Es parla de conducta suïcida quan la persona presenta algun grau d’intenció de posar fi a la vida. Aquesta intenció de posar-hi fi és l’únic element que permet identificar-la.

Per tant, la conducta d’intenció suïcida s’estableix com a objectiu de qualsevol intervenció, sigui clínica, d’acompanyament familiar o social, formal o informal. Aquesta intenció de posar fi a la pròpia vida evoluciona en un procés gradual, de menys a més gravetat.

Per què ha augmentat la conducta suïcida en nens i adolescents?

Els efectes de la pandèmia de la Covid-19 incrementen els factors de risc del suïcidi: l’aïllament social i l’impacte econòmic i social.

Aquesta situació ha suposat la disrupció de la vida de milions de persones i està tenint una forta repercussió a la salut mental de la ciutadania, especialment a la població infantil i juvenil.

A causa de l’alarmant pujada de la taxa de suïcidi a la població adolescent, els departaments de Salut i Educació han presentat la “ Guia per a l’abordatge de la conducta suïcida i de les autolesions no suïcides al centre educatiu ”.

Es recullen les orientacions sobre com actuar de manera coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa o del suïcidi pròpiament dit, i també quan es detectin autolesions.

conducta suïcida
Imatge via Pixabay

Com prevenir i observar des dels centres educatius

La prevenció del suïcidi als centres educatius és una responsabilitat important i requereix un enfocament ampli i multifacètic. Els centres educatius són bons observatoris per detectar i prevenir el malestar emocional en relació amb la conducta suïcida.

Per això la Guia recull diferents orientacions sobre com actuar de manera coordinada entre els agents educatius i de salut davant d’una verbalització d’intencionalitat suïcida, d’una temptativa o del suïcidi pròpiament dit.

També hi ha orientacions sobre com actuar davant de les autolesions no suïcides. El document cerca que el docent, en cas que detecti qualsevol de les circumstàncies descrites, sàpiga com acompanyar l’alumne afectat. També heu de conèixer quin és el circuit d’actuació i comunicació que heu de seguir, implicant l’equip directiu del centre i els professionals de salut, i en contacte amb la família del menor.

Algunes mesures per prevenir la conducta suïcida a l’aula

Algunes mesures que poden ajudar a treballar la prevenció del suïcidi als centres educatius inclouen:

  • Promoure el benestar emocional i mental dels estudiants: Això pot incloure oferir programes de suport emocional, com ara teràpies o grups de suport, o promoure la importància de la salut mental i l’autocura.
  • Fomentar el diàleg i la comunicació oberta: És important fomentar un ambient de confiança i acceptació on els estudiants se sentin còmodes parlant dels seus sentiments i preocupacions.
  • Proporcionar recursos i orientació: Els estudiants necessiten saber on poden trobar ajuda i suport, per la qual cosa és important proporcionar informació sobre recursos disponibles, com ara línies d’ajuda telefònica o serveis de teràpia.
  • Promoure un ambient de suport Els estudiants necessiten sentir-se recolzats pels seus parells i pel personal de l’escola. És important fomentar un ambient on els estudiants se sentin segurs i connectats amb els altres.
  • Sensibilitzar la comunitat: La prevenció del suïcidi és una responsabilitat compartida per tots a la comunitat educativa. És important sensibilitzar tots els membres de la comunitat sobre com identificar i donar suport als estudiants que puguin estar en risc de suïcidi.

És important tenir en compte que la prevenció del suïcidi és un esforç d’equip i requereix la col·laboració i el suport de tothom a la comunitat educativa.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller online abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(1) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Com la dislèxia influeix en l’autoestima i què podem fer a l’aula

En aquest article descubriràs com la dislèxia influeix en l’autoestima i quines estratègies poden ajudar [...]

Com interpretar el WISC-V pas a pas

En aquest article aprendràs com interpretar el WISC-V: descobrirás claus per analitzar resultats, detectarás fortaleses [...]

La importància de la neuroplasticitat en l’educació

La neuroplasticitat mostra que el cervell sempre pot canviar. Coneix el seu impacte a l'educació [...]

TDAH i eines digitals: aliats o enemics?

TDAH i tecnologia a l’aula: oportunitats, riscos i estratègies perquè les eines digitals siguin aliades [...]

Com treballar la regulació emocional a l’aula en períodes d’adaptació

En aquest article descobriràs estratègies de regulació emocional a l’aula per afavorir l’adaptació escolar i [...]

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Deixa un comentari