Nova classe, nous mestres i companys, nous horaris i rutines… La tornada al col·legi pot ser una tasca difícil per a qualsevol alumne, però especialment per a un alumne amb TEA.

En el cas dels alumnes amb Trastorn de l’Espectre de l’Autisme (TEA), aquesta situació pot comportar molta tensió, ansietat o conductes problemàtiques, a causa del seu perfil de funcionament (pobres habilitats socials i comunicatives, dificultats amb els canvis, etc).

D’altra banda, l’escola és un entorn que pot contribuir molt al desenvolupament i l’adaptació social dels alumnes amb TEA, per això és important tenir cura de la tornada a l’escola.

Canviar la novetat i la incertesa per rutina és clau per donar seguretat a l’alumne amb TEA. Per això, anticipar-se i preparar-se amb temps per tornar a l’escola ajudarà a crear un entorn amb què els alumnes amb TEA se sentin més còmodes i confiats.

A continuació, se suggereixen 3 claus per fer més fàcil la tornada a l’escola als alumnes amb TEA.

1. Comunicació amb l’equip docent

La comunicació fluida amb l’equip docent és fonamental per al bon inici de l’experiència escolar. Abans de tornar a l’escola, és recomanable tenir una reunió amb els mestres i professors del centre escolar.

És important saber el projecte curricular que es té per a l’alumne: si s’aplicaran adaptacions metodològiques, curriculars o si assistirà a alguna aula de suport.

Tot ha de quedar definit en un pla de treball individualitzat per al curs escolar, sabent que es poden experimentar modificacions al llarg del mateix depenent de les necessitats particulars que es presentin.

També és el moment de compartir els informes més recents dels professionals que estan involucrats en el tractament de l’alumne, si han redactat pautes o orientacions per aplicar en el context escolar.

En aquesta reunió també es poden comentar altres qüestions com ara:

  • Interessos de l’alumne
  • Assignatures que criden la seva atenció i assignatures on mostra menys motivació
  • Estratègies que ajuden a mantenir o recuperar la vostra atenció
  • Companys amb qui sabem que té més afinitat
  • Situacions que li poden provocar malestar o ansietat (aules sorolloses, hora de l’esbarjo o del menjador…) i estratègies que funcionen en el seu maneig

El fet que l’equip docent disposi d’aquesta informació afavorirà que puguin acompanyar de la millor manera possible l’alumne en la seva experiència escolar, estant més preparats per poder fer front a qualsevol situació que pugui sorgir.

2. Anticipació

És important explicar a l’alumne amb TEA el seu nou horari, és a dir, quina serà la rutina diària a l’escola, quines activitats extraescolars realitzarà, quan tindrà descansos, etc.

D’aquesta manera podreu anticipar-vos i adaptar-vos millor al nou curs. Per a aquest objectiu, serà molt útil fer ús de suports visuals (calendaris, agendes visuals…).

Serà convenient informar l’alumne amb TEA dels possibles canvis de professorat i companys que l’afectin. Repassar quins professors tindrà en cada matèria, quins companys segueixen a classe i quins no, així com si hi ha alguna nova incorporació.

També es poden treballar i practicar per avançat (per exemple mitjançant roleplaying) respostes davant les preguntes més habituals després de les vacances “Què has fet durant les vacances? On has anat? Amb qui has anat? T’ho has passat bé?”

TEA

3. Estructura i organització de l’entorn

Tenint en compte l’estil de processament dels alumnes amb TEA, és fonamental fer ús de l’estructura i l’organització de l’entorn, amb l’ajuda dels suports visuals, per facilitar la interiorització de les rutines i els hàbits escolars, donant-los així seguretat i confiança.

A l’escola:

Els suports visuals són molt útils per elaborar agendes i horaris. Aquests recursos s’han d’ubicar en un lloc visible per a l’alumne, com ara el pupitre.

L’objectiu és donar una estructura visual sobre el que succeirà, anticipar de manera comprensiva. Un cop el nen comprèn aquests suports visuals, en qualsevol moment podrà acudir-hi per saber, en cas de confusió, què ha de fer a continuació, què se n’espera.

Fins i tot, al final de la jornada escolar, consultar un “checklist” amb imatges d’accions com ara: “recullo el meu material (motxilla, agenda, etc…), agafo la meva motxilla, vaig a la fila, vénen els meus pares a recollir-me i anem a casa” sol ser molt útil.

També es poden fer servir els suports visuals per ajudar el nen a organitzar les diferents matèries (en carpetes) i fins i tot per organitzar alguns processos d’aprenentatge (per exemple autoinstruccions visuals per resoldre un problema: “primer llegeixo dues vegades l’enunciat, després penso què m’estan preguntant, faig un pla de com resoldre’l…etc”).

Pel que fa a l’estructura de l’entorn, a l’escola és un aspecte que habitualment està molt ben delimitat (espai d’aula, esbarjo, menjador…), la qual cosa ajuda molts alumnes amb TEA a orientar-se i saber què se n’espera a cada espai.

De totes maneres, segons el cas, pot resultar d’ajuda treballar amb l’alumne quines conductes se n’esperen i quines no, a cadascun dels espais del centre escolar (“a classe cal estar assegut, no es pot córrer… a l’esbarjo es pot córrer…etc”).

A casa:

A casa, podem elaborar un cartell o pissarra amb els horaris regulars de la rutina diària, per exemple: l’hora dels àpats (esmorzar, dinar, sopar), l’horari de ficar-se al llit i aixecar-se o l’hora de sortir de casa per arribar puntual a l’escola.

També és útil disposar d’un calendari anual amb les dates més importants com ara les vacances i els dies festius, la data de lliurament d’exercicis o feines o les dates dels exàmens.

Pel que fa als espais, serà important que l’alumne tingui clarament delimats els espais de “treball” i “joc” mitjançant l’ús de cartells i afavorint l’ordre dels materials a cada espai.

Tant a l’escola com a casa, els suports visuals han de ser individualitzats i adaptats al nivell de comprensió de l’alumne.

Així mateix, també podem anticipar que, de vegades, es poden produir alguns canvis en els horaris i les rutines (professor que es posa malalt, canvi en l’horari del sopar a causa d’un imprevist…), per fomentar així la flexibilitat mental.

La tornada a l’escola és una activitat que hem de cuidar i preparar amb dedicació especial, ja que començar amb bon peu pot ser clau per afavorir el bon curs de l’any escolar.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari