No és tan fàcil estar quiet si t’ho demanen. Fa uns quants mesos estava formant un grup nombrós de professionals de l’educació. Sóc psicòloga, formadora de formadors i hiperactiva. Qui em coneix ho sap.

Normalment tinc la necessitat de moure’m mentre explico continguts, m’ajuda a concentrar-me. No és que ho vulgui fer intencionadament, és absolutament espontani, m’equilibra, em centra.

En un moment determinat, una assistent em va demanar molt amablement si podia estar quiet, ja que se m’escoltava menys en funció de la zona on em desplaçava.

Em va bloquejar. Intentar voluntàriament controlar un acte que és espontani, va fer que es generés en mi, un grau de malestar altament significatiu i, de manera paradoxal, em va provocar encara més la necessitat de moviment. Jo també, molt amablement, vaig demanar a quina zona era des de la qual no se m’escoltava bé, i em vaig continuar movent per la resta de l’auditori. Perquè ho necessito.

En Joan té 7 anyets, i, des que en té consciència, recorda com a casa ia l’escola li demanen que s’estigui quiet, escolti i que no molesti els germans o els companys.

Sempre ha tingut la convicció que ell no funciona bé, tothom el fa veure contínuament i ho renyen molt per no estar quiet. Ell no ho fa perquè vol, sinó que no es pot controlar, encara que tothom pensa que sí que ho podria fer.

El Joan se sent incomprès i tot això li genera ansietat, augmentant-ne el descontrol. No se sent ajudat ni acceptat ni a casa ni a lescola. Amb els amics de vegades té problemes precisament per aquesta impossibilitat de poder estar quiet.

Si a casa, a l’escola i als amics no està bé. D’on se subjecta? D’on pot treure l’estabilitat emocional necessària per adaptar-se, sentir-se acompanyat i recórrer el camí de la vida?

Estigues quiet!

Totes dues situacions són similars, però entre jo i Joan disten 38 anys de diferència. Als dos casos, l’entorn no integra que aquest moviment és un acte espontani i no intencional, i és, per tant, necessari per a la nostra regulació.

Quan es prescriu quedar-se quiet, l’única cosa que es genera és un grau alt de malestar i un augment de la necessitat de produir la conducta no voluntària.

Quantes vegades ens han prescrit que riuríem (acte espontani) amb un acudit que ens explicarien i, aleshores, no ens ha fet cap gràcia?; o ens han dit que anéssim a veure aquella pel·lícula tan bona que no ens ha agradat només pel fet d’estar predisposats a què ens agradaria?; o quantes vegades un “estat tranquil” ens ha produït justament posar-nos més nerviosos?

Seguint doncs la lògica paradoxal, qualsevol abordatge de la hiperactivitat, ja sigui des de l’escola o des de casa, que es base principalment a donar-li l’ordre que el nen estigui quiet, provocarà, en conseqüència, l’efecte contrari.

Per tant, es continuarà movent encara més, i l’adult ho interpretarà com una provocació, entrant en una espiral distorsionada que determinarà un tipus d’enllaç entre adult i nen, basat en la confrontació.

“Hem de deixar de dotar d’intencionalitat allò que té un origen neurobiològic”

quiet

Problema de conducta o hiperactivitat?

La diferència entre una dificultat de comportament i la hiperactivitat es basa en la voluntarietat i l’espontaneïtat abans esmentada. Un nen que desafia, fa una conducta amb la intenció de provocar un conflicte.

En el nen hiperactiu la seva acció és espontània, basada en una carència d’autoregulació i inhibició de la conducta, i té un origen neurobiològic. No es pot estar quiet.

Però, com a adult, és possible diferenciar-ho? Sovint no. Principalment, perquè un mateix acte (per exemple molestar un company o interrompre) pot tenir una causalitat o l’altra.

A més, es poden donar les dues situacions alhora, és a dir, un nen amb hiperactivitat (acte espontani) també pot tenir dificultats de conducta (acte voluntari).

En aquestes situacions, l’adult acostuma a perdre el poder, ja que sovint és el nen qui acaba controlant la situació mitjançant la negativitat o la rebuda d’atenció. Intents de solució, com a càstigs variats, poden ser efectius en un moment inicial, però no solucionen res, perquè no provoquen la millora del comportament.

L’empoderament de l’adult

És important tornar a vincular-se amb el nen, i això passa per reestructurar-ne positivament la conducta, eliminant tota intencionalitat negativa dels seus actes, i buscant una causalitat positiva de la seva acció.

A posteriori, prescrivim el símptoma. Això ens permet posar el nen en un doble vincle: si és opositor, i continua fent el que fa, tornem a empoderar-nos, ja que nosaltres ho permetem.

Els nens amb problemes de conducta amb aquesta prescripció intentaran boicotejar-nos una altra vegada deixant de fer la conducta, desestructurant-los. D’altra banda, si és hiperactiu i us permetem la conducta ja no tindreu la necessitat de fer-ho, reduint-vos l’ansietat significativament.

A partir d’ara, facin allò que facin, per una causalitat o de l’altra, la millora de comportament està assegurada. I conseqüentment, desapareix el conflicte.

Un exemple real

En Miquel (nom fictici) té 6 anys i mig. Sempre ha estat un nen molt inquiet i mogut, cosa que ha desencadenat alguns problemes a l’aula i també a casa.

La mestra truca a la terapeuta per demanar orientació quan passa una situació concreta. Últimament, a l’hora del dictat de números, quan ella va anomenant cadascuna de les xifres, Miquel de manera voluntària (clarament) diu una altra xifra, cosa que provoca el riure dels companys.

La mestra inicialment fa atenció, però arriba un moment que en Miquel es va apoderant de la situació, i ella, ja no pot tenir més paciència i el convida a marxar de classe, dient-li que pot tornar quan tingui ganes de fer feina i estigui callat. Miquel, somriu a l’auditori victoriós i marxa orgullós d’haver vençut la mestra.

La terapeuta escolta atenta tots els intents de solució de la mestra per aconseguir reconduir la situació, que no han resultat efectius, malgrat la bona voluntat.

I us recomana una reestructuració cognitiva amb connotació positiva per a Miquel. Demà, buscarà un moment per parlar amb en Miquel amb intimitat i li dirà el següent: “Miquel, et vull demanar disculpes. Fins avui no m’he adonat que tu ets molt bo en matemàtiques, i que per això em cal demostrar que saps molt participant de manera activa en els dictats.”

Gràcies Miquel per fer-me adonar, i saps què?, a més això ajuda els teus companys que són més tímids a animar-se a dir respostes a altres assignatures.

Per tant, pots continuar fent-ho. També voldria demanar un favor, a veure si em pots ajudar. Quan jo necessiti que algun company teu vergonyós, respongui, et faré un senyal perquè tu intervinguis. Et sembla bé?”.

Us podeu imaginar quina va ser la reacció de Miquel. Al cap d’uns dies, la mestra en fer el dictat de números, ell va fer un primer intent, la mestra ho va somriure fent-li el senyal i, immediatament, va aturar la conducta distorsionada.

Al cap d’uns dies Miquel li va dir a la mestra que per ajudar els companys a participar ell aixecaria la mà primer sense que calgués que li digués res.

La mestra li va fer veure una perspectiva de la realitat diferent, amb una intenció positiva, eliminant immediatament el conflicte, i prescrivint la conducta, per bloquejar-la, tant si era intencional com espontània, i ficant-lo en un doble vincle on ell perdia totalment el control de la situació. La mestra va guanyar el poder sense combatre.

Racons de moviment i racó d’enuig

La prescripció del símptoma, tant a l’aula com a casa, es pot establir en unes determinades condicions. Per regular la sobreactivitat, establirem racons de moviment dins l’aula, una zona determinada, delimitada, per exemple, per una cinta adhesiva. On podran anar si tenen necessitat de moure’s.

I també si cal, racons d’enuig (fora de l’aula, a un espai acordat amb el nen) amb material que permeti la descàrrega emocional (per exemple, coixins per enganxar, fulles per esquinçar, colors per trencar).

A casa, els racons d’enuig s’establiran escollint amb el nostre fill un espai on es pugui descarregar el malestar. Als dos ambients l’únic límit que no està permès és l’agressió als altres, tant verbal com física.

Si passa, ha de tenir conseqüències significatives que el nen ha de saber prèviament. Un cop torna del racó de regulació (de conducta o emoció) l’adult segueix “com si” no hagués passat res.

Imatge 1. Racó de l’enuig

Imatge 2. Racó de moviment

Conseqüències del canvi

L’eliminació del contingut negatiu de la conducta passa del “no vols” a “necessites fer-ho per estar bé i això ens ajuda a tots”, desapareixent el conflicte i l’escalada simètrica que portava a l’explosió i la pèrdua de control de les dues parts.

Paral·lelament, l’adult torna a tenir el control de la situació sabent gestionar la conducta del nen, cosa que li dóna un rol d’autoritat positiva i propera dins del grup classe oa casa amb la família.

Els companys, en el cas de l’aula, també deixen veure la conducta del nen com a alterada i es veu com una característica personal que no té cap intenció negativa i que ell regularà progressivament.

Tot això desemboca en una millora global de la comunicació i la relació, així l’adult es converteix en un referent per al nen amb qui se sent segur i acceptat.

Helena Alvarado

Saber-ne més...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari