Les conseqüències psicològiques de la dislèxia poden ser múltiples. Els nens amb trastorns de l’aprenentatge en general, i amb dislèxia en particular, corren el perill de presentar alteracions a la seva vida afectiva com a conseqüència dels continus fracassos que experimenten tant en l’àmbit escolar com en les seves activitats de la vida quotidiana, que inclou contínuament accions o tasques pròpies del domini de les seves dificultats.

El nen dislèxic fracassa a l’escola i rep d’una manera continuada, directament o indirectament, de manera passiva o activa, missatges verbals i valoracions negatives de l’entorn escolar, social i familiar, és a dir, de tots els àmbits on el nen es troba immers. A poc a poc s’anirà conscienciant de la seva incapacitat per superar els obstacles que se li presenten diàriament, no podent, malgrat el seu esforç, tirar endavant.

Intervenció emocional i de conducta en les dificultats específiques de laprenentatge

Aquesta situació de fracàs continuat perdura en el temps, i en no rebre l’ajuda adequada al sistema escolar, perd la motivació cap a l’aprenentatge, i desenvoluparà lentament un sentiment d’inseguretat cap a si mateix i cap a les seves capacitats. La seva desconfiança en ser capaç de fer alguna cosa es generalitzarà a altres activitats de tipus extraescolar, afectant tots els àmbits de la seva vida.

dislèxia
Imatge via Pixabay

Es produeix, en conseqüència, una espiral de fracàs, un cercle viciós, ja que la por del fracàs que experimenta porta a una reducció de la seva productivitat per inseguretat i com a evitació de la constatació de les seves dificultats, no s’enfronta als nous aprenentatges, esdevenint un fracàs real i secundàriament la constatació de la por al fracàs del principi.

A partir d’aquí es poden desencadenar problemes emocionals i/o conductuals com ara ansietat, en qualsevol de les seves formes, manifestada més habitualment en problemes en l’alimentació (disminució o augment de la gana) el son (insomni, malsons…) o somatitzacions .

Per exemple, podem trobar molèsties o dolors corporals fruit de la tensió psíquica viscuda (cefalees, vòmits, abdominàlgies…), simptomatologia depressiva (sentiments de fracàs, inseguretat, dificultats escolars, tristesa, labilitat emocional, canvis bruscos d’humor…).

També es presenten trastorns relacionals secundaris al pobre autoconcepte, apareixent dificultats en la interacció amb els seus companys , trastorns en el comportament manifestos a través d’una conducta pertorbadora de compensació de tipus agressiva o provocadora, com a mecanisme de defensa ineficaç, i baixa autoestima.

Si el fracàs perdura en el temps i es repeteix de manera recurrent, com sol passar, el dany a l’autoestima s’anirà incrementant de mica en mica. El nen es desmotiva, es descoratja, es replega en si mateix i perd l’interès pels altres infants del grup, ja que el seu nivell de competència és molt inferior al model escolar establert.

Es margina de la classe. Com més fracassos, les sancions i les reprimendes augmentaran, així com la sensació del nen de ser incapaç i de pensar que no serveix per a res.

Si el trastorn no es detecta adequadament i es tracta a temps, el problema es pot augmentar i complicar ràpidament. Per tant, és indispensable un diagnòstic precoç tant per superar amb èxit l’educació reglada i reduir el retard en els aprenentatges com per evitar l’afectació emocional al màxim possible.

Helena Alvarado
Psicòloga col 1080. Pedagoga terapeuta. Logopeda habilitada.

Aquests cursos et podrien interessar:

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]