A Integratek ens unim a la celebració del Dia Internacional de l’Alfabetització
L’alfabetització és una eina clau, en qualsevol societat, per aconseguir més igualtat d’oportunitats i més prosperitat. És una manera d’enriquiment individual i social.
No obstant, segons les dades de la Unesco , al món encara hi ha 758 milions de persones que no saben llegir ni escriure. Per això, cada 8 de setembre se celebra el Dia Internacional de l’Alfabetització .
Aquesta efemèride, que s’organitza des de l’any 1967, cerca activar consciències i fomentar els beneficis de l’alfabetització .
L’alfabetització: un repte del present i del futur
Podem córrer el risc de pensar que és un problema que ja no ens interpel·la, però les xifres a nivell mundial demostren tot el contrari: estem davant d’un repte que continua sent de plena actualitat.
L’analfabetisme és una realitat que dificulta les possibilitats de progressar de la població, limita la participació social i, per tant, afecta els drets més bàsics de les persones.
La lectura ens permet, al capdavall, ser més crítics amb tot el que passa al nostre voltant, construir una mirada pròpia i estar més ben formats i informats.
Els beneficis humans, culturals, socials i econòmics de l’alfabetització
Com hem vist a l’apartat anterior, l’alfabetització planteja nombrosos avantatges per a les persones. Els experts, de fet, les han estudiades i classificades. Així, doncs, aquests són, resumidament, els seus beneficis:
- Beneficis humans . Potencia autoestima i autonomia personal.
- Beneficis culturals . Possibilita la participació a la vida cultural i social, en permetre que les persones desenvolupin la seva capacitat de reflexionar.
- Beneficis socials . Millora, entre altres qüestions, el coneixement de les persones respecte a matèries que ens afecten a tots, com ara la prevenció sanitària.
- Beneficis econòmics . Ajuda a impulsar el creixement econòmic d’un país, en obrir camins professionals a les persones.
L’arribada del COVID-19 ha afectat negativament els processos d’alfabetització
Aquest any 2020, a causa de la pandèmia mundial del coronavirus, els processos d’alfabetització activats a diferents parts del món s’han vist, la majoria, interromputs.
La crisi del COVID-19 ha fet que la lluita contra la bretxa social que crea l’analfabetisme sigui molt més complexa.
En conseqüència, en aquesta ocasió des d’institucions com l’ ONU i la Unesco s’ha volgut posar èmfasi en l’ alfabetització en els temps del coronavirus .
Així doncs, es duran a terme activitats que reflexionin sobre les possibilitats d’aprenentatge actualment.
L’aprenentatge de la lectoescriptura ha de continuar, adaptat a les circumstàncies
Tot i les limitacions socials derivades de la situació sanitària, és fonamental que aquests processos daprenentatge de la lectoescriptura continuïn, amb les accions preventives que siguin necessàries, i amb estratègies adaptades als nous temps. En aquesta tasca ens juguem el futur de les nostres societats.
Cal tenir en compte que fins a 115 milions de persones que no saben llegir ni escriure són joves d’entre 15 i 24 anys, i que fins a dos terços del total són dones. La majoria dels casos es produeixen al continent africà.
La importància de l’alfabetització femenina: 2/3 de persones que no saben llegir ni escriure són dones
Com dèiem, fins a dos terços de les persones que no saben ni llegir ni escriure al món són dones. Aquesta enorme desigualtat respecte als homes té unes conseqüències greus en el futur d’aquestes persones.
Si volem treballar precisament per la independència de la dona, i per la igualtat de gènere, no podem oblidar que l’ alfabetització femenina és clau perquè les dones millorin les seves condicions de vida, i que el seu marc d’oportunitats no sigui menor que el dels homes.
Les xifres de les darreres dècades conviden a un optimisme moderat
Després de tot, l’evolució de les xifres les darreres dècades convida a un optimisme moderat. Entre el 1990 i el 2015, l’analfabetisme es va minvar, a tot el món, fins a un 25%.
Cal, però, continuar avançant, en aquest sentit. L’alfabetització és la base educativa per construir societats més justes i igualitàries, en què la condició social, o de gènere, dels ciutadans, no en condicioni ni la formació ni les possibilitats.
Objectiu 2030: tots els joves hagin passat per l’alfabetització bàsica
L’objectiu, en aquesta línia, que s’ha marcat la Unesco és aconseguir que el 2030 tots els joves hagin passat per un procés d’alfabetització bàsica i que la majoria dels adults de tot el món sàpiguen llegir i escriure. Es tracta de posar els fonaments de futur millor.
Un debat virtual amb motiu del Dia Internacional de l’Alfabetització
En el marc del COVID-19, la Unesco presenta, aquest dimarts 8 de setembre, un debat internacional, que es pot seguir virtualment, per replantejar l’ensenyament en els processos d’alfabetització per a joves i adults i adaptar-lo a les necessitats del context actual. Com hem pogut comprovar en aquest article, l’alfabetització no es pot ni ha de parar.
Una aposta global pel desenvolupament personal i social
La Declaració Universal dels Drets Humans, aprovada per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 10 de desembre de 1948, reivindica l’educació com un dret de què han de gaudir tots els éssers humans, sense excepció.
En una línia similar, i entrant en matèria, la Declaració Mundial sobre Educació per a Tothom, del 1990, justifica per què l’alfabetització es considera una necessitat educativa clau, per les seves implicacions en la qualitat de vida de les persones alfabetitzades.
Al capdavall, es tracta d’una via molt fructífera perquè les persones puguin desenvolupar-se, tant individualment com socialment.
Integratek se suma a la commemoració d’aquesta efemèride
Des d’Integratek ens volem afegir, mitjançant aquest article divulgatiu, a la commemoració del Dia Internacional de l’Alfabetització .
Cal no perdre de vista la importància de l’alfabetització, i dels efectes positius que tenen en milions de persones. Ajudem a crear consciència sobre aquest tema!