Nova classe, nous mestres i companys, nous horaris i rutines… La tornada al col·legi pot ser una tasca difícil per a qualsevol alumne, però especialment per a un alumne amb TEA.
En el cas dels alumnes amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), aquesta situació pot comportar molta tensió, ansietat o conductes problemàtiques, a causa del seu perfil de funcionament (pobres habilitats socials i comunicatives, dificultats amb els canvis, etc).
D’altra banda, l’escola és un entorn que pot contribuir molt al desenvolupament i l’adaptació social dels alumnes amb TEA, per això és important tenir cura de la tornada a l’escola.
Canviar la novetat i la incertesa per rutina és clau per donar seguretat a l’alumne amb TEA. Per això, anticipar-se i preparar-se amb temps per tornar a l’escola ajudarà a crear un entorn amb què els alumnes amb TEA se sentin més còmodes i confiats.
A continuació, se suggereixen 3 claus per fer més fàcil la tornada a l’escola als alumnes amb TEA.
1. Comunicació amb l’equip docent
La comunicació fluida amb l’equip docent és fonamental per al bon inici de l’experiència escolar. Abans de tornar a l’escola, és recomanable tenir una reunió amb els mestres i professors del centre escolar.
És important saber el projecte curricular que es té per a l’alumne: si s’aplicaran adaptacions metodològiques, curriculars o si assistirà a alguna aula de suport.
Tot ha de quedar definit en un pla de treball individualitzat per al curs escolar, sabent que es poden experimentar modificacions al llarg del mateix depenent de les necessitats particulars que es presentin.
També és el moment de compartir els informes més recents dels professionals que estan involucrats en el tractament de l’alumne, si han redactat pautes o orientacions per aplicar en el context escolar.
En aquesta reunió també es poden comentar altres qüestions com ara:
- Interessos de l’alumne
- Assignatures que criden la seva atenció i assignatures on mostra menys motivació
- Estratègies que ajuden a mantenir o recuperar la vostra atenció
- Companys amb qui sabem que té més afinitat
- Situacions que li poden provocar malestar o ansietat (aules sorolloses, hora de l’esbarjo o del menjador…) i estratègies que funcionen en el seu maneig
El fet que l’equip docent disposi d’aquesta informació afavorirà que puguin acompanyar de la millor manera possible l’alumne en la seva experiència escolar, estant més preparats per poder fer front a qualsevol situació que pugui sorgir.
2. Anticipació
És important explicar a l’alumne amb TEA el seu nou horari, és a dir, quina serà la rutina diària a l’escola, quines activitats extraescolars realitzarà, quan tindrà descansos, etc.
D’aquesta manera podreu anticipar-vos i adaptar-vos millor al nou curs. Per a aquest objectiu, serà molt útil fer ús de suports visuals (calendaris, agendes visuals…).
Serà convenient informar l’alumne amb TEA dels possibles canvis de professorat i companys que l’afectin. Repassar quins professors tindrà en cada matèria, quins companys segueixen a classe i quins no, així com si hi ha alguna nova incorporació.
També es poden treballar i practicar per avançat (per exemple mitjançant roleplaying) respostes davant les preguntes més habituals després de les vacances “Què has fet durant les vacances? On has anat? Amb qui has anat? T’ho has passat bé?”
3. Estructura i organització de l’entorn
Tenint en compte l’estil de processament dels alumnes amb TEA, és fonamental fer ús de l’estructura i l’organització de l’entorn, amb l’ajuda dels suports visuals, per facilitar la interiorització de les rutines i els hàbits escolars, donant-los així seguretat i confiança.
A l’escola:
Els suports visuals són molt útils per elaborar agendes i horaris. Aquests recursos s’han d’ubicar en un lloc visible per a l’alumne, com ara el pupitre.
L’objectiu és donar una estructura visual sobre el que succeirà, anticipar de manera comprensiva. Un cop el nen comprèn aquests suports visuals, en qualsevol moment podrà acudir-hi per saber, en cas de confusió, què ha de fer a continuació, què se n’espera.
Fins i tot, al final de la jornada escolar, consultar un “checklist” amb imatges d’accions com ara: “recullo el meu material (motxilla, agenda, etc…), agafo la meva motxilla, vaig a la fila, vénen els meus pares a recollir-me i anem a casa” sol ser molt útil.
També es poden fer servir els suports visuals per ajudar el nen a organitzar les diferents matèries (en carpetes) i fins i tot per organitzar alguns processos d’aprenentatge (per exemple autoinstruccions visuals per resoldre un problema: “primer llegeixo dues vegades l’enunciat, després penso què m’estan preguntant, faig un pla de com resoldre’l…etc”).
Pel que fa a l’estructura de l’entorn, a l’escola és un aspecte que habitualment està molt ben delimitat (espai d’aula, esbarjo, menjador…), la qual cosa ajuda molts alumnes amb TEA a orientar-se i saber què se n’espera a cada espai.
De totes maneres, segons el cas, pot resultar d’ajuda treballar amb l’alumne quines conductes se n’esperen i quines no, a cadascun dels espais del centre escolar (“a classe cal estar assegut, no es pot córrer… a l’esbarjo es pot córrer…etc”).
A casa:
A casa, podem elaborar un cartell o pissarra amb els horaris regulars de la rutina diària, per exemple: l’hora dels àpats (esmorzar, dinar, sopar), l’horari de ficar-se al llit i aixecar-se o l’hora de sortir de casa per arribar puntual a l’escola.
També és útil disposar d’un calendari anual amb les dates més importants com ara les vacances i els dies festius, la data de lliurament d’exercicis o feines o les dates dels exàmens.
Pel que fa als espais, serà important que l’alumne tingui clarament delimats els espais de “treball” i “joc” mitjançant l’ús de cartells i afavorint l’ordre dels materials a cada espai.
Tant a l’escola com a casa, els suports visuals han de ser individualitzats i adaptats al nivell de comprensió de l’alumne.
Així mateix, també podem anticipar que, de vegades, es poden produir alguns canvis en els horaris i les rutines (professor que es posa malalt, canvi en l’horari del sopar a causa d’un imprevist…), per fomentar així la flexibilitat mental.
La tornada a l’escola és una activitat que hem de cuidar i preparar amb dedicació especial, ja que començar amb bon peu pot ser clau per afavorir el bon curs de l’any escolar.
Saber més aquí...