, si el forcem a llegir, ia més ho fem mitjançant llibres que no li agraden, al final avorrirà les nostres propostes lectores.
Conèixer els seus gustos i interessos, per orientar-lo al seu itinerari lector
Hi ha llibres de tota mena, i hi ha nens amb tota mena de preferències. Si coneixem, en conseqüència, els gustos i interessos dels nens , és més fàcil orientar-se amb èxit en el camí lector.
Si aconseguim oferir-li llibres que cridin la seva atenció, i que compleixin les seves expectatives, aconseguirem també ampliar les possibilitats que llegeixin amb recurrència i així fomentar la lectura en nens no serà complicat.
Al capdavall, els llibres que ens interessen, també als adults, són aquells que ens interpel·len, que ens diuen alguna cosa, ja sigui pel fons com per la forma, que no ens deixa indiferents.
Escoltem, doncs, els nens, de la mateixa manera que ens escoltem a nosaltres mateixos, quan escollim què llegir. I no tinguem por, per altra banda, a demanar consell a professionals, com a bibliotecaris, llibreters o professors, perquè ens recomanin possibles lectures. Ells, segurament, coneixen molt millor que nosaltres la gran varietat de llibres existents al mercat.
Portar la lectura més enllà de lescriptori
Per suscitar aquest temps periòdic de lectura, podem jugar, a més a més, amb els espais de la casa. Convertir la lectura en una aventura , o simplement dur-la a terme en llocs inusuals de la casa, que permetin sortir de l’habitació o l’escriptori, contribueix a generar aquesta sensació de singularitat i de diversió, en trencar amb les rutines diàries.
La imatge d’un nen llegint en una cabana, tan cinematogràfica, se situa en la línia d’aventurar-se a llegir, perquè és una cosa extraordinària.

Propiciar moments significatius amb el nen al voltant de la lectura
La lectura tendeix a ser vista, generalment, com un acte solitari. I en part, és així, no ho podem negar. Però cal no oblidar la dimensió social que també implica, en moltes ocasions, la lectura.
És una cosa que es pot implementar, per exemple, amb les lectures en veu alta, o amb les dramatitzacions. Es tracta de maneres de llegir compartides, que són molt positives, perquè ajuden a crear comunitat, ia establir vincles emocionals entre els participants, ja siguin familiars, amics o fins i tot desconeguts.
Més enllà de les lectures en veu alta i les dramatitzacions, el mer fet d’intercanviar impressions sobre una mateixa lectura també afavoreix que els nens llegeixin. Si escoltem les seves interpretacions o opinions al respecte, ajudem, alhora, que se sentin valorats, ia fomentar el pensament.
Propiciar aquests moments de tertúlia, així com de lectura compartida, són estratègies molt útils per fomentar la lectura.
Si us veuen llegir, els nens també llegiran
Especialment en les edats més primerenques, els nens solen imitar els grans. Volen assemblar-se als seus referents, i per això els emulen. Per aquest motiu és tan important predicar amb l’exemple quan estem amb ells.
Podem repetir una i cent vegades un nen que, pel seu bé, és preferible que llegeixi, però si no ens veu llegir a nosaltres, el missatge que estem transmetent, per la via dels fets, és claríssim. Una de les formes més eficaces de fer que un nen llegeixi és, en conseqüència, que ens vegi llegir .
En conclusió: hi ha maneres de contagiar la passió per la lectura en els nens
La conclusió d’aquest article és evident: hi ha diferents maneres per intentar que els nens s’interessin per la lectura, i perquè la converteixin en un dels seus hàbits. Combinar aquestes recomanacions incrementarà les opcions que el nen s’acostumi a llegir, i comenci el recorregut com a lector, que us conduirà per profunds i enriquidors camins d’aprenentatge personal.
Com ha quedat demostrat, però, per aconseguir aquest propòsit, cal una posició activa de la persona que intenta que el nen llegeixi. Si ens quedem de braços plegats, i si no prediquem amb l’exemple, serà més difícil que el nen se senti atret per la lectura.
En resum, recomanem aquesta sèrie de cinc estratègies :
- Crear lhàbit mitjançant la suggestió, i mai mitjançant la imposició.
- Conèixer els gustos del nen, per proposar lectures que cridin la seva atenció.
- Desenvolupar la lectura en espais que conviden a trencar les rutines.
- Aprofitar la lectura com un acte social, mitjançant lectures en veu alta o bé compartint amb el nen impressions sobre una obra.
- Donar exemple, llegint. Si el nen ens veu llegir des de petitó, serà més fàcil que ell també llegeixi.
