La història de Dani

Dani, 16 anys, a punt d’abandonar els estudis de batxiller per l’estrès que li porta, és observat per la professora d’anglès. Ho veu molt intel·ligent i responsable. No obstant, el seu estat emocional trontolla. Parlen.

Dani li explica que ha renunciat a tot per intentar tirar endavant els estudis, fet que l’ha sumit en un estat depressiu que a poc a poc se’n va apoderant, i del qual només se li acudeix escapar deixant l’institut.

Ja no surt amb els amics i ha abandonat el seu esport favorit. Dedica tot el seu temps a l’acadèmic i tot i així no aconsegueix sortir a la superfície.

La seva professora acabada d’arribar del Regne Unit i coneix a fons la dislèxia, de fet, allà és habitual la seva detecció i intervenció, i li recomana fer-ne una avaluació.

El diagnòstic aclareix els dubtes

Dani no és ximple, simplement té dislèxia i alta capacitat intel·lectual, que el fa doblement excepcional.

Hores i hores dedicades a l’estudi sense obtenir els resultats esperats, la pressió familiar per no obtenir bon rendiment i les valoracions negatives per part del professorat i els seus companys fan que aquests nens, nenes i adolescents vagin des de l’etapa d’educació primària minvant la seva autoestima.

Conseqüències emocionals

Les conseqüències emocionals que comporten una afectació en l’aprenentatge no són tingudes en compte en el nostre sistema escolar, i retarden els diagnòstics considerant que les dificultats d’aquests infants són “menys urgents” que les dels altres, agreujant negativament l’afectivitat.

Però, de quin percentatge d’alumnes parlem? Les dificultats específiques d’aprenentatge (DEA) afecten un 10% de la població general, això vol dir que, en una escola de 1.000 alumnes, 100 estaran afectats per una dificultat específica d’aprenentatge.

Dificultats específiques d’aprenentatge:

Com a dificultats específiques d’aprenentatge ens referim a la dislèxia, la discalcúlia i la disortografia. Al costat d’altres trastorns del neurodesenvolupament com el dèficit d’atenció, el Trastorn d’Aprenentatge No Verbal i el Trastorn Específic del Llenguatge (TEL) que, tot i no considerar-se trastorns específics de l’aprenentatge, sí que generen dificultats de rendiment a l’escola.

En conseqüència, una afectació emocional secundària, que de vegades és tan intensa, que es converteix en el problema principal.

Fotografia de Pere Tordera - Nens amb dislèxia
Fotografia de Pere Tordera – Nens amb dislèxia

Context i característiques de nens amb Dislèxia:

La baixa autoestima és un tret comú en aquests nens atès que el concepte mateix es construeix en relació amb la informació que prové de l’exterior. I l’exterior no els aporta un feedback positiu.

Pares que pressionen en relació amb els estudis i que obliguen a interminables tardes de tasques escolars, professors que no valoren l’esforç perquè ho desconeixen o simplement consideren que rendeix voluntàriament per sota de les seves capacitats.

Nivells d’exigència molt elevats, amb prou feines temps lliure de joc, i companys amb els quals es compara negativament atès que ells, amb molt poca dedicació arriben a fites que ell no és capaç d’aconseguir.

Aquesta pressió és diària augmenta el malestar emocional i desencadena problemes adaptatius importants.

Com a problemes emocionals més comuns trobem: 

  • Nivells alts d’ansietat.
  • Quadres depressius (fruit de les contínues renúncies a què s’han de sotmetre en pro de l’estudi continuat).
  • Problemes de son i/o alimentació.
  • Somatitzacions (malestar físic conseqüència de la tensió emocional a què estan sotmesos).
  • Fòbia escolar (alta por i negativa a acudir a l’escola), o alteracions en el comportament o en les relacions amb els iguals.

Dificultats d’aprenentatge

Les dificultats específiques d’aprenentatge, per tant, van més enllà que les mateixes escolars, i els adults hem de ser capaços de detectar els senyals que ens informen que el nostre fill o alumne presenta un risc clar a presentar-los.

Com detectar dificultats a l’aprenentatge:

Si observem un rendiment substancialment diferent entre el seu esforç o rendiment, si manifesta un clar malestar davant de tasques que impliquen un esforç mental, si mostra negativa per acudir a l’escola, o les tardes fent els deures són una batalla campal, podem estar davant d’un problema d’aprenentatge, que ja està fent efecte en les seves emocions.  

És en aquest moment quan, com a adults, ens hem de plantejar si alguna cosa se’ns està passant per alt, i no justificar-ho tot en baixa motivació, immaduresa o vagueria.

Tristament el nostre sistema educatiu, si bé actualment està intencionalment dirigit cap a la inclusió, dista molt de ser-ho a la pràctica.

I, malgrat que aquesta existís, aquests nens i nenes sempre se sentiran clarament per sota de les seves possibilitats, atès que la dificultat existeix i en són conscients. És una obligació, per tant, de l’entorn, la família i els professionals de l’educació, donar resposta a aquesta necessitat.

Què fer si creiem que el nostre fill/a té dislèxia?

  1. La vivència del nen a la llar pel que fa a les tasques escolars ha de ser comunicada al seu tutor perquè tingui en compte el grau de sobreesforç que li suposa estar al mateix nivell que la resta dels seus companys en l’àmbit acadèmic, encara que sigui en àrees específiques.
  2. El contacte amb associacions de pares de nens amb DEA és un recurs molt valuós per a les famílies.
  3. D’altra banda, hi ha protocols de detecció de dificultats escolars específiques que poden ser aplicats per professorat i pares per tal de determinar clarament els símptomes que presenta.
  4. Un cop realitzades aquestes accions es recomana la derivació a un professional del centre o bé un acreditat extern que determini un diagnòstic concloent que confirmi o refuti la impressió original.

Diagnòstic

El diagnòstic permetrà donar una resposta objectiva a un estat emocional baix. Els nens amb DEA no consideren que la causa de la dificultat d’aprenentatge sigui un problema de consciència fonèmica, numèrica, en la morfosintaxi, en l’atenció sostinguda o en les funcions executives.

No, no tenen tant coneixement en neurodesenvolupament.  Ells simplement senten que tot el que els passa és a causa d’una baixa capacitat intel·lectual, que són incapaços d’aprendre, que mai no podran aconseguir les metes acadèmiques que se’ls proposa.

Un cop coneixen el que els passa, i hi treballen, el canvi emocional és admirable. I tots manifesten sentir-se alleujats en conèixer exactament la base de la dificultat d’aprenentatge.

Estem posant etiquetes?

No, estem donant resposta a una necessitat que hi ha. La necessitat de conèixer-nos, per a partir d’aquí, posar en marxa les ajudes pertinents per adequar-nos a la realitat que vivim.

El camí no és pas fàcil.  Hauran de treballar més dur per arribar als mateixos objectius que els seus companys, però serà un camí compartit amb professors, pares i entorn social en la mateixa direcció, que ell assoleixi els seus objectius escolars i l’estabilitat emocional.

HELENA ALVARADO

Psicòloga

Professora associada de la UIB de Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA)

Saber-ne més...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

55,00

Aquest taller en línia, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació de les altes capacitats intel·lectuals. Idioma: Espanyol RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn què és la CNV, aprofundeix en l'escolta activa i explora els quatre passos bàsics de la CNV. Practicar CNV ens ajuda a connectar amb el que sentim i necessitem, a construir relacions sanes i autèntiques en entorns educatius i personals, a respondre amb consciència en lloc de reaccionar automàticament i a gestionar els conflictes de manera respectuosa i constructiva.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
Esgotat
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller en línia abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Español RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
(3) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(5) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Calendari d’Advent Integratek: 24 dies d’aprenentatge i emoció (descàrrega gratuïta)

Descobreix el Calendari d'Advent Integratek 2025: 24 activitats educatives pel desembre que combinen emoció, joc [...]

Doble excepcionalitat a l’escola: com identificar i acompanyar

Qué es la doble excepcionalidad y cómo acompañar al alumnado con altas capacidades y dificultades [...]

La comunicació no violenta com a eina clau per a la convivència escolar

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Com construir aules lliures d’estereotips de gènere

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Estrès i aprenentatge: com afecta el cervell i què podem fer des de l’aula

L'estrès sostingut bloqueja l'atenció i la memòria. La neuroeducació ofereix claus per crear aules més [...]

L’impacte de la motivació al rendiment acadèmic: claus per potenciar l’aprenentatge des de la neuroeducació

Descobreix com la motivació influeix en el rendiment acadèmic i quines estratègies els docents poden [...]

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Deixa un comentari