La dislèxia és un trastorn del neurodesenvolupament que afecta l’aprenentatge i que està íntimament relacionat amb la lectoescriptura. De fet, segons la seva etimologia, que prové del grec, es tracta de la dificultat ( dys- ) amb les paraules o el llenguatge ( lexis ).

L’any 2002, l’ Associació Internacional de Dislèxia va definir la dislèxia de la manera següent: “La dislèxia és un trastorn específic d’aprenentatge de base neurobiològica. Es caracteritza per dificultats en la precisió i/o fluïdesa en el reconeixement de paraules i per falta d’habilitat en l’escriptura i en la descodificació verbal.

Aquestes dificultats són el resultat de dèficits en el processament fonològic del llenguatge , situació freqüentment inesperada en relació amb altres habilitats cognitives i amb la presència d’instruccions efectives per part del docent.

Conseqüències secundàries poden incloure problemes en comprensió lectora i redueixen les experiències a la pràctica de lectura que poden limitar l’enriquiment del vocabulari i suport del coneixement”.

Tot i que es tracti d’un dels trastorns específics de l’aprenentatge més estudiats pels especialistes de tot el món, encara actualment continuen circulant molts mites al voltant de la dislèxia . En aquest article d’Integratek t’ajudem a desemmascarar, de manera breu i clara, fins a 6 dels mites més difosos sobre la dislèxia.

  • La confusió de paraules en mirall no determina necessàriament la dislèxia

Sovint s’ha volgut vincular directament els errors d’un nen o nena a la lectura i escriptura de paraules en mirall amb la dislèxia. Si bé és cert que aquest tipus de confusions poden ser un indicador, això no vol dir, necessàriament, que aquesta persona pateixi dislèxia. Al cap i a la fi, la confusió de certs sons i grafies, en edats primerenques, és força freqüent.

El diagnòstic requereix una anàlisi molt més profunda de la situació, en què el ritme de lectura i les dificultats en la comprensió són altres factors visibles que cal tenir en compte.

  • No cal esperar fins als 7 anys: la detecció precoç és fonamental

Hi ha el mite que fins als 7 anys la dislèxia no es manifesta. Això és rotundament fals.

Així doncs, si abans dels 7 anys ja detectem possibles signes de dislèxia , és imprescindible parlar-ho amb un professional. No deixem per al futur allò que podem abordar en el present.

 

  • La dislèxia no implica curació, sinó diferents graus de millora

Estem referint-nos a un trastorn , amb diferents graus d’afectació. És per això que és important parlar dels seus corresponents graus de millora, que poden ser molt notoris, però en cap cas de curació. No cal refiar-se, tampoc, en aquesta línia, dels tractaments suposadament miraculosos que plantegen una curació.

Una intervenció a temps, això sí, pot aconseguir, segons els estudis dels especialistes, que entre el 55% i el 90%, aproximadament, dels nens i nenes dislèxics aconsegueixin un nivell de lectura mitjana. En qualsevol caos, doncs, no ens hem de rendir.

Entre els mètodes que poden contribuir a la millora, cal destacar la integració auditiva, la integració sensorial, la teràpia visual i la utilització, per exemple, de lents de colors.

  • La dislèxia no es produeix per manca de costum lector

El nexe entre lectoescriptura i dislèxia ha fet pensar algunes persones, equivocadament, que aquest trastorn és fruit de la manca d’hàbit lector. D’aquesta manera, es carrega la (falsa) culpa de la dislèxia a la persona afectada, amb els riscos que aquesta actitud insensata pot comportar.

En realitat, la dislèxia és, en general, el resultat de diferents casuístiques, entre les quals cal considerar una predisposició genètica, així com factors biològics, cognitius i ambientals. Hem d’allunyar-nos, doncs, de lectures tan simplistes d’un trastorn complex com el de la dislèxia.

dislèxia

  • Els nens amb dislèxia no tenen un coeficient intel·lectual inferior

Això és un altre dels mites més coneguts sobre la dislèxia, per desgràcia. És important deixar ben clar que els nens dislèxics no tenen un coeficient intel·lectual inferior al dels seus companys de classe.

On resideix, doncs, la seva dificultat per a l’aprenentatge? Doncs en el fet que a l’escola aprenem primer a llegir, i posteriorment seguim aprenent una gran part dels continguts educatius mitjançant la lectura. I és clar, com hem vist, la dislèxia guarda una relació directa amb la lectoescriptura. Però en cap cas aquestes dificultats s’han d’entendre com a conseqüència d’un coeficient intel·lectual determinat.

Tampoc no és un problema d’esforç. És a dir, no cal pensar tampoc que sigui culpa del nen, que no posa prou atenció. Aquest tipus d’estigmes poden ser molt perjudicials per a l’autoestima i l’aprenentatge de la persona afectada.

  • Els nens amb dislèxia no han de ser més creatius

Hi ha una tendència a creure que els nens i les nenes que tenen dislèxia, en comptar amb aquest trastorn, són, en canvi, ments més creatives, que brillen en altres camps que no siguin el de la lectura i l’escriptura.

De la mateixa manera que cal desmentir prejudicis com el del coeficient intel·lectual més baix, també és millor evitar aquestes creences que exalcen la figura dels nens dislèxics . Els nens dislèxics són, simplement, nens amb un trastorn que els planteja certes dificultats, molt concretes.

Desemmascarar els mites, avançar cap a la conscienciació social

Com hem pogut comprovar mitjançant aquest article, a les nostres societats segueixen divulgant-se molts mites sobre la dislèxia la falsedat de la qual ha estat demostrada pels especialistes. I aquests 6 mites han estat només una mostra dels que circulen.

Desmentir-los, desemmascarar-los és un pas essencial per avançar cap a la conscienciació social respecte a la dislèxia. Donar a conèixer la dislèxia amb informació veraç i contrastada entre el públic general pot contribuir a millorar-ne la detecció i a evitar certs prejudicis i estigmes que són perniciosos.

Saber-ne més...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari