Què és el joc i quina és la seva importància als nens?

“En el joc simbòlic, cada nen s’expressa de manera particular, mai no trobarem dos nens que juguin igual”.

El joc és una activitat que apareix espontàniament per la satisfacció que produeix i per tal d’entretenir o divertir. El nen que juga aprèn a controlar la seva angoixa, a conèixer el seu propi cos, a representar-se al món exterior i a actuar.  

El joc neix del plaer de la relació amb l’altre i les seves funcions són la comunicació, l’experimentació, la capacitat de simbolitzar i l’elaboració de les experiències. Contribueix a la unificació i integració de la personalitat dels nens i els permet comunicar-se.

Què és el joc i quina és la seva importància als nens?

Hi ha diferents autors que ens parlen del joc. Winnicott (pediatre, psiquiatre i psicoanalista) definia que els nens juguen per plaer, per expressar l’agressivitat, per dominar l’angoixa, per augmentar la seva experiència i establir contactes socials.

Wallon (psicòleg) descriu quatre tipus de joc segons el nivell d’experiència: els jocs funcionals d’activitat sensorimotriu; els jocs de ficció com jugar a nines o utilitzar un bastó com si fos un cavall; els jocs d’adquisició, en què els nens miren, escolten, perceben i comprenen; i els jocs de construcció, en què juguen a ajuntar, combinar, modificar o transformar objectes per crear-ne de nous.

Jean Piaget (pedagog) va proposar una classificació que té en compte l’estructura de jocs i les funcions cognoscitives del nen: jocs d’exercici, en què qualsevol conducta és utilitzada per produir plaer; el joc simbòlic (en què ens centrarem en aquest article), en què el nen és capaç d’imaginar-se una realitat inventada per ell; i els jocs de regles.

A quines edats es dóna el joc simbòlic?

El joc simbòlic es dóna entre els dos anys i els sis o set anys, segons la maduresa de cada nen, i anirà evolucionant i guanyant complexitat a mesura que vagin creixent. Consisteix que el nen és capaç de combinar fets reals i imaginaris , els nens recreen situacions fictícies com si estiguessin passant realment, ells es converteixen en personatges i els objectes cobren vida a la seva imaginació.

Aquesta activitat els permet viure altres mons , posar en marxa la seva creativitat i la seva imaginació, superar pors i guanyar confiança.

El joc simbòlic permet al nen convertir la seva habitació, el menjador i la cuina (zones de joc simbòlic) en un castell, un bosc, una selva o qualsevol espai que ell pugui o vulgui imaginar-se: un coixí en un escut, una galleda de platja en un fantàstic barret o una tela és la millor de les disfresses.

Beneficis del joc simbòlic 

  • Comprendre i assimilar l’entorn que els envolta.
  • Aprendre i practicar coneixements sobre els rols de la societat.
  • Desenvolupar el llenguatge; aquest aspecte té més importància a partir dels 4 anys amb l’inici del joc de rols, en què l’acció es dóna en funció del company i a mesura que avança el procés de socialització van apareixent jocs més reglats, on el grup té un paper important.
  • Afavoreix la imaginació i la creativitat.
  • Contribueix al desenvolupament emocional.
Joc simbòlic
Imatge via Pixabay

Evolució del joc simbòlic

Etapa 1: Joc presimbòlic (12-19 mesos)

  • Identifiquen l’ús funcional dels objectes de la vida diària, associen gestos o accions amb objectes com ara beure un got buit.

Etapa 2: Joc simbòlic

  • Des dels 18 mesos imita escenes de la vida quotidiana com donar menjar a una nina o fa com si parlés per telèfon.
  • Des dels 20 mesos comença a combinar dos objectes, com ara posar una cullera en un got.
  • Des dels 22 mesos comença a representar un rol com jugar a les mares o substituir objectes.
  • Des dels 30 mesos comencen a introduir personatges de ficció, seqüències de com jugar a metges; els objectes ja no han de ser reals i com que el llenguatge ha evolucionat i tenen més habilitats comunicatives , poden adoptar diferents rols en el joc.
  • Des dels quatre anys ja poden fer servir gestos i llenguatge per establir les diferents escenes del joc, planifiquen el joc, improvisen i la interacció amb els iguals es converteix en un joc cooperatiu.

Joc simbòlic a les aules d’Infantil

A les escoles, almenys fins que tenen sis anys, el joc simbòlic és probablement l’instrument d’aprenentatge més gran que existeix. Per aquest motiu, a la majoria d’escoles, a les seves aules infantils en són molt conscients i ho potencien al màxim.

Organitzar les aules en aquest sentit respon a una estratègia pedagògica que persegueix el desenvolupament dels diferents aprenentatges del nen en funció de les seves necessitats i, alhora, en permet la integració. Jugant interactuen entre ells, imiten els adults, es posen al lloc de l’altre, desenvolupen la seva imaginació, la creativitat.  

S’expressen i intercanvien emocions, positives i negatives. Creen lideratge, aprenen a prendre decisions personals i en grup, i així la intel·ligència emocional i racional es van desenvolupant amb l’únic acte de jugar i respectar els diferents ritmes de cada nen.

Joc simbòlic a casa

A casa, quan observem els nostres fills jugant a “fer com si”, obtenim una valuosa informació de com són, les seves pors, conflictes, preocupacions, desitjos… És convenient observar el seu joc, asseure’ns al seu costat intentant no intervenir ni criticar-los o dirigir-los, i si ens conviden a participar-hi, ho fem, però deixant que siguin ells els que ho facin. 

Els adults, de vegades sense adonar-nos-en, podem enviar-los informació del tipus: “així no és, es fa així…”, encara que la fantasia i la imaginació són lliures! Si ens conviden a jugar, endavant! Els adults els podem ajudar a estimular les seves associacions d’idees , a relacionar els elements del joc, comprendre les seqüències, avançar cap als conceptes i enriquir-ne la fantasia i la capacitat per pensar.

El joc és, en definitiva, un gran recurs per gaudir en família i aprofitar el temps. L’única cosa que necessiten són ganes de passar-ho bé i créixer junts, ja que ni els videojocs més nous, ni les tecnologies més avançades ni les joguines més innovadores són necessàries per gaudir de moments màgics amb els nostres fills, avis o veïns; a la platja, a casa o al carrer.

Saber més aquí...

Coneix les nostres formacions

Descobreix tots els nostres cursos aquí…

55,00

Aquest taller en línia, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació de les altes capacitats intel·lectuals. Idioma: Espanyol RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn què és la CNV, aprofundeix en l'escolta activa i explora els quatre passos bàsics de la CNV. Practicar CNV ens ajuda a connectar amb el que sentim i necessitem, a construir relacions sanes i autèntiques en entorns educatius i personals, a respondre amb consciència en lloc de reaccionar automàticament i a gestionar els conflictes de manera respectuosa i constructiva.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
Esgotat
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller en línia abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Español RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
(3) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(5) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix el nostre bloc

Descobreix els nostres articles aquí…

Calendari d’Advent Integratek: 24 dies d’aprenentatge i emoció (descàrrega gratuïta)

Descobreix el Calendari d'Advent Integratek 2025: 24 activitats educatives pel desembre que combinen emoció, joc [...]

Doble excepcionalitat a l’escola: com identificar i acompanyar

Qué es la doble excepcionalidad y cómo acompañar al alumnado con altas capacidades y dificultades [...]

La comunicació no violenta com a eina clau per a la convivència escolar

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Com construir aules lliures d’estereotips de gènere

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Estrès i aprenentatge: com afecta el cervell i què podem fer des de l’aula

L'estrès sostingut bloqueja l'atenció i la memòria. La neuroeducació ofereix claus per crear aules més [...]

L’impacte de la motivació al rendiment acadèmic: claus per potenciar l’aprenentatge des de la neuroeducació

Descobreix com la motivació influeix en el rendiment acadèmic i quines estratègies els docents poden [...]

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Deixa un comentari