L’Univers de les Paraules és una metodologia per a infantil i 1r i 2n de primària que proposa un aprenentatge basat en projectes.
Aquesta metodologia sorgeix del treball de molts anys de Mar Romera i Olga Martínez, on han englobat no només els seus anys d’experiència en el camp educatiu, sinó també teories d’autors per aconseguir una metodologia on s’engloben les competències del currículum treballades des de les potencialitats de cadascú i cadascuna i ajudar així que l’alumnat interpreti el món i aprengui per descobriment.
És un projecte de projectes que té com a objectiu desenvolupar al màxim les capacitats de cada alumne/a a través de tots els llenguatges (verbal, visual, musical, plàstic, psicomotriu…) i de totes les intel·ligències (lingüística, inter i intrapersonal, naturalista…); configurar competències per a la vida; i reconèixer, comprendre, expressar i gestionar emocions amb un mateix/ai amb els altres per desenvolupar-se de forma correcta i íntegra a la societat actual.
Per què? Perquè l’objectiu de l’educació del S. XXI no ha de ser contestar, sinó aprendre a fer preguntes, no tant el què cal aprendre, sinó el com i el per què aprendre. Volem alumnes que estiguen motivats per l’aprenentatge i vulguen seguir aprenent.
Fer que cada dia sigui especial i que els alumnes vagin a l’escola motivats i motivats per seguir aprenent és a les nostres mans.
Els projectes són mitjans per fer investigacions, per percebre, sentir i aprendre com conèixer, i accedir a la informació. L’estructura general es constitueix per la interrelació i la complementarietat de diferents tipus de projectes:
- En els de recercaEl resultat sol ser un informe, una redacció, la resolució de la hipòtesi plantejada, un bloc d’aula, un pòster multimèdia, un assaig o qualsevol modalitat que doni resposta a la pregunta que es planteja el grup a l’inici del projecte. Un exemple de projecte de recerca seria contestar la pregunta: Per què suren els vaixells?
- Als projectes de treball, el resultat és l’obra que ens plantegem a l’inici: una maqueta, una fira d’exposicions, una exposició… En aquest cas també s’investiga durant el procediment, però la investigació està definida pels esdeveniments que impliquen el procés de realització del producte que es va plantejar a l’inici. Un exemple de projecte de treball seria: “Construïm un vaixell que suri”.
- Als projectes de vivenciació, el resultat és la pràctica d’una activitat o l’experiència d’una sensació o situació. En aquest tipus de projectes, es pot necessitar la investigació durant el procediment, encara que no sempre sigui imprescindible. Per exemple, si es té com a projecte un joc de cartes o un esport, prèviament a la seva pràctica, caldrà investigar-ne les regles, el material necessari i altres pautes per dur-lo a terme.
El que és important no és aprofundir sinó ampliar, enriquir i estendre. Hi haurà temps per aprofundir en temes. Ampliar idees, enriquir connexions neuronals, estendre interessos.
Els graus d’aprofundiment depenen de la maduració dels alumnes, tots els cursos treballen la mateixa lletra i cada classe decideix el nivell d’aprofundiment.
L’Univers de les Paraules apropa les lletres i les paraules als nens i nenes fent que la lectura i l’escriptura sorgeixin a partir de la creació de situacions de comunicació oral, d’expressió d’idees, preguntes i emocions. Aquesta metodologia potencia situacions de comunicació llegida i escrita. No persegueix l’aprofundiment de la teoria, sinó l’activació de les màximes connexions neuronals i la compensació entre intel·ligències.