Diagnosticar les altes capacitats no és gens fàcil. No hi ha una única teoria ni cap descripció homogènia que defineixi específicament les altes capacitats intel·lectuals. Encara que se solen detectar en els primers cursos de primària, ja a l’etapa infantil es poden donar una sèrie d’indicadors que ens haurien de fer sospitar que un nen presenta un desenvolupament cognitiu més avançat que el que li correspondria per edat. 

Algunes característiques de nens amb altes capacitats 

  • Desenvolupen el llenguatge de manera precoç, cap als 12 o 18 mesos. Comencen pronunciant moltes paraules i de seguida poden mantenir una conversa amb vocabulari i lèxic propi de fases molt posteriors.
  • També solen iniciar-se en aprenentatges específics (lectura, escriptura, matemàtiques) abans que els seus companys. Aprenen autònomament i fan transferències de coneixements a altres àrees amb naturalitat.
  • Són nens molt observadors i curiosos.
  • Prematurament es comencen a preocupar per temes abstractes i transcendents, com ara l’origen de la vida i l’univers, la mort, la religió, etc.
  • Les seves creacions artístiques i construccions poden ser molt riques i creatives.
  • Tenen una gran capacitat de concentració sobretot en tasques que en capten l’interès. Són persistents als seus objectius.
  • Hi predomina el pensament lògic i la raó.

  • Poden ser hipersensibles i emocionalment molt intensos. Les seves reaccions emocionals són desmesurades en relació amb les situacions viscudes.
  • Presenten asincronia entre allò mental i allò emocional. Els adults creuen que reacció emocional serà equivalent a la seva maduresa intel·lectual, cosa que els genera sobre exigència per part de l’entorn.
  • Solen ser enèrgics i actius. Poden ser nens molt àgils i grimpadors.
  • Tendeixen a qüestionar qualsevol autoritat, bé la dels pares o la dels mestres. Intenten, gairebé sempre, imposar-ne el criteri. Són desobedients .
  • Poden mostrar gran resistència a les instruccions o les aportacions dels altres.
  • Exigeixen molt d’ells mateixos i dels altres.
  • En alguns casos presenten un comportament obsessiu. Poden ser molt rígids i inflexibles .
  • Necessiten tenir èxit; són vulnerables al fracàs i al rebuig dels companys.
  • Senten frustració davant de la inactivitat o manca de progrés.

Article relacionat: Protocol, identificació i avaluació d’alumnat amb Altes Capacitats

10 Senyals d’Altes Capacitats

  1. Potser parli pels colzes. No em diguis que calli ni que sóc un pesat. No ho faig per molestar-te: ho faig perquè el meu cap és ple d’idees i preguntes. No ho puc evitar. Puc tenir un gran ventall d’interessos, per tant un munt de temes de conversa. Ensenya’m, això sí, a respectar el torn de paraula. Sóc força impulsiu i de vegades no sé esperar. Tracta de no respondre’m amb un “no sé”, per acabar ràpidament una conversa. Això no farà res més que augmentar la meva inquietud. Potser pensis que sóc massa petit per entendre determinats temes, però la veritat és que et sorprendria la meva capacitat de comprensió.
  2. No sóc hiperactiu (o no necessàriament, no sempre). Sóc actiu i inquiet, això sí. En els moments que no tinc cap estímul cognitiu, m’autoestimulo a través del joc o del moviment. Visc en un estat permanent d’hiperatenció. Sóc capaç de fixar-me en coses que tu ni has vist. Puc captar paraules, sons o frases que escolto a la ràdio o la televisió (encara que tu creguis que no paro atenció). Ofereix-me reptes, estímuls, motivacions que captin el meu interès i veuràs com sí que puc mantenir l’atenció durant una bona estona. Deixa’m explotar la meva creativitat. Tinc moltes idees que necessito expressar d’alguna manera.
  3. És possible que, a més d’altes capacitats, tingui una alta sensibilitat. Això vol dir que quan estic content ho estic en grau extrem, eufòric, però quan estic trist, enfadat o frustrat també ho estic extremadament. Ensenya’m a regular les meves respostes emocionals. No t’enfadis tant com jo, ni em cridis tant com ho estigui fent jo. Digues-me que em puc desfogar tant com vulgui però que la situació és la que és. De mica en mica m’aniré autocontrolant. Però per això necessito que tu et mantinguis serè.
  4. No em cridis per imposar el teu criteri. Arribem a pactes, negociem, explica’m les coses.
  5. Posa’m normes i límits. Jo ara encara no ho sé, però quan sigui gran ho agrairé. I tu també. Tinc una gran capacitat de raonament i comunicació, per això sempre intentaré portar-te al meu terreny. Però sóc petit, he d’aprendre moltes coses, entre d’altres que no sempre em puc sortir amb la meva.
  6. No oblideu l’edat que tinc. És cert que semblo més gran del que sóc en molts aspectes, però l’edat cronològica és la que és. Si de vegades faig rebequeries, no sempre és perquè el meu caràcter és així. Faig rebequeries perquè sóc petit.
  7. És possible que tendeixi a l’obsessió. Necessito tenir les situacions controlades i saber què passarà a cada moment. Però sorprèn-me introduint petits canvis en les meves rutines. He d’aprendre que a la vida no sempre surt tot com havíem previst. Amb cada canvi ho passaré malament ara, però això m’ajudarà a ser un adult fort. Recorda que la sobreprotecció desprotegeix.
  8. Juga amb mi, sobretot si t’ho demano. Però no vulguis dirigir els jocs. Deixa’m ser espontani i creatiu. Si veus que algun dia vull jugar sol, respecta’m. Sóc autònom i de vegades no necessito ningú.
  9. És molt probable que en algun moment m’avorreixi a l’escola. Podrà semblar que m’acomiado, encara que en realitat estaré buscant elements per satisfer la meva curiositat. Per això, ajuda’m a adquirir hàbits d’estudi. Els necessitaré.
  10. Tenir alta capacitat no és negatiu, és una manera diferent de veure el món, per tant, no ho visquis com un problema. No sóc estrany, ni diferent, sóc especial, com tots els nens i nenes que conec. La vida m’ha regalat una intel·ligència més gran, com a altres els regala un bonic color d’ulls, unes cames que corren molt ràpid… El que és veritablement important de tenir alta capacitat intel·lectual és allò que jo faci amb les possibilitats que m’aporta.

En vols saber més?

Aquestes formacions podrien interessar-te:

Oferta!
El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

Identifica, diagnostica i intervé eficaçment en els trastorns de l'aprenentatge . Aprendràs a reconèixer i diagnosticar trastorns de l'aprenentatge com la dislèxia, discalcúlia i TDAH , comprenent com impacten en el rendiment escolar. Et proporcionarem eines per fer un diagnòstic d'hora i efectiu, a més d'estratègies pràctiques per intervenir a l'aula oa casa. També adquiriràs recursos per adaptar l'entorn educatiu i millorar l'experiència d'aprenentatge de cada infant . En acabar, estaràs preparat per detectar, diagnosticar i abordar aquests trastorns, ajudant a superar les seves dificultats i maximitzar-ne el potencial en l'àmbit escolar.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 99,00€.El preu actual és: 59,00€.

Identifica i recolza el talent d'estudiants amb altes capacitats intel·lectuals . Aprendràs a reconèixer les característiques dels estudiants amb altes capacitats i a implementar estratègies educatives que fomentin el seu desenvolupament integral. Desenvoluparàs eines per crear entorns d'aprenentatge que n'estimulin el potencial, respectant les necessitats emocionals i cognitives. A més, coneixeràs enfocaments pràctics per acompanyar aquests estudiants, tant a l'aula com a la seva vida diària, afavorint el seu benestar i creixement personal.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 195,00€.El preu actual és: 119,00€.

Gestiona les emocions i conductes de nens i adolescents amb eines estratègiques i pràctiques . Aquest curs t'ensenya a utilitzar tècniques com ara la intervenció estratègica per abordar de manera efectiva els desafiaments emocionals i conductuals en nens i adolescents. A través d'exemples pràctics i casos reals, aprendràs a intervenir en situacions complexes, afavorint un desenvolupament emocional saludable i un comportament adequat a diferents entorns. Els professionals que han realitzat aquest curs destaquen el seu enfocament pràctic i la seva utilitat directa per aplicar les estratègies apreses tant a nivell educatiu com familiar, cosa que el converteix en una formació essencial per als que busquen resultats efectius.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari