El bloqueig davant de l’estudi és la dificultat que tenen algunes persones per concentrar-se i aprendre durant el procés d’estudi. Això pot ser causat per diferents factors, com l’estrès, la manca d’interès en el material, la manca de motivació, la distracció o la manca d’habilitats d’estudi efectives.  

El bloqueig davant de l’estudi pot ser un obstacle per a l’aprenentatge i el rendiment acadèmic, per la qual cosa és important intentar identificar i abordar els factors subjacents que l’estan causant.

Algunes estratègies útils per superar el bloqueig davant de l’estudi inclouen establir metes d’estudi clares i realistes, crear un ambient d’estudi adequat, dividir el material en segments més petits i més manejables i establir una rutina consistent.

També pot ser útil parlar amb un professor o conseller per obtenir suport i assessorament addicional.

A continuació donem 6 consells pràctics i exemples d’exercicis que podeu fer servir a l’aula per prevenir els bloquejos davant l’estudi:

Fomentar l’interès i la motivació pel material del curs

Fomentar l’interès i la motivació pel material del curs pot ser una estratègia important per prevenir el bloqueig davant de l’estudi i millorar el rendiment acadèmic.

A través d’activitats i exercicis pràctics, es poden crear oportunitats perquè els estudiants vegin la rellevància del material i com es pot aplicar a la seva vida. Aquí en tens alguns exemples:

  • Fer que el material sigui rellevant i significatiu per als estudiants; relacionant-ho amb el món real, donant exemples pràctics i promovent el diàleg i usar molts exemples i casos pràctics.
  • Proporcionar retroalimentació i alè; De forma individualitzada : Ajuda a mostrar als estudiants que el seu progrés i esforç es valoren i a brindar-los una guia clara sobre com millorar. Celebrar les victòries i el progrés: Ajuda a motivar els estudiants en reconèixer els seus èxits i progrés i en fomentar un ambient positiu i de suport. Oferir alè i ànim : Ajuda a donar als estudiants l’energia i la motivació que necessiten per seguir endavant i fomentar un ambient positiu i de suport.
  • Oferir oportunitats de lideratge i responsabilitat. Ajuda a donar als estudiants un sentit de propòsit i responsabilitat en assignar rols específics en projectes o activitats. Ofereix als estudiants l’oportunitat de prendre el lideratge i compartir les seves idees i perspectives. Permeteu-los participar en la presa de decisions i en la resolució de problemes.

Ensenyar habilitats d’estudi efectives per millorar el bloqueig davant de l’estudi

Podeu proporcionar als estudiants eines i tècniques per millorar la seva capacitat de lectura i comprensió del material, així com per organitzar i planificar el temps d’estudi de manera efectiva. Pots fer-ho intentant aquests exercicis:  

  • Ajudar els estudiants a millorar la seva capacitat de llegir i comprendre el material del curs, incloent com identificar el propòsit i el to d’un text, com resumir i sintetitzar la informació i com fer preguntes sobre el material.
  • Creeu un pla d’estudi efectiu i a organitzar el vostre temps d’estudi de manera eficient. Milloraràs la capacitat d’organització i de planificació.
  • Ajudar els estudiants a aprendre a prendre apunts efectius durant les classes i llegir el material del curs, incloent com seleccionar i resumir la informació més important i com utilitzar eines d’organització visual com mapes mentals i diagrames.
  • Proveu l’estudi en grup. Ajudar els estudiants a aprendre a treballar en equip i col·laborar amb altres per estudiar i aprendre de manera efectiva.
  • Aprendre a gestionar el seu temps de manera eficient i a equilibrar les responsabilitats acadèmiques i personals.

Oferir un ambient d’aprenentatge inclusiu i suport

En fomentar un ambient de classe respectuós i obert, es pot ajudar els estudiants a sentir-se còmodes i segurs en expressar dubtes i preguntes.

A més, proporcionar recursos de suport, com ara tutors o grups d’estudi, pot ajudar els estudiants a sentir-se més segurs i capaços d’enfrontar els desafiaments del curs.

bloqueig davant de l'estudi
Imatge via Pixabay

Oferir una varietat d’estratègies d’ensenyament

La varietat d’estratègies d’ensenyament i materials pot ajudar els estudiants a mantenir la seva atenció i a adaptar-se a diferents estils d’aprenentatge. Alguns exemples de processos d’ensenyament són:

  • Classes magistrals: Consisteixen en una presentació d’un tema o concepte per part del professor a un grup d’estudiants.
  • Discussions en grup: Consisteixen en un diàleg guiat pel professor entre els estudiants sobre un tema o concepte específic.
  • Exercicis pràctics i activitats a l’aula: Consisteixen en exercicis o activitats dissenyades perquè els estudiants posin en pràctica allò que han après i apliquin els conceptes de manera pràctica.
  • Projectes: Consisteixen en un treball més extens o complex que els estudiants han de completar i presentar, normalment en equip.
  • Aprenentatge basat en problemes: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que presenta als estudiants un problema o desafiament real i els dona l’oportunitat d’aplicar allò que han après per resoldre’l.
  • Aprenentatge basat en projectes: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que centra l’aprenentatge en la realització d’un projecte a llarg termini que involucra l’aplicació dels conceptes apresos.
  • Aprenentatge basat en la investigació: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que centra l’aprenentatge en la realització d’una investigació i la presentació dels resultats als companys de classe.

Fomentar el treball en equip i la col·laboració

El treball en equip i la col·laboració poden ajudar els estudiants a aprendre de diferents perspectives i a sentir-se més connectats amb els companys de classe.

Oferir oportunitats per a la reflexió i l’autoavaluació

En proporcionar oportunitats perquè els estudiants reflexionin sobre el seu progrés i facin una autoavaluació, es poden identificar i abordar problemes de bloqueig davant de l’estudi de manera primerenca.

Alguns exercicis pràctics per millorar l’autoavaluació poden ser:

  • Establir metes clares i específiques: Per exemple, podeu demanar als estudiants que estableixin metes com “completar totes les tasques del curs abans de la data límit” o “participar en totes les discussions a classe”.
  • Proporcionar retroalimentació regular i precisa: Per exemple, pots proporcionar als estudiants una retroalimentació sobre les seves tasques i exàmens escrits i oferir suggeriments sobre com millorar.
  • Utilitzar una varietat d’eines d’avaluació : Per exemple, podeu utilitzar una combinació de tasques escrites, exàmens orals i projectes pràctics per avaluar el rendiment dels estudiants.
  • Facilitar la reflexió: Per exemple, podeu demanar als estudiants que escriguin una reflexió sobre el seu propi aprenentatge després de cada classe o que participin en una discussió en grup sobre el seu procés d’aprenentatge.
  • Fomentar el diàleg i la discussió: Per exemple, pots promoure la discussió i el diàleg a classe en fer preguntes obertes i promoure el pensament crític i la reflexió. També podeu proporcionar als estudiants l’oportunitat de presentar i compartir les vostres idees i perspectives amb els vostres companys de classe.

En resum, per prevenir el bloqueig davant l’estudi i millorar la concentració i el rendiment acadèmic, es poden utilitzar diverses estratègies, com ara:

  • Establir metes d’estudi clares i realistes.
  • Creeu un ambient d’estudi adequat.
  • Dividir el material en segments més petits i més manejables.
  • Establiu una rutina d’estudi consistent.
  • Prendre descansos regulars.

També és important fer exercici, mantenir una dieta saludable i buscar suport i assessorament si cal.

Trastorns de l'aprenentatge? Saber més aquí

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari