Pedagoga, psicopedagoga especialitzada en intel·ligència emocional i presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci.

Mar Romera es mostra convençuda que allò important a la vida “no és deixar un món millor per als nostres fills”, sinó “fills millors per a aquest món”. Les seves opinions sobre educació , intel·ligència emocional i felicitat no deixen indiferent ningú. L’entrevistem després que unes 300 persones hagin escoltat, amb una atenció i participació extraordinàries, la seva intervenció suggestiva al Col·legi d’Odontòlegs de Barcelona.

En primer lloc, Romera ens sorprèn afirmant que “a l’escola no falten coses, sinó que li sobren”. Parafrasejant Francesco Tonucci , assegura que “no necessitem bones lleis, sinó bons docents” . “En el sistema educatiu actual abunden els aspectes col·laterals –tecnologies, llengües, etc.– i escasseja allò essencial”, afegeix. Ella considera que l’únic que és urgent són “docents honestos, generosos, cultes, optimistes, respectuosos i amants de la seva professió.

“Un bon professor és un bon comunicador, i, curiosament, el bon comunicador és aquell que sap escoltar”

Entre els requisits fonamentals del professor virtuós, Romera destaca la capacitat d’escoltar: “Un bon professor és un bon comunicador i, curiosament, el bon comunicador és aquell que sap escoltar” . Segons Romera, l’escolta “és la gran eina de l’educació, perquè, com diu José Antonio Fernández Bravo, cal ensenyar des del cervell del que aprèn i no des del cervell del que ensenya”. És a dir, només si coneixem el nen que tenim davant, és a dir, si atenem les seves necessitats, podrem acompanyar-lo degudament.

Per a Romera, l’ aprenentatge emocional és fonamental, i cal tenir cura més enllà de les aules. Com anuncia el títol d’ un dels seus llibres més celebrats , la família és la primera escola de les emocions. En aquest sentit, Romera reconeix que en algunes llars es confon instrucció i educació, i es conclou, erròniament, que s’han de delegar totes les responsabilitats al col·legi: “La instrucció parla de regles normes, disciplines, d’un constructe cultural, en definitiva, que la societat ha de transmetre per garantir la seva pervivència; l’educació, en canvi, és una cosa diferent, que és una cosa diferent”

Mar Romera
Mar Romera

En aquest sentit, Romera adverteix tots els educadors de la importància de ser coherents amb allò que prediquen, perquè “els nens aprenen el que som els grans, no el que els expliquem” . En conseqüència, si volem, per exemple, que els nostres fills o alumnes treballin en equip, ells primer hauran de comprovar que nosaltres fem el mateix, que en donem exemple. No es val a dir una cosa i fer-ne una altra.

Un altre eix bàsic per educar, segons Romera, és constituït per l’amor. De fet, la proposta pedagògica daquesta especialista gira al voltant de tres paraules que comencen per la lletra ce: capacitats, competències i cor .

Romera defensa la importància de l’últim terme enumerat: “Perquè el nostre cervell aprengui s’ha d’ubicar a l’admiració, que no és res més que amor. Diu Francisco Mora, neurocientífic, que només s’aprèn allò que s’estima”. El nen, perquè aprengui, explica Romera, s’ha de sentir admirat , perquè és llavors “quan està en condicions d’arriscar. Alhora, el risc és el que permet l’error, que és, en definitiva, la font principal de l’aprenentatge”.

En una societat que parla obsessivament i en termes banals de l’èxit, Romera reivindica els efectes positius de l’error . “El teu error em pot posar trist, em pot enfadar, puc estar en desacord amb tu, però et segueixo volent, i per tant tornarem a començar una vegada i una altra, i això crearà la seguretat que anirem polint detalls i cada dia serà una mica millor que l’anterior”.

“Ens han portat a l’extrem, a l’esquizofrènia de la felicitat”

Acabem la conversa amb Mar Romera de la mateixa manera que la comencem: desmuntant tòpics . Romera denuncia la promoció de la “felicitat permanent” i la instrumentalització d’aquest concepte per controlar la societat actual. “Ens han portat a l’extrem, a l’esquizofrènia de la felicitat” , adverteix. “Abans de poder triar, en la majoria de les ocasions, la plataforma emocional des d’on actuar per controlar els nostres pensaments i millorar la nostra qualitat de vida, primer hem de viure totes les emocions, conèixer-les, alfabetitzar-nos emocionalment ”.

En aquesta i altres qüestions, Romera ens ensenya que cadascú de nosaltres ha de completar el seu propi camí i elaborar el seu propi discurs. Les seves reflexions i la seva empremta personal ens poden servir, sens dubte, per enfortir el nostre esperit crític, així com per buscar el nostre sender.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari