La història de Dani

Dani, 16 anys, a punt d’abandonar els estudis de batxiller per l’estrès que li porta, és observat per la professora d’anglès. Ho veu molt intel·ligent i responsable. No obstant, el seu estat emocional trontolla. Parlen.

Dani li explica que ha renunciat a tot per intentar tirar endavant els estudis, fet que l’ha sumit en un estat depressiu que a poc a poc se’n va apoderant, i del qual només se li acudeix escapar deixant l’institut.

Ja no surt amb els amics i ha abandonat el seu esport favorit. Dedica tot el seu temps a l’acadèmic i tot i així no aconsegueix sortir a la superfície.

La seva professora acabada d’arribar del Regne Unit i coneix a fons la dislèxia, de fet, allà és habitual la seva detecció i intervenció, i li recomana fer-ne una avaluació.

El diagnòstic aclareix els dubtes

Dani no és ximple, simplement té dislèxia i alta capacitat intel·lectual, que el fa doblement excepcional.

Hores i hores dedicades a l’estudi sense obtenir els resultats esperats, la pressió familiar per no obtenir bon rendiment i les valoracions negatives per part del professorat i els seus companys fan que aquests nens, nenes i adolescents vagin des de l’etapa d’educació primària minvant la seva autoestima.

Conseqüències emocionals

Les conseqüències emocionals que comporten una afectació en l’aprenentatge no són tingudes en compte en el nostre sistema escolar, i retarden els diagnòstics considerant que les dificultats d’aquests infants són “menys urgents” que les dels altres, agreujant negativament l’afectivitat.

Però, de quin percentatge d’alumnes parlem? Les dificultats específiques d’aprenentatge (DEA) afecten un 10% de la població general, això vol dir que, en una escola de 1.000 alumnes, 100 estaran afectats per una dificultat específica d’aprenentatge.

Dificultats específiques d’aprenentatge:

Com a dificultats específiques d’aprenentatge ens referim a la dislèxia, la discalcúlia i la disortografia. Al costat d’altres trastorns del neurodesenvolupament com el dèficit d’atenció, el Trastorn d’Aprenentatge No Verbal i el Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) que, tot i no considerar-se trastorns específics de l’aprenentatge, sí que generen dificultats de rendiment a l’escola.

En conseqüència, una afectació emocional secundària, que de vegades és tan intensa, que es converteix en el problema principal.

Fotografia de Pere Tordera - Nens amb dislèxia
Fotografia de Pere Tordera – Nens amb dislèxia

Context i característiques de nens amb Dislèxia:

La baixa autoestima és un tret comú en aquests nens atès que el concepte mateix es construeix en relació amb la informació que prové de l’exterior. I l’exterior no els aporta un feedback positiu.

Pares que pressionen en relació amb els estudis i que obliguen a interminables tardes de tasques escolars, professors que no valoren l’esforç perquè ho desconeixen o simplement consideren que rendeix voluntàriament per sota de les seves capacitats.

Nivells d’exigència molt elevats, amb prou feines temps lliure de joc, i companys amb els quals es compara negativament atès que ells, amb molt poca dedicació arriben a fites que ell no és capaç d’aconseguir.

Aquesta pressió és diària augmenta el malestar emocional i desencadena problemes adaptatius importants.

Com a problemes emocionals més comuns trobem: 

  • Nivells alts d’ansietat.
  • Quadres depressius (fruit de les contínues renúncies a què s’han de sotmetre en pro de l’estudi continuat).
  • Problemes de son i/o alimentació.
  • Somatitzacions (malestar físic conseqüència de la tensió emocional a què estan sotmesos).
  • Fòbia escolar (alta por i negativa a acudir a l’escola), o alteracions en el comportament o en les relacions amb els iguals.

Dificultats d’aprenentatge

Les dificultats específiques d’aprenentatge, per tant, van més enllà que les mateixes escolars, i els adults hem de ser capaços de detectar els senyals que ens informen que el nostre fill o alumne presenta un risc clar a presentar-los.

Com detectar dificultats a l’aprenentatge:

Si observem un rendiment substancialment diferent entre el seu esforç o rendiment, si manifesta un clar malestar davant de tasques que impliquen un esforç mental, si mostra negativa per acudir a l’escola, o les tardes fent els deures són una batalla campal, podem estar davant d’un problema d’aprenentatge, que ja està fent efecte en les seves emocions.  

És en aquest moment quan, com a adults, ens hem de plantejar si alguna cosa se’ns està passant per alt, i no justificar-ho tot en baixa motivació, immaduresa o vagueria.

Tristament el nostre sistema educatiu, si bé actualment està intencionalment dirigit cap a la inclusió, dista molt de ser-ho a la pràctica.

I, malgrat que aquesta existís, aquests nens i nenes sempre se sentiran clarament per sota de les seves possibilitats, atès que la dificultat existeix i en són conscients. És una obligació, per tant, de l’entorn, la família i els professionals de l’educació, donar resposta a aquesta necessitat.

Què fer si creiem que el nostre fill/a té dislèxia?

  1. La vivència del nen a la llar pel que fa a les tasques escolars ha de ser comunicada al seu tutor perquè tingui en compte el grau de sobreesforç que li suposa estar al mateix nivell que la resta dels seus companys en l’àmbit acadèmic, encara que sigui en àrees específiques.
  2. El contacte amb associacions de pares de nens amb DEA és un recurs molt valuós per a les famílies.
  3. D’altra banda, hi ha protocols de detecció de dificultats escolars específiques que poden ser aplicats per professorat i pares per tal de determinar clarament els símptomes que presenta.
  4. Un cop realitzades aquestes accions es recomana la derivació a un professional del centre o bé un acreditat extern que determini un diagnòstic concloent que confirmi o refuti la impressió original.

Diagnòstic

El diagnòstic permetrà donar una resposta objectiva a un estat emocional baix. Els nens amb DEA no consideren que la causa de la dificultat d’aprenentatge sigui un problema de consciència fonèmica, numèrica, en la morfosintaxi, en l’atenció sostinguda o en les funcions executives.

No, no tenen tant coneixement en neurodesenvolupament.  Ells simplement senten que tot el que els passa és a causa d’una baixa capacitat intel·lectual, que són incapaços d’aprendre, que mai no podran aconseguir les metes acadèmiques que se’ls proposa.

Un cop coneixen el que els passa, i hi treballen, el canvi emocional és admirable. I tots manifesten sentir-se alleujats en conèixer exactament la base de la dificultat d’aprenentatge.

Estem posant etiquetes?

No, estem donant resposta a una necessitat que hi ha. La necessitat de conèixer-nos, per a partir d’aquí, posar en marxa les ajudes pertinents per adequar-nos a la realitat que vivim.

El camí no és pas fàcil.  Hauran de treballar més dur per arribar als mateixos objectius que els seus companys, però serà un camí compartit amb professors, pares i entorn social en la mateixa direcció, que ell assoleixi els seus objectius escolars i l’estabilitat emocional.

HELENA ALVARADO

Psicòloga

Professora associada de la UIB de Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA)

Saber-ne més...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari