La discalcúlia és un trastorn específic de laprenentatge que afecta la capacitat duna persona per comprendre i manejar els nombres i les operacions matemàtiques. Tot i ser menys coneguda que la dislèxia, la discalcúlia és un problema que afecta un gran nombre de persones.  

En aquest article, respondrem 10 preguntes clau per entendre què aquest trastorn i com es pot abordar.

1/ Què és la discalcúlia?

La discalcúlia és un trastorn específic de l’aprenentatge que afecta la capacitat d’una persona per entendre i manejar els números i les operacions matemàtiques. Es caracteritza per una dificultat significativa en el càlcul, la resolució de problemes matemàtics, la comprensió de conceptes matemàtics i la retenció dinformació matemàtica.

2/ Quins són els símptomes?

Els símptomes poden incloure dificultats en el recompte, la memorització de fets matemàtics bàsics, la comprensió de símbols i operacions matemàtiques, l’organització i el seguiment de seqüències de números, l’ estimació de quantitats i la resolució de problemes matemàtics.

3/ Quina és la causa de la discalcúlia?

Tot i que la causa exacta no es coneix completament, es creu que hi ha factors genètics i ambientals que poden contribuir al seu desenvolupament. Algunes investigacions suggereixen que una disfunció a les àrees del cervell que processen la informació numèrica pot ser una de les causes subjacents de la discalcúlia.

4/ Com es diagnostica?

La discalcúlia es diagnostica mitjançant una avaluació neuropsicològica i psicopedagògica que pot incloure proves estandarditzades, entrevistes amb els i les nenes i els seus pares i mares i observació de la conducta a l’aula. 

5/ La discalcúlia és el mateix que la dislèxia?

No, encara que la discalcúlia i la dislèxia són els dos trastorns específics de l’aprenentatge, afecten habilitats diferents. La dislèxia es relaciona amb la dificultat per llegir i escriure, mentre que la discalcúlia afecta la capacitat per entendre i treballar amb els números.

discalculia

6/ Com funciona un cervell amb discalcúlia?

Es creu que es deu a una disfunció a les àrees del cervell que són responsables de processar i comprendre la informació matemàtica.

En particular, les àrees del cervell que estan involucrades en la percepció visual i espacial, el raonament abstracte, la memòria de treball i l’atenció es poden veure afectades en les persones amb discalcúlia. Aquestes àrees són crítiques per a l’aprenentatge i la comprensió de conceptes matemàtics i la realització d’operacions matemàtiques.

Per exemple, les persones amb aquest trastorn poden tenir dificultats per comprendre els conceptes de mida, forma, direcció i posició a l’espai, cosa que pot afectar la seva capacitat per entendre la relació entre els nombres i les operacions matemàtiques. També poden tenir dificultats per recordar fets matemàtics bàsics i aplicar-los a problemes nous.

7/ Podeu afectar altres àrees d’aprenentatge?

Sí, la discalcúlia pot afectar altres àrees d’aprenentatge, ja que pot interferir amb habilitats cognitives que són importants per a diversos aspectes acadèmics.

8/ Quines són les opcions de tractament?

Les opcions de tractament per a la discalcúlia poden variar depenent de la gravetat del trastorn i de les necessitats individuals de la persona afectada. Algunes de les opcions de tractament comuns inclouen:

  • Teràpia d’habilitats cognitives, enfocada a millorar les habilitats cognitives que estan involucrades en el processament i la comprensió d’informació matemàtica.
  • Suport a través de Tutories individualitzades i adaptacions a l’aula i l’ús de tecnologies, per exemple, les calculadores i els programes d’ordinador poden ajudar a fer càlculs i gràfics, i les aplicacions poden proporcionar activitats interactives per practicar habilitats matemàtiques.

9/ Els afectats poden tenir èxit a l’escola ia la feina?

Sí, les persones amb discalcúlia poden tenir èxit tant a l’escola com a la feina. Tot i que la discalcúlia pot fer que les habilitats matemàtiques siguin més difícils d’aprendre, no vol dir que la persona no pugui aprendre o tenir èxit en altres àrees.

És important recordar que la discalcúlia no és un reflex del coeficient intel·lectual o de la capacitat de la persona per tenir èxit. A més, amb les estratègies i adaptacions adequades, les persones amb discalcúlia poden aprendre i millorar les seves habilitats matemàtiques.

10/ Què poden fer els pares per ajudar els seus fills amb discalcúlia?

Els pares poden tenir un paper important en el suport i l’ajuda als seus fills amb discalcúlia. El més important és conèixer la discalcúlia i les seves característiques per poder empatitzar i oferir el suport i suport emocional necessari. D’altra banda, treballar conjuntament amb l’escola és imprescindible per assegurar que rebem el suport adequat.  

Buscar suport extern pot incloure la tutoria individualitzada i el tractament psicopedagògic que aconsegueixi compensar les dificultats que s’observen a l’escola amb altres habilitats i entrenaments específics.

Finalment, i no menys important, podem oferir habilitats pràctiques per ajudar-los a manejar situacions quotidianes que involucren habilitats matemàtiques, com el maneig dels diners i el mesurament de quantitats a la cuina.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari