Sovint es produeix una certa confusió entre els conceptes «altes capacitats» i «superdotació». És molt recurrent veure com els dos termes es fan servir d’una manera imprecisa, com a simples sinònims.

En realitat, però, tant les altes capacitats com la superdotació fan referència a situacions molt concretes que en aquest article d’Integratek us ajudarem a clarificar. Tenir en compte aquests matisos pot ser molt útil, sobretot si, d’alguna manera, estem vinculats a l’àmbit educatiu.

  • Altes Capacitats Intel·lectuals Altes Capacitats Intel·lectuals El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

L’evolució dels models i conceptes d’intel·ligència

En primer lloc, cal considerar que en tots dos casos ens situem, efectivament, dins del que hem convingut anomenar «intel·ligència». Si bé en el passat es pensava en la intel·ligència humana com una facultat de la ment unitària i estàtica, en les darreres dècades s’han consolidat els models i els conceptes d’intel·ligència que la defineixen per la seva pluralitat i dinamisme.

La idea que el coeficient intel·lectual (CI) és suficient per determinar la nostra intel·ligència i les nostres possibilitats d’èxit acadèmic i professional ha quedat totalment obsoleta. Teories com la de les intel·ligències múltiples, divulgada ja el 1983 pel psicòleg i investigador nord-americà Howard Gardner, han evidenciat que no existeix una sola forma d’intel·ligència (lingüística, musical, logico-matemàtica, cinestèsica, espacial, intrapersonal, interpersonal, naturalista), i que per tant es tracta de més complex.

En aquesta línia, el també psicòleg i investigador espanyol Antoni Castelló ha definit la intel·ligència com una “constel·lació de capacitats irregulars que van variant al llarg de la vida”. És en aquest marc de complexitat on s’han desenvolupat conceptes tan diferents com les altes capacitats, la superdotació, el talent o la precocitat.

 

Les altes capacitats: fixar la mirada en diferents potencialitats

Segons recullen els documents oficials de diferents comunitats autònomes, el concepte d’altes capacitats és interpretat, a la Llei orgànica d’educació, com un terme més genèric que el de superdotació. La clau per a la seva comprensió és la potencialitat intel·lectual , vista des d’una perspectiva molt àmplia i heterogènia.

Podríem afirmar, doncs, que estem davant d’un conjunt de persones que tenen en comú unes característiques cognitives particulars, que en possibiliten el desenvolupament intel·lectual, d’una manera extraordinària, en una o més matèries. Es tracta, per tant, d’un grup molt variat, en què tenen cabuda la superdotació, el talent i la precocitat .

En general, i encara que no siguin les úniques estratègies per identificar-los, els alumnes amb capacitats altes solen obtenir puntuacions per sobre de la mitjana en un test d’intel·ligència general, però també en proves concretes d’aptituds.

Com afirma Silvia Sastre, investigadora espanyola especialitzada en psicologia evolutiva, es tracta de “perfils intel·lectuals multidimensionals”, caracteritzats per pensar, comprendre i conèixer “de manera diferent quantitativa, però, sobretot, qualitativament respecte als aprenents típics”.

La superdotació: més enllà d’un coeficient

S’ha tendit a relacionar la superdotació amb un coeficient intel·lectual superior als 130 punts en un test d’intel·ligència. Aquesta ha estat una definició acceptada durant molt de temps per l’ Organització Mundial de la Salut (OMS). També se l’ha relacionada amb percentils superiors a 75 en diferents tipus d’intel·ligència.

Ara bé, més enllà del possible interès d’aquestes xifres, la veritat és que la superdotació no pot ser entesa, exclusivament, com un simple coeficient.

És el cas, per exemple, del model de Renzulli o dels tres anells, del model de Gagné, el model de Heller, el model de Ziegler, el model de Sternberg o el model de Stanley, entre d’altres.

Sigui com sigui, sembla que hi ha un consens a considerar la superdotació com el resultat d’una configuració cognitiva que combina tots els recursos intel·lectuals i que permet processar la informació molt eficaçment. Així, doncs, cobreix un ampli ventall de matèries. El talent, per contra, sol al·ludir a persones que desenvolupen una habilitat especial però només en àmbits molt concrets.

Entre les característiques que se solen associar als alumnes amb superdotació cal destacar una memòria privilegiada, la flexibilitat cognitiva, la capacitat d’abordar nous reptes intel·lectuals, una gran atenció i concentració, més facilitat per ser innovadors, etc.

 

La importància de la motivació i un treball educatiu especial

Quan parlem d’altes capacitats i superdotació, no cal menyscabar el paper de la motivació. En el cas d’aquest tipus d’alumnes, és molt important dur a terme un treball educatiu especial, adaptat a les seves necessitats. Al capdavall, les altes capacitats i la superdotació són potencialitats . Això vol dir que no garanteixen, per elles mateixes, l’èxit curricular, o el desenvolupament educatiu i humà que desitgem.

Segons el psicòleg educatiu nord-americà Joseph Renzulli, per exemple, l’alumnat superdotat compta amb un bon sistema de tractament de la informació (intel·ligència elevada), una alta originalitat i pensament divergent (creativitat) i amb la motivació suficient per garantir la materialització de la seva potència (implicació en la matèria). Aquesta motivació suficient és fonamental que es treballi a l’aula. Valors com la motivació o la implicació són igual d’importants per a l’educació de les persones amb capacitats altes i les persones superdotades.

El nostre treball pedagògic, en conseqüència, ha de tenir en compte un desenvolupament evolutiu al llarg de la vida, i la influència del context (família, centre educatiu, amistats, etc.) on aquesta persona es troba.

 

La necessitat de distingir aquests conceptes

Com hem pogut comprovar, les altes capacitats i la superdotació no són exactament el mateix, encara que puguin anar de la mà. En el cas de les altes capacitats, es refereix a una situació cognitiva més general, en què es poden localitzar superdotats, talentosos i precoços (persones que adquireixen una habilitat abans del previst). La superdotació, per tant, és un d’aquests casos concrets, que, com hem demostrat, va més enllà d’un número en un test de coeficient intel·lectual.

Saber distingir aquests conceptes és el primer pas per reconèixer aquestes situacions personals, que es poden fer a l’aula, i començar a conscienciar-se sobre l’atenció i l’educació especial que mereixen.

  • Altes Capacitats Intel·lectuals Altes Capacitats Intel·lectuals El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

55,00

Aquest taller en línia, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació de les altes capacitats intel·lectuals. Idioma: Espanyol RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn què és la CNV, aprofundeix en l'escolta activa i explora els quatre passos bàsics de la CNV. Practicar CNV ens ajuda a connectar amb el que sentim i necessitem, a construir relacions sanes i autèntiques en entorns educatius i personals, a respondre amb consciència en lloc de reaccionar automàticament i a gestionar els conflictes de manera respectuosa i constructiva.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
Esgotat
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller en línia abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Español RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
(3) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(5) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Calendari d’Advent Integratek: 24 dies d’aprenentatge i emoció (descàrrega gratuïta)

Descobreix el Calendari d'Advent Integratek 2025: 24 activitats educatives pel desembre que combinen emoció, joc [...]

Doble excepcionalitat a l’escola: com identificar i acompanyar

Qué es la doble excepcionalidad y cómo acompañar al alumnado con altas capacidades y dificultades [...]

La comunicació no violenta com a eina clau per a la convivència escolar

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Com construir aules lliures d’estereotips de gènere

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Estrès i aprenentatge: com afecta el cervell i què podem fer des de l’aula

L'estrès sostingut bloqueja l'atenció i la memòria. La neuroeducació ofereix claus per crear aules més [...]

L’impacte de la motivació al rendiment acadèmic: claus per potenciar l’aprenentatge des de la neuroeducació

Descobreix com la motivació influeix en el rendiment acadèmic i quines estratègies els docents poden [...]

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Deixa un comentari