Comprendre el TDAH des d’una perspectiva neurocientífica permet a docents i famílies aplicar-hi intervencions educatives que s’ajustin a les necessitats individuals de cada estudiant. Aquest enfocament facilita la implementació d‟estratègies que milloren l‟atenció, l‟autoregulació i el desenvolupament socioemocional, promovent així una educació inclusiva i adaptada que afavoreix el benestar il‟aprenentatge efectiu.

El Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH) és un trastorn neurodesenvolupatiu que afecta l’ atenció, el control d’impulsos i la regulació emocional. En entorns educatius, comprendre com el TDAH influeix en el desenvolupament cognitiu i emocional és fonamental per implementar intervencions efectives. Des de la neurociència, el coneixement profund sobre el funcionament cerebral de persones amb TDAH ens ofereix eines per crear entorns més inclusius i adaptats a les seves necessitats .

Com assenyala el psicòleg i especialista en neuropsicologia Rafa Guerrero: “El TDAH és un trastorn que impacta a la vida de les persones en múltiples àrees. No n’hi ha prou de conèixer els símptomes; hem de comprendre la seva arrel neurobiològica per intervenir de forma veritablement efectiva”. Aquest enfocament des de la neurociència, com veurem, permet aplicar estratègies que beneficiïn tant estudiants com els seus educadors i famílies.

Què ens diu la neurociència sobre el cervell amb TDAH?

Des d’una perspectiva neurocientífica, el TDAH es relaciona en àrees específiques del cervell, com l’escorça prefrontal, que regula l’atenció, la impulsivitat i l’autocontrol. Aquestes funcions es veuen afectades en persones amb TDAH a causa d’un desequilibri en els sistemes de neurotransmissors , especialment la dopamina, que influeix en el sistema de recompensa i en la capacitat de concentració.

A més, el processament d’estímuls en persones amb TDAH passa de manera diferent, cosa que explica perquè la seva atenció pot fluctuar d’un estímul a un altre, dificultant el manteniment de la concentració. En entorns educatius, aquesta informació és vital per adaptar les tasques i els temps d’atenció.

Pel que fa al desenvolupament emocional, la neurociència mostra que les àrees relacionades amb la regulació emocional també presenten diferències estructurals i funcionals al TDAH. Això explica per què els estudiants amb TDAH poden experimentar més dificultats en el maneig de la frustració i en la interacció social, afectant el seu benestar emocional i acadèmic.

De la teoria a la pràctica: Estratègies educatives informades per la neurociència

La comprensió d’aquestes bases neurocientífiques permet aplicar estratègies específiques a l’aula i a la llar, creant un entorn que recolza l’aprenentatge i el benestar emocional dels que viuen amb TDAH.

– Estratègies per millorar l’atenció: La fragmentació de tasques en passos més petits i l’ús d’eines visuals poden fer una diferència.

– Fomentar l’autoregulació i l’autocontrol: Crear rutines estables i pràctiques de mindfulness adaptades pot beneficiar enormement persones amb TDAH. La neurociència dona suport a l’ús d’aquestes tècniques per enfortir les connexions cerebrals relacionades amb l’autocontrol, ja que repeticions constants permeten desenvolupar un patró de resposta que beneficia la regulació emocional i la reducció de la impulsivitat.

– Suport en el desenvolupament socioemocional: Els educadors i famílies poden exercir un rol fonamental en el desenvolupament de la intel·ligència emocional dels qui viuen amb TDAH. A través d’un entorn empàtic i estructurat, es poden ensenyar tècniques per reconèixer i gestionar emocions, com ara exercicis de respiració o pausa abans de respondre, que ajuden a regular respostes impulsives.

La intervenció psicopedagògica: Un pont entre neurociència i educació

La intervenció psicopedagògica té un paper clau en l’adaptació de les necessitats educatives. Com que està fonamentada en el coneixement neurocientífic, permet que els que intervenen en el procés educatiu adaptin els seus mètodes per beneficiar tant l’aprenentatge com l’experiència emocional de cada estudiant.

És aquí on la formació i l’aprenentatge continu esdevenen crucials, tant per a docents com per a famílies, ja que permeten conèixer de manera específica les estratègies que s’apliquen en situacions reals.

La neurociència ens proporciona un marc de coneixement profund que, ben aplicat, ajuda a millorar la inclusió educativa i el benestar de les persones amb TDAH. més inclusiu i adaptat.

L’àmbit socioemocional en nens i adolescents amb TDAH

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Oferta!
El preu original era: 99,00€.El preu actual és: 59,00€.

Identifica i recolza el talent d'estudiants amb altes capacitats intel·lectuals . Aprendràs a reconèixer les característiques dels estudiants amb altes capacitats i a implementar estratègies educatives que fomentin el seu desenvolupament integral. Desenvoluparàs eines per crear entorns d'aprenentatge que n'estimulin el potencial, respectant les necessitats emocionals i cognitives. A més, coneixeràs enfocaments pràctics per acompanyar aquests estudiants, tant a l'aula com a la seva vida diària, afavorint el seu benestar i creixement personal.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!

Atenció a la diversitat

Altes Capacitats Intel·lectuals

(608) El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

Comprèn i recolza el potencial d'estudiants amb altes capacitats . Aprendràs eines per identificar i potenciar les altes capacitats. Et prepararem per reconèixer les necessitats emocionals i cognitives d'aquests estudiants , valorant les seves diferències com a fortaleses a l'aula. Amb estratègies inclusives, desenvoluparàs intervencions que fomentin el seu benestar i creixement acadèmic, permetent que despleguin el màxim potencial en entorns educatius enriquidors i respectuosos amb la seva diversitat.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
(7) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aquest curs et proporcionarà eines i estratègies pràctiques per comprendre i acompanyar nens amb trastorns de l'aprenentatge i la conducta , tant a l'entorn familiar com a l'educatiu. Aprendràs a identificar senyals primerencs , adaptar els mètodes d'ensenyament i desenvolupar plans d'intervenció eficaços que promoguin el benestar i la millor de l'aprenentatge. En acabar, estaràs millor preparat per col·laborar amb altres professionals, acompanyar els desafiaments del teu alumnat i crear un entorn inclusiu i comprensiu que n'afavoreixi el desenvolupament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

Identifica, diagnostica i intervé eficaçment en els trastorns de l'aprenentatge . Aprendràs a reconèixer i diagnosticar trastorns de l'aprenentatge com la dislèxia, discalcúlia i TDAH , comprenent com impacten en el rendiment escolar. Et proporcionarem eines per fer un diagnòstic d'hora i efectiu, a més d'estratègies pràctiques per intervenir a l'aula oa casa. També adquiriràs recursos per adaptar l'entorn educatiu i millorar l'experiència d'aprenentatge de cada infant . En acabar, estaràs preparat per detectar, diagnosticar i abordar aquests trastorns, ajudant a superar les seves dificultats i maximitzar-ne el potencial en l'àmbit escolar.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari