El Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA) és un trastorn del neurodesenvolupament, amb una base genètica significativa, caracteritzat per dificultats en la interacció social recíproca, interessos restringits i patrons de conducta repetitius i estereotipats. A Europa, les últimes dades de prevalença de TEA se situen a l’1-2%.

El TEA és un espectre molt ampli que es manifesta de manera molt diferent en cada persona tenint en compte el sexe, la capacitat cognitiva i el context, entre altres variables. 

Les persones amb TEA poden tenir una intel·ligència molt variable, que va des de la discapacitat intel·lectual a les altes capacitats.

Els primers símptomes ja es poden detectar en els primers anys de vida, però poden anar variant al llarg del desenvolupament. La detecció precoç és essencial tant per compensar les dificultats derivades del trastorn com per minimitzar-ne les conseqüències de forma evolutiva.

Aleshores, quins són els signes d’alerta que ens han de fer sospitar un possible TEA?

A continuació, s’exposen 7 indicadors que ens poden fer sospitar que un nen o un adult presenta aquest perfil de funcionament:

7 indicadors de possible TEA

1. Pobres habilitats socials

És habitual que les persones amb TEA tinguin dificultats per relacionar-se amb els altres, comprendre l’entorn i desenvolupar-se en determinades situacions socials. Algunes d’aquestes dificultats es manifesten a:

Acostaments socials inusuals o inadequats per iniciar o reaccionar davant d’interaccions amb altres persones.
Problemes per adaptar el comportament a diferents contextos o situacions socials.
• Dificultats per comprendre les regles socials implícites o “no escrites”.
Dificultats per entendre o expressar les emocions de manera ajustada al context o la situació.

2. Dificultats en la comunicació

La comunicació apareix, evolutivament, de manera prèvia al llenguatge. Primer ens comuniquem (mitjançant la mirada, els gestos, la postura, etc.) i, després, sorgeix el llenguatge com a eina que ens permet perfeccionar les nostres habilitats comunicatives.

El dèficit en les habilitats comunicatives poden incloure: dificultat per establir i mantenir el contacte visual i fer un ús adequat dels gestos, dificultat per sostenir una conversa recíproca (poden parlar molt, però no comunicar; poden fer monòlegs sobre els seus temes d’interès, però no escolten, no mostren interès ni dialoguen amb l’altre), tendència a interrompre, o de comentaris socialment alterats, etc.

Així mateix, les persones amb TEA poden experimentar dificultats per deduir el significat de gestos o expressions facials d’altres persones, així com altres elements rellevants per a la comunicació (contacte ocular, postura corporal, etc.), la qual cosa pot comportar algun malentès.

De vegades, també passa que les persones amb TEA no responen quan en diuen pel nom, cosa que pot portar a pensar inicialment en un problema d’audició.

TEA

3. Dificultats en el llenguatge de nens amb TEA

Les habilitats lingüístiques varien molt duna persona amb TEA a una altra. Podem trobar des de persones amb TEA amb absència de llenguatge verbal fins a persones amb un llenguatge molt culte i sofisticat .

En general, tot i que hi hagi presència de llenguatge, aquest se sol presentar amb diferents alteracions i peculiaritats.

Per exemple:

Llenguatge repetitiu i estereotipat: tendència a repetir les mateixes expressions de forma reiterada. Poden repetir el que diu una altra persona o el que escolten a la televisió, per exemple, de forma immediata (ecolàlia immediata) o de forma demorada (ecolàlia demorada).
Llenguatge descontextualitzat: poden fer comentaris fora de lloc o que no tenen a veure amb el context o situació social en què es troben.
Llenguatge literal i concret: dificultat per interpretar bromes, ironies, metàfores i dobles sentits. Tendència a emprar un llenguatge molt concret i literal, sense incloure elements emocionals (“estic content…”, “m’ha semblat molt divertit…”).
Llenguatge precoç i molt elaborat: de vegades, les persones amb TEA desenvolupen des d’edats molt primerenques una habilitat excepcional per al llenguatge, que fa que familiars i mestres els descriguin com a “petits adults”. Fins i tot poden aprendre a llegir de manera autodidacta a edats molt primerenques (2-3 anys), sobretot si la seva àrea d’interès són les lletres.

4. Interessos i conductes inusuals i/o repetitius

Un nen amb TEA sol tenir interessos inusuals o poc freqüents en nens de la seva edat. A més, solen ser repetitius i no compartits amb els seus iguals.

Poden dedicar molt de temps a aquests interessos, aprofundint fins al punt que arriben a acumular grans quantitats d’informació sobre aquests interessos. Alguns exemples podrien ser: mapes, vehicles, mecanismes de determinades màquines o electrodomèstics.

Sovint, les persones amb TEA presenten manies (haver de col·locar els objectes d’una determinada forma), rituals (haver de fer les coses en un determinat ordre), i obsessions, que interfereixen de manera significativa en el funcionament quotidià.

També poden mostrar estereotípies i autoestimulacions com el balanceig, el moviment d’aleteig de mans o caminar de puntetes, entre d’altres.

5. Dificultats en funcions executives: rigidesa, manca datenció, impulsivitat…

Les funcions executives engloben un conjunt ampli de funcions d’autoregulació. Aquestes permeten el control, l’organització i la coordinació d’altres funcions cognitives, respostes emocionals i comportaments. Inclouen aspectes com la planificació, inhibició de respostes, flexibilitat, atenció i memòria de treball, entre altres.

El dèficit en les funcions executives és comú en les persones amb TEA, manifestant-se en aspectes com ara:

Dificultats per adaptar-se als canvis o situacions imprevistes, que els pot suposar un gran esforç i generar-los malestar o ansietat. Dificultats per respondre de manera flexible a les demandes dels diferents contextos i ajustar-ne la forma de pensar. Rigidesa.
Insistència que les coses succeeixin sempre de la mateixa manera, mostrant patrons de comportament rígid i repetitiu (manies, i rituals que els proporcionen seguretat…).
Problemes per focalitzar i mantenir la concentració, a excepció dels temes que són del seu interès, on poden mostrar una habilitat normal, o fins i tot superior, de concentració i memòria.
Dificultat per inhibir-se i autoregular-se , mostrant-se impulsius.

6. Alteracions sensorials

Algunes persones amb TEA presenten alteracions en el processament dels estímuls sensorials, que es poden manifestar tant en hipersensibilitats a determinats estímuls com en interessos sensorials inusuals.

Pel que fa a les hipersensibilitats, sovint manifesten un malestar intens davant de determinats sons, olors, llums, sabors o textures, cosa que els pot generar elevats nivells d’ansietat o evitació de determinades situacions o estímuls.

En el cas dels interessos sensorials inusuals, podem observar un interès inusual en aspectes sensorials de l’entorn (com insistència per olorar o tocar determinades coses), fascinació per llums, objectes brillants o que giren, o indiferència aparent al dolor o la temperatura.

7. Trastorns associats al TEA

Atès que la TEA és un trastorn de neurodesenvolupament amb bases genètiques compartides amb altres trastorns o condicions, sovint es pot presentar associat a:

Trastorn per dèficit d’atenció/hiperactivitat (TDAH)
Trastorns d’aprenentatge (dislèxia, discalcúlia…)
Trastorns afectius (ansietat, depressió…)
Trastorns del llenguatge
Altes capacitats
Síndrome de Tourette

L’evidència científica demostra que la detecció i la intervenció de forma primerenca milloren el pronòstic de les persones amb TEA de manera significativa, incidint sobre la seva qualitat de vida personal i familiar.

Per tant, si coneixes una persona o un nen que presenti un nombre important d’aquests símptomes, cal informar i buscar un especialista que descarti o confirmi un possible TEA.

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari