Les conseqüències psicològiques de la dislèxia poden ser múltiples. Els nens amb trastorns de l’aprenentatge en general, i amb dislèxia en particular, corren el perill de presentar alteracions a la seva vida afectiva com a conseqüència dels continus fracassos que experimenten tant en l’àmbit escolar com en les seves activitats de la vida quotidiana, que inclou contínuament accions o tasques pròpies del domini de les seves dificultats.
El nen dislèxic fracassa a l’escola i rep d’una manera continuada, directament o indirectament, de manera passiva o activa, missatges verbals i valoracions negatives de l’entorn escolar, social i familiar, és a dir, de tots els àmbits on el nen es troba immers. A poc a poc s’anirà conscienciant de la seva incapacitat per superar els obstacles que se li presenten diàriament, no podent, malgrat el seu esforç, tirar endavant.
Intervenció emocional i de conducta en les dificultats específiques de laprenentatge
Aquesta situació de fracàs continuat perdura en el temps, i en no rebre l’ajuda adequada al sistema escolar, perd la motivació cap a l’aprenentatge, i desenvoluparà lentament un sentiment d’inseguretat cap a si mateix i cap a les seves capacitats. La seva desconfiança en ser capaç de fer alguna cosa es generalitzarà a altres activitats de tipus extraescolar, afectant tots els àmbits de la seva vida.
Imatge via Pixabay
Es produeix, en conseqüència, una espiral de fracàs, un cercle viciós, ja que la por del fracàs que experimenta porta a una reducció de la seva productivitat per inseguretat i com a evitació de la constatació de les seves dificultats, no s’enfronta als nous aprenentatges, esdevenint un fracàs real i secundàriament la constatació de la por al fracàs del principi.
A partir d’aquí es poden desencadenar problemes emocionals i/o conductuals com ara ansietat, en qualsevol de les seves formes, manifestada més habitualment en problemes en l’alimentació (disminució o augment de la gana) el son (insomni, malsons…) o somatitzacions .
Per exemple, podem trobar molèsties o dolors corporals fruit de la tensió psíquica viscuda (cefalees, vòmits, abdominàlgies…), simptomatologia depressiva (sentiments de fracàs, inseguretat, dificultats escolars, tristesa, labilitat emocional, canvis bruscos d’humor…).
També es presenten trastorns relacionals secundaris al pobre autoconcepte, apareixent dificultats en la interacció amb els seus companys , trastorns en el comportament manifestos a través d’una conducta pertorbadora de compensació de tipus agressiva o provocadora, com a mecanisme de defensa ineficaç, i baixa autoestima.
Si el fracàs perdura en el temps i es repeteix de manera recurrent, com sol passar, el dany a l’autoestima s’anirà incrementant de mica en mica. El nen es desmotiva, es descoratja, es replega en si mateix i perd l’interès pels altres infants del grup, ja que el seu nivell de competència és molt inferior al model escolar establert.
Es margina de la classe. Com més fracassos, les sancions i les reprimendes augmentaran, així com la sensació del nen de ser incapaç i de pensar que no serveix per a res.
Si el trastorn no es detecta adequadament i es tracta a temps, el problema es pot augmentar i complicar ràpidament. Per tant, és indispensable un diagnòstic precoç tant per superar amb èxit l’educació reglada i reduir el retard en els aprenentatges com per evitar l’afectació emocional al màxim possible.
Helena Alvarado Psicòloga col 1080. Pedagoga terapeuta. Logopeda habilitada.
Aquest taller online, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació del TDAH, les dificultats atencionals i les funcions executives al llarg del cicle vital, posant el focus en l'anàlisi i interpretació de proves diagnòstiques.
Idioma: Castellà
Taller en directe (disponible en diferit).
¡Places limitades!
Aquest taller en línia, d'enfocament pràctic i intensiu, ofereix una visió actualitzada i crítica sobre l'avaluació de les altes capacitats intel·lectuals.
Idioma: Espanyol
RESERVA LA TEVA PLAÇA
Taller en directe (disponible en diferit).
Places limitades!
(1)170,00€El preu original era: 170,00€.89,00€El preu actual és: 89,00€.
Aprèn què és la CNV, aprofundeix en l'escolta activa i explora els quatre passos bàsics de la CNV.
Practicar CNV ens ajuda a connectar amb el que sentim i necessitem, a construir relacions sanes i autèntiques en entorns educatius i personals, a respondre amb consciència en lloc de reaccionar automàticament i a gestionar els conflictes de manera respectuosa i constructiva.
(3)55,00€El preu original era: 55,00€.45,00€El preu actual és: 45,00€.
Aquest taller en línia abordarà els principals reptes i enfocaments pràctics en l'avaluació integral de l'autisme, considerant la seva manifestació en diferents contextos i etapes del desenvolupament, i explorant els instruments i els dilemes clínics més rellevants.
Idioma: Español
RESERVA LA TEVA PLAÇA
Taller en directe (disponible en diferit).
Places limitades!
(3)170,00€El preu original era: 170,00€.89,00€El preu actual és: 89,00€.
Comprèn el dol en les etapes del desenvolupament, identifica senyals d'alerta i explora eines per al seu abordatge pedagògic.Les pèrdues formen part del procés vital de totes les persones. Malgrat la seva universalitat, el dol continua sent un tema delicat i poc treballat, especialment en la infància i l'adolescència. La tendència a evitar parlar de la mort amb nens i joves pot dificultar la seva vivència emocional i limitar la seva capacitat d'afrontament.
Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.
29,00€El preu original era: 29,00€.27,40€El preu actual és: 27,40€.
El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.
Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic.
Idioma: Castellà
ÚLTIMES PLACES
Taller en directe (disponible en diferit).
¡Places limitades!