La consciència fonològica és una habilitat lingüística que ens permet identificar i utilitzar els diferents sons que constitueixen el llenguatge humà, com ara els fonemes i les síl·labes.

Els estudiosos han destacat, des de mitjans del segle passat, que és un concepte estretament vinculat a l’aprenentatge de la lectoescriptura. La majoria de vegades, els nens, abans de saber llegir i escriure, ja són capaços de reconèixer, pensar i manejar aquest tipus de sons. Val a dir, però, que la relació entre lectoescriptura i consciència fonològica és, com veurem, de retroalimentació.

Quan es desenvolupa la consciència fonològica?

La consciència fonològica se sol desenvolupar, doncs, en edats primerenques i, generalment, de manera prèvia a l’aprenentatge lector, basat, de fet, en les representacions gràfiques dels sons. Per fomentar la consciència fonològica, es poden treballar exercicis de: segmentació sil·làbica, detecció de rimes i repetició de sons.

Exposar els infants a un entorn lingüístic actiu i ric pot contribuir al progrés de la seva consciència fonològica. Tot plegat, el primer nivell de coneixement fonològic rau en l’escolta.

Quan les famílies llegeixen contes, poemes amb rimes, o ensenyen cançons als seus fills, estan contribuint a despertar-los la consciència fonològica. La qüestió, en definitiva, és convidar-los a jugar amb els sons que constitueixen les paraules.

Quines són les qualitats d’aquesta habilitat lingüística

Tot i que l’escolta representa el primer pas, una de les qualitats més avançades d’aquesta habilitat lingüística és la consciència fonèmica, que es fonamenta en el reconeixement de sons individuals, és a dir, fonemes. El pas definitiu ja és la seva combinació per conformar vocables. Fonemes, síl·labes i paraules són els nivells principals d’adquisició de la consciència fonològica.

Des del punt de vista educatiu, és molt important considerar que les dificultats fonològiques poden ser, de vegades, un indicatiu, per a familiars i professorat, d’una possible dificultat lectora o expressiva en un nen.

De la mateixa manera, el treball pedagògic d’àrees associades amb la consciència fonològica pot ajudar a millorar en l’àmbit de la lectoescriptura i viceversa. En el cas de la dislèxia, per exemple, la consciència fonològica és fonamental. En síntesi, consciència fonològica i lectoescriptura formen part indissociable d’un enriquiment lingüístic mutu.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari