Les sigles TDAH fan referència al Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat , un trastorn complex i multifactorial, de caràcter neurobiològic, que afecta directament la capacitat d’atenció, la hiperactivitat i la impulsivitat de les persones afectades.

Encara que encara hi circulin molts mites al voltant d’aquest trastorn , cal remarcar que es tracta, possiblement, de la patologia més estudiada a l’àmbit de la psiquiatria infantil i juvenil.

És per això que en aquest article d’Integratek et volem ajudar a comprendre millor què és el Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat i desmentir-ne alguns crits molt difosos.

El desconeixement del TDAH entre la societat

El cert és que aquest trastorn continua sent un gran desconegut a les nostres societats. L’estudi acadèmic titulat Coneixement de la població general sobre el TDAH , presentat al 62è Congrés de l’Associació Espanyola de Pediatria, durant el 2013, va evidenciar aquesta realitat mitjançant xifres concretes.

En aquest exhaustiu treball, només un 4% dels enquestats van saber reconèixer què és el TDAH per les sigles, i fins a un 33% va concloure que es deu a un entorn familiar i/o escolar desorganitzat.

Revertir la desinformació per combatre l’estigma

Aquesta desinformació generalitzada sol tenir efectes negatius sobre els pacients amb aquest trastorn diagnosticat i el seu entorn més proper. Com veurem, hi ha alguns falsos mites que fomenten l’estigma, la culpabilització i la manca de sensibilitat en la matèria.

En el cas de nens i adolescents, una mala gestió, carregada de prejudicis, també sol afectar-ne el rendiment escolar.

És per aquestes raons que es fa tan necessari fer pedagogia sobre per què es produeixen casos de TDAH i com és millor tractar-los.

    El TDAH no és culpa d’una educació dolenta

    Les causes d’aquest trastorn són diverses i no valen les simplificacions. Es tracta d’un trastorn heterogeni, amb subtipus diferents, i que comporta diversos factors de risc, que actuen conjuntament.

    Tot i així, cal tenir en compte que aquests factors són, principalment, genètics i ambientals (entenent aquest darrer factor com allò que afecta el nadó des del període previ fins al moment posterior al seu naixement).

    Per tant, la culpabilització dels pares, per una suposada mala educació o per manca d’atenció, de comunicació, d’afectivitat o d’empatia, és totalment infundada. Convé tenir en compte que el TDAH té un coeficient d’heretabilitat, aproximadament, del 76% .

    És un trastorn, no un invent

    Un altre dels aspectes que cal ressaltar és el fet que el TDAH no és cap invent, ni el producte de cap conspiració mundial. De fet, la fiabilitat del diagnòstic mèdic és molt elevada.

    Aquest trastorn està relacionat, en el fons, amb un dèficit en la producció de dos neurotransmissors: la dopamina i la noradrenalina. Aquest dèficit és el que provoca una sèrie de problemes als circuits reguladors de diferents zones del cervell. Per tant, hi ha sobrades raons mèdiques per concloure’n l’existència, i les implicacions.

    Fixa’t que si hi ha el TDAH que ja va ser descrit per diversos estudiosos durant la segona meitat del segle XIX. Tot i que als inicis es va anomenar Disfunció Cerebral Mínima, des de l’any 1994 es reconeix com el TDAH. Pel que sembla, la freqüència d’afectació d’aquest trastorn és molt semblant a tots els països del món, i sol oscil·lar entre el 2% i el 6% .

    El TDAH no deixa d’existir a l’adolescència

    Anem amb un altre fals mite del TDAH: es diu molt sovint que durant l’adolescència el trastorn desapareix, i això no és veritat 100%. El que passa és que, amb el pas dels anys, se solen reduir alguns símptomes de la hiperactivitat derivada del TDAH .

    Això no obstant, no cal ignorar que la manca d’atenció i la impulsivitat solen mantenir-se, en general, també en l’edat adulta. Per tant, aquest trastorn requereix un tractament a llarg termini, i no és bo, en aquest sentit, aplicar la idea que només és qüestió de temps.

    La medicació és necessària

    Pel que fa al tractament del TDAH, també s’han popularitzat algunes opinions inexactes. Així, per exemple, en determinats entorns es reitera que el tractament del TDAH ha de començar sense que es faci servir cap tipus de medicació. La veritat, en canvi, és que la medicació és una part imprescindible, des del començament, del tractament.

    De vegades fins i tot cau en sensacionalismes en afirmar que els fàrmacs per fer front al TDAH són perillosos. Res més lluny de la realitat. Entre les medicacions que han provat la seva eficàcia davant del dèficit de neurotransmissors, hi ha diversos estimulants que actuen sobre la dopamina, i altres medicacions no estimulants que actuen sobre la noradrenalina.

    Qualsevol medicació pot tenir uns efectes secundaris, que estan controlats, però per parlar de perill hi ha un abisme.

    La medicació no ho és tot, davant del TDAH, això sí. S’ha d’acompanyar de suport a nivell pedagògic, al centre d’ensenyament i de suport familiar.

    Consells per als pares de nens i/o joves amb TDAH

    Com més informació fiable sobre aquest trastorn es conegui, millor. De la mateixa manera, és important deixar-se assessorar experts en la qüestió. A banda de tot això, però, podem dur a terme algunes accions bàsiques, des de casa, amb l’objectiu de donar suport als nostres fills amb TDAH.

    Establir regles clares, amb premis per a aquells comportaments positius; ajudar el nen a acabar tasques o bé dividir els seus esforços perquè les completi i que no perdi l’atenció; fixar unes rutines que organitzin bé el temps; evitar tot tipus de distraccions, com les dobles pantalles, i treballar aspectes com la motivació són algunes de les recomanacions dels experts.

    Allunyar els bulls per abordar el TDAH

    Com hem vist, el TDAH és un trastorn molt estudiat , en què ja no haurien de tenir cabuda tots aquests bulls, que tan sols perjudiquen els qui el pateixen. Aquest trastorn existeix, requereix tractament i no és culpa, en origen, de l’educació rebuda per part dels pares. Així, doncs, la millor manera d’abordar-lo és evitar aquests falsos mites i ajudar la persona diagnosticada de TDAH.

      Saber-ne més...

      Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

      Sense Categoria

      ClaroRead PC

      49,59

      Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
      Oferta!
      El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

      El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

      Oferta!
      El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

      Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

      69,00

      Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
      69,00

      Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

      Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

      Oferta!
      El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

      MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

      Oferta!
      (2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

      Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

      Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

      Coneix més sobre els nostres articles aquí…

      Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

      Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

      Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

      Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

      Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

      A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

      La Intel·ligència Artificial a l’educació

      La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

      Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

      El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

      Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

      Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

      Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

      El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

      Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

      El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

      Deixa un comentari