Nova classe, nous mestres i companys, nous horaris i rutines… La tornada al col·legi pot ser una tasca difícil per a qualsevol alumne, però especialment per a un alumne amb TEA.

En el cas dels alumnes amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), aquesta situació pot comportar molta tensió, ansietat o conductes problemàtiques, a causa del seu perfil de funcionament (pobres habilitats socials i comunicatives, dificultats amb els canvis, etc).

D’altra banda, l’escola és un entorn que pot contribuir molt al desenvolupament i l’adaptació social dels alumnes amb TEA, per això és important tenir cura de la tornada a l’escola.

Canviar la novetat i la incertesa per rutina és clau per donar seguretat a l’alumne amb TEA. Per això, anticipar-se i preparar-se amb temps per tornar a l’escola ajudarà a crear un entorn amb què els alumnes amb TEA se sentin més còmodes i confiats.

A continuació, se suggereixen 3 claus per fer més fàcil la tornada a l’escola als alumnes amb TEA.

1. Comunicació amb l’equip docent

La comunicació fluida amb l’equip docent és fonamental per al bon inici de l’experiència escolar. Abans de tornar a l’escola, és recomanable tenir una reunió amb els mestres i professors del centre escolar.

És important saber el projecte curricular que es té per a l’alumne: si s’aplicaran adaptacions metodològiques, curriculars o si assistirà a alguna aula de suport.

Tot ha de quedar definit en un pla de treball individualitzat per al curs escolar, sabent que es poden experimentar modificacions al llarg del mateix depenent de les necessitats particulars que es presentin.

També és el moment de compartir els informes més recents dels professionals que estan involucrats en el tractament de l’alumne, si han redactat pautes o orientacions per aplicar en el context escolar.

En aquesta reunió també es poden comentar altres qüestions com ara:

  • Interessos de l’alumne
  • Assignatures que criden la seva atenció i assignatures on mostra menys motivació
  • Estratègies que ajuden a mantenir o recuperar la vostra atenció
  • Companys amb qui sabem que té més afinitat
  • Situacions que li poden provocar malestar o ansietat (aules sorolloses, hora de l’esbarjo o del menjador…) i estratègies que funcionen en el seu maneig

El fet que l’equip docent disposi d’aquesta informació afavorirà que puguin acompanyar de la millor manera possible l’alumne en la seva experiència escolar, estant més preparats per poder fer front a qualsevol situació que pugui sorgir.

2. Anticipació

És important explicar a l’alumne amb TEA el seu nou horari, és a dir, quina serà la rutina diària a l’escola, quines activitats extraescolars realitzarà, quan tindrà descansos, etc.

D’aquesta manera podreu anticipar-vos i adaptar-vos millor al nou curs. Per a aquest objectiu, serà molt útil fer ús de suports visuals (calendaris, agendes visuals…).

Serà convenient informar l’alumne amb TEA dels possibles canvis de professorat i companys que l’afectin. Repassar quins professors tindrà en cada matèria, quins companys segueixen a classe i quins no, així com si hi ha alguna nova incorporació.

També es poden treballar i practicar per avançat (per exemple mitjançant roleplaying) respostes davant les preguntes més habituals després de les vacances “Què has fet durant les vacances? On has anat? Amb qui has anat? T’ho has passat bé?”

TEA

3. Estructura i organització de l’entorn

Tenint en compte l’estil de processament dels alumnes amb TEA, és fonamental fer ús de l’estructura i l’organització de l’entorn, amb l’ajuda dels suports visuals, per facilitar la interiorització de les rutines i els hàbits escolars, donant-los així seguretat i confiança.

A l’escola:

Els suports visuals són molt útils per elaborar agendes i horaris. Aquests recursos s’han d’ubicar en un lloc visible per a l’alumne, com ara el pupitre.

L’objectiu és donar una estructura visual sobre el que succeirà, anticipar de manera comprensiva. Un cop el nen comprèn aquests suports visuals, en qualsevol moment podrà acudir-hi per saber, en cas de confusió, què ha de fer a continuació, què se n’espera.

Fins i tot, al final de la jornada escolar, consultar un “checklist” amb imatges d’accions com ara: “recullo el meu material (motxilla, agenda, etc…), agafo la meva motxilla, vaig a la fila, vénen els meus pares a recollir-me i anem a casa” sol ser molt útil.

També es poden fer servir els suports visuals per ajudar el nen a organitzar les diferents matèries (en carpetes) i fins i tot per organitzar alguns processos d’aprenentatge (per exemple autoinstruccions visuals per resoldre un problema: “primer llegeixo dues vegades l’enunciat, després penso què m’estan preguntant, faig un pla de com resoldre’l…etc”).

Pel que fa a l’estructura de l’entorn, a l’escola és un aspecte que habitualment està molt ben delimitat (espai d’aula, esbarjo, menjador…), la qual cosa ajuda molts alumnes amb TEA a orientar-se i saber què se n’espera a cada espai.

De totes maneres, segons el cas, pot resultar d’ajuda treballar amb l’alumne quines conductes se n’esperen i quines no, a cadascun dels espais del centre escolar (“a classe cal estar assegut, no es pot córrer… a l’esbarjo es pot córrer…etc”).

A casa:

A casa, podem elaborar un cartell o pissarra amb els horaris regulars de la rutina diària, per exemple: l’hora dels àpats (esmorzar, dinar, sopar), l’horari de ficar-se al llit i aixecar-se o l’hora de sortir de casa per arribar puntual a l’escola.

També és útil disposar d’un calendari anual amb les dates més importants com ara les vacances i els dies festius, la data de lliurament d’exercicis o feines o les dates dels exàmens.

Pel que fa als espais, serà important que l’alumne tingui clarament delimats els espais de “treball” i “joc” mitjançant l’ús de cartells i afavorint l’ordre dels materials a cada espai.

Tant a l’escola com a casa, els suports visuals han de ser individualitzats i adaptats al nivell de comprensió de l’alumne.

Així mateix, també podem anticipar que, de vegades, es poden produir alguns canvis en els horaris i les rutines (professor que es posa malalt, canvi en l’horari del sopar a causa d’un imprevist…), per fomentar així la flexibilitat mental.

La tornada a l’escola és una activitat que hem de cuidar i preparar amb dedicació especial, ja que començar amb bon peu pot ser clau per afavorir el bon curs de l’any escolar.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

55,00

Aquest taller en línia, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació de les altes capacitats intel·lectuals. Idioma: Espanyol RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn què és la CNV, aprofundeix en l'escolta activa i explora els quatre passos bàsics de la CNV. Practicar CNV ens ajuda a connectar amb el que sentim i necessitem, a construir relacions sanes i autèntiques en entorns educatius i personals, a respondre amb consciència en lloc de reaccionar automàticament i a gestionar els conflictes de manera respectuosa i constructiva.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
Esgotat
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller en línia abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Español RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
(3) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(5) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Calendari d’Advent Integratek: 24 dies d’aprenentatge i emoció (descàrrega gratuïta)

Descobreix el Calendari d'Advent Integratek 2025: 24 activitats educatives pel desembre que combinen emoció, joc [...]

Doble excepcionalitat a l’escola: com identificar i acompanyar

Qué es la doble excepcionalidad y cómo acompañar al alumnado con altas capacidades y dificultades [...]

La comunicació no violenta com a eina clau per a la convivència escolar

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Com construir aules lliures d’estereotips de gènere

Claus per crear aules lliures d'estereotips de gènere des de la coeducació, la neuroeducació i [...]

Estrès i aprenentatge: com afecta el cervell i què podem fer des de l’aula

L'estrès sostingut bloqueja l'atenció i la memòria. La neuroeducació ofereix claus per crear aules més [...]

L’impacte de la motivació al rendiment acadèmic: claus per potenciar l’aprenentatge des de la neuroeducació

Descobreix com la motivació influeix en el rendiment acadèmic i quines estratègies els docents poden [...]

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Deixa un comentari