Pedagoga, psicopedagoga especialitzada en intel·ligència emocional i presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci.

Mar Romera es mostra convençuda que allò important a la vida “no és deixar un món millor per als nostres fills”, sinó “fills millors per a aquest món”. Les seves opinions sobre educació , intel·ligència emocional i felicitat no deixen indiferent ningú. L’entrevistem després que unes 300 persones hagin escoltat, amb una atenció i participació extraordinàries, la seva intervenció suggestiva al Col·legi d’Odontòlegs de Barcelona.

En primer lloc, Romera ens sorprèn afirmant que “a l’escola no falten coses, sinó que li sobren”. Parafrasejant Francesco Tonucci , assegura que “no necessitem bones lleis, sinó bons docents” . “En el sistema educatiu actual abunden els aspectes col·laterals –tecnologies, llengües, etc.– i escasseja allò essencial”, afegeix. Ella considera que l’únic que és urgent són “docents honestos, generosos, cultes, optimistes, respectuosos i amants de la seva professió.

“Un bon professor és un bon comunicador, i, curiosament, el bon comunicador és aquell que sap escoltar”

Entre els requisits fonamentals del professor virtuós, Romera destaca la capacitat d’escoltar: “Un bon professor és un bon comunicador i, curiosament, el bon comunicador és aquell que sap escoltar” . Segons Romera, l’escolta “és la gran eina de l’educació, perquè, com diu José Antonio Fernández Bravo, cal ensenyar des del cervell del que aprèn i no des del cervell del que ensenya”. És a dir, només si coneixem el nen que tenim davant, és a dir, si atenem les seves necessitats, podrem acompanyar-lo degudament.

Per a Romera, l’ aprenentatge emocional és fonamental, i cal tenir cura més enllà de les aules. Com anuncia el títol d’ un dels seus llibres més celebrats , la família és la primera escola de les emocions. En aquest sentit, Romera reconeix que en algunes llars es confon instrucció i educació, i es conclou, erròniament, que s’han de delegar totes les responsabilitats al col·legi: “La instrucció parla de regles normes, disciplines, d’un constructe cultural, en definitiva, que la societat ha de transmetre per garantir la seva pervivència; l’educació, en canvi, és una cosa diferent, que és una cosa diferent”

Mar Romera
Mar Romera

En aquest sentit, Romera adverteix tots els educadors de la importància de ser coherents amb allò que prediquen, perquè “els nens aprenen el que som els grans, no el que els expliquem” . En conseqüència, si volem, per exemple, que els nostres fills o alumnes treballin en equip, ells primer hauran de comprovar que nosaltres fem el mateix, que en donem exemple. No es val a dir una cosa i fer-ne una altra.

Un altre eix bàsic per educar, segons Romera, és constituït per l’amor. De fet, la proposta pedagògica daquesta especialista gira al voltant de tres paraules que comencen per la lletra ce: capacitats, competències i cor .

Romera defensa la importància de l’últim terme enumerat: “Perquè el nostre cervell aprengui s’ha d’ubicar a l’admiració, que no és res més que amor. Diu Francisco Mora, neurocientífic, que només s’aprèn allò que s’estima”. El nen, perquè aprengui, explica Romera, s’ha de sentir admirat , perquè és llavors “quan està en condicions d’arriscar. Alhora, el risc és el que permet l’error, que és, en definitiva, la font principal de l’aprenentatge”.

En una societat que parla obsessivament i en termes banals de l’èxit, Romera reivindica els efectes positius de l’error . “El teu error em pot posar trist, em pot enfadar, puc estar en desacord amb tu, però et segueixo volent, i per tant tornarem a començar una vegada i una altra, i això crearà la seguretat que anirem polint detalls i cada dia serà una mica millor que l’anterior”.

“Ens han portat a l’extrem, a l’esquizofrènia de la felicitat”

Acabem la conversa amb Mar Romera de la mateixa manera que la comencem: desmuntant tòpics . Romera denuncia la promoció de la “felicitat permanent” i la instrumentalització d’aquest concepte per controlar la societat actual. “Ens han portat a l’extrem, a l’esquizofrènia de la felicitat” , adverteix. “Abans de poder triar, en la majoria de les ocasions, la plataforma emocional des d’on actuar per controlar els nostres pensaments i millorar la nostra qualitat de vida, primer hem de viure totes les emocions, conèixer-les, alfabetitzar-nos emocionalment ”.

En aquesta i altres qüestions, Romera ens ensenya que cadascú de nosaltres ha de completar el seu propi camí i elaborar el seu propi discurs. Les seves reflexions i la seva empremta personal ens poden servir, sens dubte, per enfortir el nostre esperit crític, així com per buscar el nostre sender.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller online abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(1) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Com la dislèxia influeix en l’autoestima i què podem fer a l’aula

En aquest article descubriràs com la dislèxia influeix en l’autoestima i quines estratègies poden ajudar [...]

Com interpretar el WISC-V pas a pas

En aquest article aprendràs com interpretar el WISC-V: descobrirás claus per analitzar resultats, detectarás fortaleses [...]

La importància de la neuroplasticitat en l’educació

La neuroplasticitat mostra que el cervell sempre pot canviar. Coneix el seu impacte a l'educació [...]

TDAH i eines digitals: aliats o enemics?

TDAH i tecnologia a l’aula: oportunitats, riscos i estratègies perquè les eines digitals siguin aliades [...]

Com treballar la regulació emocional a l’aula en períodes d’adaptació

En aquest article descobriràs estratègies de regulació emocional a l’aula per afavorir l’adaptació escolar i [...]

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Deixa un comentari