Guia bàsica sobre funcions executives i aprenentatge.

Els neuropsicòlegs han aprofundit, al llarg de les darreres quatre dècades, en el rol fonamental que exerceix el lòbul frontal a l’activitat cerebral. Els investigadors han aconseguit demostrar que és, en aquesta part del cervell, on es duen a terme, per exemple, les funcions executives, que tant interès han despertat, com és comprensible, a l’àmbit de la pedagogia.

Aquest article d’Integratek es proposa ajudar a donar a conèixer al públic general, mitjançant l’exposició breu de 5 punts clau , què són les funcions executives i quines són les seves implicacions principals en la vida quotidiana i l’aprenentatge de les persones.

1. Què són les funcions executives?

El concepte “funcions executives”, simbolitzat, sovint, al món acadèmic, amb les sigles FE, va ser encunyat per primera vegada el 1982 per la neuropsicòloga nord-americana Muriel Lezak. Se sol definir com un conjunt de processos que permeten que les persones activin, al cervell, una sèrie de mecanismes imprescindibles per poder resoldre problemes complexos i adaptar-se a nous contextos.

2. Quines situacions complexes resolem gràcies a les funcions executives?

És molt probable que hagis sentit a parlar amb anterioritat de les funcions executives i de la seva transcendència en la resolució de problemes complexos. Això no obstant, a què es refereixen els experts, amb aquesta expressió?
Les funcions executives són molt útils en el camp de l’aprenentatge, ja que serveixen per controlar i orientar accions humanes com l’atenció, la memòria, la reflexió, la metacognició i les habilitats de cognició social (Tirapu-Ustárroz i Muñoz Céspedes, 2005).

3. Les funcions executives i la seva influència en l’èxit d’objectius

En afectar totes les accions descrites –atenció, memòria, reflexió, metacognició i cognició social–, les funcions executives tenen una enorme influència en el dia a dia dels éssers humans, ja que influeixen directament en la seva conducta i en la presa de decisions.

L’efecte a la vida quotidiana és, per tant, directe. Podríem afirmar que les funcions executives serveixen per “planificar, organitzar, inhibir, monitoritzar la nostra conducta i ser flexibles davant de situacions noves” (Echavarría, 2018). Tot plegat, doncs, són la pedra angular de la planificació i la creació d’estratègies per a la consecució de tota mena de metes personals.

4. Les funcions executives es poden millorar?

La resposta és sí, indubtablement. Les funcions executives es poden millorar. Requereixen, però, com passa en altres aspectes de la vida, un entrenament, un treball pedagògic. És molt important que es potenciïn des dels primers mesos de vida duna persona, ja que són decisives en laprenentatge més inicial, i també ho serà en el rendiment acadèmic. D’altra banda, la plasticitat cerebral possibilita que es puguin tenir cura i fins i tot restaurar les funcions executives amb el pas dels anys.

5. Què es pot fer per mantenir en forma les funcions executives?

Hi ha moltes maneres de treballar les funcions executives, a través de l’exercici de la memòria, la comunicació interpersonal, el canvi de rols i l’empatia, la inhibició de conductes perjudicials i la resolució de conflictes. En funció de ledat i de la situació personal concreta, es poden dur a terme unes o altres activitats.

El que potser és més interessant de reflectir, en aquest sentit, és la força d’atracció de l’aprenentatge lúdic. És mitjançant el joc que es poden treballar totes aquestes habilitats que són propiciades per les funcions executives.

Deixa un comentari