El científic espanyol Santiago Ramón y Cajal (1852-1934) ha estat guardonat l’any 1906 amb el premi Nobel de Medicina i Fisiologia. Aquest científic va concloure que qualsevol persona, en certa manera, pot convertir-se en l’escultor del seu propi cervell.
Les darreres dècades les investigacions en el camp de la neurociència li han donat, en part, la raó. Han demostrat l’enorme plasticitat del cervell humà, que ha estat comparat, per la seva mal·leabilitat, amb un tros d’argila humida.
Què és la plasticitat cerebral?
La plasticitat cerebral és definida com la capacitat del cervell per reorganitzar-se i formar noves connexions neuronals. El seu objectiu és adaptar-se a les necessitats de cada moment.
Aquest caràcter marcadament flexible del cervell es desenvolupa, fonamentalment, en situacions de canvi. Un exemple és quan memoritzem o aprenem alguna cosa nova, o en el cas de determinades lesions cerebrals.
El terme plasticitat cerebral s’ha relacionat sobretot amb l’eficiència en l’aprenentatge dels més joves, que sovint es comparen amb una esponja, per la facilitat d’absorció de coneixements. La veritat és que les investigacions han evidenciat que en edats adultes també hi ha noves connexions nervioses que són fruit d’aquesta plasticitat cerebral.
El cervell, en definitiva, és un òrgan mal·leable al llarg de tota la vida. Per tant, no només durant els primers anys dexistència, que sens dubte són fonamentals. És per això que cal exercitar-lo i mantenir-lo sempre en bona forma, com si fos un múscul.

Factors que influeixen en la plasticitat cerebral
En aquesta qüestió cal considerar també que les transformacions cerebrals, tant genètiques com sinàptiques, depenen de múltiples factors ambientals.
Així, per exemple, la neurociència ha constatat, en els darrers anys, que, entre altres factors, els climes emocionals i les relacions interpersonals influeixen en l’aprenentatge de les persones, així com el seu estat de salut física.
També es dóna la circumstància que potenciant una àrea cerebral se’n puguin desenvolupar d’altres. En aquest sentit, una investigació del Basque Center on Cognition, Brain and Language (BCBL) va descobrir que l’aprenentatge de la lectura, un dels més rellevants, canvia el funcionament del cervell. Fins i tot fins al punt de millorar en activitats paral·leles com ara la descodificació de representacions visuals.
Segons els estudiosos, la plasticitat al cervell es manifesta de diferents formes. En primer lloc, hi ha una plasticitat sinàptica, que afecta la comunicació entre les neurones del cervell, i que fa referència a les noves rutes neuronals que es construeixen quan aprenem.
En segon lloc, també es poden originar processos de neurogènesi, que comporten el sorgiment de noves neurones. I, finalment, algunes vegades es donen casos de plasticitat funcional compensatòria. En aquestes, el cervell, davant d’un impediment, pot arribar a aprofitar altres regions del mateix òrgan per millorar-ne el rendiment.
En síntesi, el cervell té una capacitat extraordinària per adaptar-se als canvis constants que pateixen els humans. La plasticitat cerebral es tradueix, a la pràctica, en un conjunt de processos que tenen lloc al cervell. Aquests estan íntimament lligats, entre d’altres, a l’aprenentatge, com és el cas de la lectura.
L’entrenament cognitiu és una eina primordial per mantenir actiu aquest òrgan formidable, del qual ens falten tants matisos per conèixer.
Coneix més sobre els nostres cursos aquí…
55,00€ El preu original era: 55,00€.45,00€El preu actual és: 45,00€.
Aquest taller online abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants.
Idioma: Castellà
RESERVA LA TEVA PLAÇA
Taller en directe (disponible en diferit).
Places limitades!
149,00€ El preu original era: 149,00€.79,00€El preu actual és: 79,00€.
Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic.
Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.
Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
60,00€
Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.
Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
29,00€ El preu original era: 29,00€.27,40€El preu actual és: 27,40€.
El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.
Puntuat amb 5.00 de 5
(1)
55,00€
Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic.
Idioma: Castellà
ÚLTIMES PLACES
Taller en directe (disponible en diferit).
¡Places limitades!
115,00€ El preu original era: 115,00€.69,00€El preu actual és: 69,00€.
Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.
Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
115,00€ El preu original era: 115,00€.69,00€El preu actual és: 69,00€.
Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.
Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Contingut del Webinar
En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia.
Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos.
ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults
Coneix més sobre els nostres articles aquí…
Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]
En aquest article descubriràs com la dislèxia influeix en l’autoestima i quines estratègies poden ajudar [...]
En aquest article aprendràs com interpretar el WISC-V: descobrirás claus per analitzar resultats, detectarás fortaleses [...]
La neuroplasticitat mostra que el cervell sempre pot canviar. Coneix el seu impacte a l'educació [...]
TDAH i tecnologia a l’aula: oportunitats, riscos i estratègies perquè les eines digitals siguin aliades [...]
En aquest article descobriràs estratègies de regulació emocional a l’aula per afavorir l’adaptació escolar i [...]
Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]
Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]