La discalcúlia és un trastorn específic de laprenentatge que afecta la capacitat duna persona per comprendre i manejar els nombres i les operacions matemàtiques. Tot i ser menys coneguda que la dislèxia, la discalcúlia és un problema que afecta un gran nombre de persones.
En aquest article, respondrem 10 preguntes clau per entendre què aquest trastorn i com es pot abordar.
1/ Què és la discalcúlia?
La discalcúlia és un trastorn específic de l’aprenentatge que afecta la capacitat d’una persona per entendre i manejar els números i les operacions matemàtiques. Es caracteritza per una dificultat significativa en el càlcul, la resolució de problemes matemàtics, la comprensió de conceptes matemàtics i la retenció dinformació matemàtica.
2/ Quins són els símptomes?
Els símptomes poden incloure dificultats en el recompte, la memorització de fets matemàtics bàsics, la comprensió de símbols i operacions matemàtiques, l’organització i el seguiment de seqüències de números, l’ estimació de quantitats i la resolució de problemes matemàtics.
3/ Quina és la causa de la discalcúlia?
Tot i que la causa exacta no es coneix completament, es creu que hi ha factors genètics i ambientals que poden contribuir al seu desenvolupament. Algunes investigacions suggereixen que una disfunció a les àrees del cervell que processen la informació numèrica pot ser una de les causes subjacents de la discalcúlia.
4/ Com es diagnostica?
La discalcúlia es diagnostica mitjançant una avaluació neuropsicològica i psicopedagògica que pot incloure proves estandarditzades, entrevistes amb els i les nenes i els seus pares i mares i observació de la conducta a l’aula.
5/ La discalcúlia és el mateix que la dislèxia?
No, encara que la discalcúlia i la dislèxia són els dos trastorns específics de l’aprenentatge, afecten habilitats diferents. La dislèxia es relaciona amb la dificultat per llegir i escriure, mentre que la discalcúlia afecta la capacitat per entendre i treballar amb els números.
6/ Com funciona un cervell amb discalcúlia?
Es creu que es deu a una disfunció a les àrees del cervell que són responsables de processar i comprendre la informació matemàtica.
En particular, les àrees del cervell que estan involucrades en la percepció visual i espacial, el raonament abstracte, la memòria de treball i l’atenció es poden veure afectades en les persones amb discalcúlia. Aquestes àrees són crítiques per a l’aprenentatge i la comprensió de conceptes matemàtics i la realització d’operacions matemàtiques.
Per exemple, les persones amb aquest trastorn poden tenir dificultats per comprendre els conceptes de mida, forma, direcció i posició a l’espai, cosa que pot afectar la seva capacitat per entendre la relació entre els nombres i les operacions matemàtiques. També poden tenir dificultats per recordar fets matemàtics bàsics i aplicar-los a problemes nous.
7/ Podeu afectar altres àrees d’aprenentatge?
Sí, la discalcúlia pot afectar altres àrees d’aprenentatge, ja que pot interferir amb habilitats cognitives que són importants per a diversos aspectes acadèmics.
8/ Quines són les opcions de tractament?
Les opcions de tractament per a la discalcúlia poden variar depenent de la gravetat del trastorn i de les necessitats individuals de la persona afectada. Algunes de les opcions de tractament comuns inclouen:
- Teràpia d’habilitats cognitives, enfocada a millorar les habilitats cognitives que estan involucrades en el processament i la comprensió d’informació matemàtica.
- Suport a través de Tutories individualitzades i adaptacions a l’aula i l’ús de tecnologies, per exemple, les calculadores i els programes d’ordinador poden ajudar a fer càlculs i gràfics, i les aplicacions poden proporcionar activitats interactives per practicar habilitats matemàtiques.
9/ Els afectats poden tenir èxit a l’escola ia la feina?
Sí, les persones amb discalcúlia poden tenir èxit tant a l’escola com a la feina. Tot i que la discalcúlia pot fer que les habilitats matemàtiques siguin més difícils d’aprendre, no vol dir que la persona no pugui aprendre o tenir èxit en altres àrees.
És important recordar que la discalcúlia no és un reflex del coeficient intel·lectual o de la capacitat de la persona per tenir èxit. A més, amb les estratègies i adaptacions adequades, les persones amb discalcúlia poden aprendre i millorar les seves habilitats matemàtiques.
10/ Què poden fer els pares per ajudar els seus fills amb discalcúlia?
Els pares poden tenir un paper important en el suport i l’ajuda als seus fills amb discalcúlia. El més important és conèixer la discalcúlia i les seves característiques per poder empatitzar i oferir el suport i suport emocional necessari. D’altra banda, treballar conjuntament amb l’escola és imprescindible per assegurar que rebem el suport adequat.
Buscar suport extern pot incloure la tutoria individualitzada i el tractament psicopedagògic que aconsegueixi compensar les dificultats que s’observen a l’escola amb altres habilitats i entrenaments específics.
Finalment, i no menys important, podem oferir habilitats pràctiques per ajudar-los a manejar situacions quotidianes que involucren habilitats matemàtiques, com el maneig dels diners i el mesurament de quantitats a la cuina.
Saber més aquí...