Doctor en Ciències de l´Educació, especialitzat en didàctica de la matemàtica, llicenciat en Filosofia i diplomat en Magisteri.

José Antonio Fernández Bravo defensa que cal ensenyar des del cervell del qual aprèn. Què impliquen les paraules? D’entrada, que el professor ha d’escoltar, posar-se a la pell de l’alumne i prendre consciència que “en allò que diuen els nens hi ha sempre un perquè lògic”.

La missió del docent, doncs, segons Fernández Bravo, consisteix a “estudiar la causa que ha generat una determinada resposta” i canalitzar-la mitjançant un itinerari pedagògic concret.

Fernández Bravo, experimentat tant al camp de la investigació acadèmica com al de l’exercici docent, considera que l’empatia és un valor fonamental per ensenyar, però lamenta que el sistema educatiu no contribueixi a potenciar aquest tipus d’actituds entre el professorat. “El sistema t’avaluarà pels continguts que has impartit, no pels coneixements que han adquirit els teus alumnes”, adverteix.

A més, l’excés de temes a tractar a l’aula limita moltes vegades la reflexió i la comprensió dels conceptes més bàsics entre l’estudiantat. “El bloqueig matemàtic, a partir dels darrers cursos de primària, ja és alarmant”, denuncia.

Especialitzat en didàctica de la matemàtica, Fernández Bravo remarca la relació que hi ha entre el gust per una matèria i la seva comprensió. “Les matemàtiques no són l´art de calcular, sinó que són l´art de comprendre”, conclou.

Per a Fernández Bravo, quan es tracta d’estimular l’entesa i les inquietuds intel·lectuals, el paper del professor és fonamental, però també el de “tota persona que tingui influència en la comprensió, per exemple, de les matemàtiques d’aquesta persona”. És a dir, que la responsabilitat, assumida, en bona mesura, pel docent, també pot ser compartida amb familiars i professors particulars, entre d’altres.

En el cas del mestre, Fernández Bravo es mostra convençut que “ha de ser capaç d’arribar a la conclusió que cada coneixement és un regal que se li ofereix al nen, però que no servirà de res si no se sap embolicar”.

Així, doncs, cal saber provocar el coneixement, però sense confondre els termes: “Cal fer atractiu el coneixement, sens dubte, però per a qui aprèn, no per a qui ensenya, i això vol dir despertar-los les ganes de voler fer. Moltes vegades el docent pretén fer-ho atractiu amb jocs que no interessen per res a qui aprèn, i això és un error.

Fernández Bravo també confessa que molts professors li pregunten, realment, sobre els desitjos del qui ensenya —que els alumnes siguin més eficients, que estiguin més callats a classe—, però no sobre les necessitats del qui aprèn .

Segons Fernández Bravo, hi ha la possibilitat de “passar pels continguts d’un llibre de matemàtiques sense estar donant realment matemàtiques”. “Un dels errors més greus en didàctica de la matemàtica és la confusió entre procediment i objectiu”, explica l’especialista. Fernández Bravo alerta que “tot voler fer entreté, però no tot allò que entreté serveix per voler fer.

Per exemple, moltes vegades entretenim el nen retallant zeros, però no estimulem intel·lectualment el concepte zero. De fet, aquest exercici està contrariant el concepte zero, que vol dir absència d’elements”.

Al seu llibre Ensenyar des del cervell del que aprèn, Fernández Bravo també proposa la superació del concepte “baixes capacitats”, perquè centrifuga unes responsabilitats que hauria d’assumir el docent.

Per contra, parlar en termes de “capacitats desconegudes”, tal com fa Fernández Bravo, comporta actuar tant sobre qui aprèn com sobre qui ensenya: “D’aquesta manera, jo també modifico els meus programes, les meves metodologies, els meus plantejaments, és a dir, intervinc sobre mi mateix, estic reconeixent que tant es poden donar dificultats d’aprenentatge com d’ensenyament.

Fernández Bravo, en definitiva, advoca per un professorat actiu i capaç d’escoltar allò que els alumnes transmeten.

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest taller online abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic. Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Esgotat
(1) 55,00

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà ÚLTIMES PLACES Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 115,00€.El preu actual és: 69,00€.

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Avaluar l’autisme: instruments, context i desafiaments actuals

Descobreix què implica avaluar l'autisme més enllà dels tests. Context, eines i claus per a [...]

Aprofita el teu crèdit FUNDAE abans que s’acabi l’any i forma’t amb Integratek

Aprofiteu el vostre crèdit FUNDAE abans de final d'any. Forma't amb Integratek amb cursos 100% [...]

Com la dislèxia influeix en l’autoestima i què podem fer a l’aula

En aquest article descubriràs com la dislèxia influeix en l’autoestima i quines estratègies poden ajudar [...]

Com interpretar el WISC-V pas a pas

En aquest article aprendràs com interpretar el WISC-V: descobrirás claus per analitzar resultats, detectarás fortaleses [...]

La importància de la neuroplasticitat en l’educació

La neuroplasticitat mostra que el cervell sempre pot canviar. Coneix el seu impacte a l'educació [...]

TDAH i eines digitals: aliats o enemics?

TDAH i tecnologia a l’aula: oportunitats, riscos i estratègies perquè les eines digitals siguin aliades [...]

Com treballar la regulació emocional a l’aula en períodes d’adaptació

En aquest article descobriràs estratègies de regulació emocional a l’aula per afavorir l’adaptació escolar i [...]

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Deixa un comentari