Intervenir en dislèxia des de l’ensenyament secundari no és fàcil. Segons la definició de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la dislèxia és “un trastorn el tret principal del qual és una dificultat específica i significativa en el desenvolupament de les habilitats per a la lectura”.

Per aquesta raó, sol comportar certs obstacles a l’aprenentatge i al rendiment acadèmic de les persones. Cal tenir en compte que l’alumnat amb dislèxia representa el 80% dels diagnòstics de trastorns de l’aprenentatge que es donen en l’àmbit educatiu.

Els problemes derivats de la dislèxia es poden manifestar en diferents àrees del coneixement, com les relatives al pensament, la parla, la lectura, l’escriptura, el lletreig o el maneig de signes matemàtics. Així doncs, afecten, en general, les dinàmiques de la gran majoria de les assignatures. És una cosa que no podem ignorar a l’hora d’abordar aquests casos particulars.

Tot i que de vegades s’hagin creat confusions, no es tracta d’un trastorn que es limiti a les edats corresponents a l’ensenyament primari, sinó que també es diagnostica entre l’alumnat de cursos més avançats, com els referents a l’ensenyament secundari, i en adults.

En aquest article d’Integratek ens hem proposat facilitar-vos, d’una manera breu i clara, una sèrie de consells bàsics per tractar, pedagògicament, un cas de dislèxia des d’una aula d’ensenyament secundari.

Comunica’t amb l’alumne diagnosticat de dislèxia i transmet-li confiança

La comunicació entre l’alumnat i el professorat és clau, en general, a l’ensenyament, i en especial en el cas que ens ocupa. És important que els docents siguin coneixedors de les dificultats en l’aprenentatge del seu alumne diagnosticat de dislèxia, i que li demostrin el suport. De la mateixa manera, si es detecten alguns símptomes de dislèxia, és important que es derivi a un especialista, que analitzi la situació.

Cal evitar, evidentment, qualsevol possible situació de burla per part de la resta de companys. De fet, comunicar la situació als altres, perquè entenguin que no es dona un tracte de favor, sinó que estem davant d’una necessitat educativa, pot tenir efectes positius.

    L´ús de mitjans digitals ens pot ajudar

    Els recursos tecnològics digitals tenen cada cop més presència a l’aula. Per exemple, els ordinadors portàtils. Això pot facilitar enormement la feina de les persones dislèxiques. Tot plegat, si prenen apunts mitjançant un processador de textos, aquests programes ja disposen de correctors lingüístics, que poden contribuir a les seves tasques, i que corregeixen determinats problemes relacionats amb l’escriptura.

    La situació a l’aula també és important per evitar distraccions

    No és el mateix, en una classe, asseure’s al principi de tot que al final. Ho sabem de sobres, per experiència. Reservar, per tant, un lloc a primera fila, per a la persona amb dislèxia, pot disminuir el risc que es deixi portar per altres estímuls que el distreguin. No estar situat al costat de la finestra, en cas que n’hi hagi, també hi ajuda, en aquest sentit.

    Trucs i abreviatures per memoritzar millor les coses

    La dislèxia, com hem vist, sol afectar la memorització. Pot ser interessant treballar, individualment, amb l’alumne en qüestió tècniques mnemotècniques concretes. Les abreviatures, i altres recursos creatius, poden ser una manera de potenciar la memorització dels continguts, per part de la persona dislèxica.

    Reforça positivament les habilitats de l’alumne

    El treball psicològic també és fonamental davant d’una dificultat d’aquestes característiques. I encara amb més raó en edats com les que sol tenir l’alumnat de secundari. L’autoestima és un factor transcendental a l’aprenentatge.

    Tot això ho diem perquè reforçar positivament les habilitats de l’alumne és una bona estratègia per fomentar l’aprenentatge. Cal considerar que les persones dislèxiques, davant de les seves dificultats afegides, poden sentir-se pitjor, o menys capaces. És important revertir aquesta possible sensació.

    Estableix, si escau, uns criteris d’avaluació individualitzats

    Si es considera oportú, es poden establir uns criteris d’avaluació individualitzats, que s’adaptin al trastorn que pateix la persona amb dislèxia. D’aquesta manera, es poden fixar, per exemple, exàmens de tipus oral i també fixar uns objectius bàsics de cada unitat temàtica.

    Altres alternatives interessants poden consistir a ser menys exigents amb les faltes ortogràfiques de la persona diagnosticada, que inevitablement les comet, quan s’expressa, o bé permetre més temps per culminar la prova.

    Acompanya els alumnes a l’elecció de les assignatures i el seu itinerari curricular

    A l’ensenyament secundari l’alumnat té la possibilitat d’escollir algunes assignatures, que ja comencen a dibuixar la direcció del seu itinerari curricular. Pot ser positiu que el professorat acompanyi els alumnes diagnosticats de dislèxia en l’elecció d’aquestes assignatures, perquè el programa d’estudis s’adapti al màxim possible a les vostres inquietuds i necessitats.

    Hi ha recursos digitals específics per tractar la dislèxia

    Les noves tecnologies ens ofereixen nous recursos per tractar la dislèxia. Les opcions, en aquesta línia, són moltes i variades. Així, per exemple, programes com Katamotz ajuden a treballar problemes de lectoescriptura. També hi ha aplicacions mòbils amb exercicis per millorar la comprensió i l’escriptura, com ara Dyseggxia

    Limitar les tasques que l’alumne hagi de fer a casa

    Les persones dislèxiques tenen sovint dificultats per organitzar el temps i les tasques. Sent conscients d’aquesta particularitat, pot ser beneficiós plantejar aquelles tasques estratègiques per a l’aprenentatge i el desenvolupament, i no carregar massa l’alumne amb exercicis.

    Mantenir un contacte directe amb l’alumne i els pares

    Escolta activa, reforçament del talent de l’alumne diagnosticat de dislèxia, utilització de recursos per facilitar l’aprenentatge o confiança són alguns dels conceptes que hem tractat en aquestes recomanacions succintes. Ara bé, convé que remarquem, per acabar, la qüestió comunicativa.

    No només amb l’alumne, com dèiem al primer punt, sinó també amb els pares. Fixar estratègies conjuntes, entre les tres parts, pot contribuir a millorar el rendiment acadèmic de l’alumne i els processos d’aprenentatge.

      Saber més aquí...

      Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

      Oferta!
      El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

      Aquest taller online abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

      Oferta!
      El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

      Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

      Sense Categoria

      ClaroRead PC

      60,00

      Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
      Oferta!
      El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

      El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

      Esgotat
      (1) 55,00

      Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

      Oferta!
      El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

      Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
      Oferta!
      El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

      Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

      Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

      Coneix més sobre els nostres articles aquí…

      Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

      Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

      Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

      Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

      Com la dislèxia influeix en l’autoestima i què podem fer a l’aula

      En aquest article descubriràs com la dislèxia influeix en l’autoestima i quines estratègies poden ajudar [...]

      Com interpretar el WISC-V pas a pas

      En aquest article aprendràs com interpretar el WISC-V: descobrirás claus per analitzar resultats, detectarás fortaleses [...]

      La importància de la neuroplasticitat en l’educació

      La neuroplasticitat mostra que el cervell sempre pot canviar. Coneix el seu impacte a l'educació [...]

      TDAH i eines digitals: aliats o enemics?

      TDAH i tecnologia a l’aula: oportunitats, riscos i estratègies perquè les eines digitals siguin aliades [...]

      Com treballar la regulació emocional a l’aula en períodes d’adaptació

      En aquest article descobriràs estratègies de regulació emocional a l’aula per afavorir l’adaptació escolar i [...]

      Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

      Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

      Deixa un comentari