Neuroeducación en el aula: de la teoría a la práctica

Neuroeducació a l’aula: de la teoria a la pràctica

Descobreix les evidències empíriques més significatives que donen suport a un autèntic ensenyament basat en el cervell.

Comença avui mateix!

INSCRIPCIONS OBERTES

FINALITZACIÓ
DEL CURS:
31/07/2021

Contingut

Presentació

En els darrers anys s’ha produït un enorme desenvolupament de les tecnologies de visualització cerebral. Mitjançant tècniques no invasives, com la ressonància magnètica funcional, podem analitzar el funcionament del cervell mentre llegim, calculem, memoritzem, juguem, creem, cooperem…, totes tasques que es realitzen amb freqüència a l’escola. Conèixer aquesta informació subministrada per la neurociència sobre l’òrgan responsable de l’aprenentatge és rellevant en educació, és clar, però encara ho és més quan es combina amb els coneixements que proporcionen la psicologia cognitiva o la pedagogia, bàsicament, encara que no cal descartar l’aportació d’altres disciplines. Aquest enfocament integrador i transdisciplinar que té per objectiu millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge a partir dels coneixements científics al voltant del funcionament del cervell és el que constitueix la neuroeducació.

La finalitat d’aquest curs és compartir amb tu algunes de les evidències empíriques més significatives que donen suport a un autèntic ensenyament basat en el cervell, el qual, sens dubte, és el que millora allò veritablement important: l’aprenentatge de l’alumnat. Tot i que moltes de les estratègies proposades s’analitzen en l’entorn particular de l’aula, es poden generalitzar i adaptar a molts contextos educatius més. Perquè l’educació no es restringeix a l’escola, i perquè el concepte d’aula com a espai d’aprenentatge obliga a comprendre més en els temps actuals. A més d’identificar alguns dels avenços més significatius que procedeixen de les ciències cognitives, analitzarem moltes implicacions educatives que són molt fàcils de posar en pràctica i que poden adaptar-se, majoritàriament, a totes les etapes educatives. Sempre des d’una perspectiva oberta i crítica que ens convida a reflexionar i, en alguns casos, a millorar les estratègies pedagògiques a l’aula. Sense oblidar que la ciència és una font inesgotable de subministrament de proves que està en continua evolució.

La neuroeducació constitueix una mirada nova, flexible, positiva, optimista, perquè està en consonància amb diverses metodologies d’aprenentatge actiu i perquè fomenta el desenvolupament de competències per a la vida; o, més ben dit, és la pròpia vida.
Sintetitzant, aquest curs proporcionarem coneixements i orientacions pràctiques perquè qualsevol educador pugui millorar la seva acció pedagògica.

  • Donar a conèixer i justificar alguns dels principis bàsics de la neuroeducació.
  • Explicar les implicacions pedagògiques a l’aula –o qualsevol context educatiu– d’aquests principis.
  • Examinar exemples pràctics aplicats a l’aula.
  • Compartir i analitzar experiències educatives de docents i centres innovadors.
  • Estimular la pràctica d’un ensenyament d’acord amb el funcionament del cervell.

Bloc 1: T’apuntes al canvi?

  • Presentació
  • ¿ Què és la neuroeducació?
  • Nocions bàsiques sobre neurociència
  • Mentalitat de creixement
  • El cervell a la infància
  • El cervell a l’adolescència

Bloc 2: Sense emoció no hi ha aprenentatge?

  • Presentació
  • El cervell emocional: importància de l’enllaç a l’aula
  • Programes d’educació emocional
  • Funcions executives del cervell
  • La motivació

Bloc 3: Obrim les finestres de latenció?

  • Presentació
  • Atenció i cervell: l’atenció executiva
  • El cervell hiperactiu
  • Estratègies per optimitzar l’atenció a l’aula

Bloc 4: Estudiem per aprendre?

  • Presentació
  • La memòria i laprenentatge
  • Tècniques d’estudi i aprenentatge més efectives

Bloc 5: Cos sa, ment sana?

  • Presentació
  • Exercici físic i aprenentatge
  • El somni i la nutrició
  • Cognició corporitzada

Bloc 6: ¿ Juguem i aprenem?

  • Presentació
  • Importància del joc a l’aprenentatge i el món digital
  • Gamificació i aprenentatge invertit

Bloc 7: Podem ser més creatius?

  • Presentació
  • El cervell creatiu
  • Creativitat a l’aula
  • L’educació artística

Bloc 8: Per què necessitem cooperar?

  • Presentació
  • El cervell social
  • Cooperació a l’educació: els projectes
  • Aprenentatge-Servei

Bloc 9: Una escola amb cervell i…?

  • Presentació
  • El cervell lector
  • El cervell matemàtic
  • Importància dels entorns daprenentatge
  • Atenció a la diversitat

Bloc 10: Què és l’important a l’educació?

  • Presentació
  • Elements clau a l’acció pedagògica
  • Nous horitzons educatius

JESÚS C. GUILLÉN
PROFESSOR. EXPERT EN NEUROCIÈNCIA APLICADA A L'EDUCACIÓ

Professor del postgrau de neuroeducació de la Universitat de Barcelona, del màster de neurodidàctica de CADE a Madrid i de la diplomatura Neurociències i emocions en l’aprenentatge de la Universitat Nacional Villa María de Argentina, entre d’altres. Encara que actualment treballa amb adults, té molts anys d’experiència en l’ensenyament de les ciències a gairebé totes les etapes educatives.

És creador del bloc pioner a Espanya sobre neuroeducació “Escola amb Cervell”, que té més de cinc milions de visites, autor del llibre Neuroeducació a l’aula. De la teoria a la pràctica  i coautor de Neuromits en educació. L’aprenentatge des de la neurociència , entre altres.

Col·labora en diferents publicacions, com la revista Quaderns de Pedagogia , de la qual és membre del Consell Assessor.

Què aprendràs?

Aquest curs aprendrem qüestions diverses vinculades a la neuroeducació. Entre elles:

  • Qüestions bàsiques relacionades amb el funcionament cerebral i el neurodesenvolupament.
  • A generar una veritable mentalitat de creixement en qualsevol context educatiu i el vincle adequat entre tots els integrants de la comunitat.
  • A identificar els factors més rellevants als bons programes d’educació emocional.
  • A aplicar estratègies concretes per optimitzar les funcions executives a la infància ia l’adolescència.
  • Recursos per optimitzar la motivació i l’atenció a l’aprenentatge
  • Quines són i com aplicar les tècniques destudi i aprenentatge més efectives segons la ciència cognitiva.
  • Com optimitzar alguns pilars bàsics en la salut cerebral i educativa relacionats amb lexercici, el son i la nutrició.
  • Com integrar el component lúdic i les arts a l’aprenentatge.
  • Quin és l’ús adequat dels recursos digitals i dels exemples concrets d’una bona aplicació.
  • A posar en pràctica bons projectes educatius ia utilitzar de manera adequada els espais físics daprenentatge.
  • Estratègies per millorar la creativitat i la cooperació a l’aula o en qualsevol context educatiu.
  • A optimitzar determinats aprenentatges, com ara el de la lectura o el de l’aritmètica.
  • A identificar i avaluar els elements clau duna acció educativa.
  • A comprovar si una idea o programa educatiu estan basats en els coneixements que disposem sobre el cervell.

Metodologia

La formació és 100% en línia i té una durada aproximada de 60h que pots administrar al teu ritme.

Cada bloc presenta un o més vídeos amb explicacions per part dels formadors seguit de material complementari i un test d’autoavaluació:

Cada bloc té un o més vídeos explicatius per part de lequip formador. Aquests vídeos es poden veure les vegades que siguin necessàries per resoldre tots els dubtes i consolidar el coneixement.

Tots els blocs disposen de material complementari per ampliar la informació obtinguda amb la visualització dels vídeos.

En finalitzar un bloc o grup de blocs (en funció del tipus de contingut) trobaràs un test d’autoavaluació per assegurar-te que has consolidat tots els coneixements.

Hem intentat que el curs sigui el màxim de clar possible però sabem que sempre hi ha dubtes que no queden resolts.

El campus compta amb un fòrum perquè pugueu fer consultes a Jesús

Certificat

Els nostres cursos

Reconeixement

Aquest curs està reconegut per als docents en una escola pública o concertada, per les següents comunitats autònomes :

Catalunya


Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Canàries


Conselleria dEducació, Universitats, Cultura i Esports del Govern de Canàries

Comunitat Valenciana


Conselleria dEducació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana

Aragón


Departament d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó

Múrcia


Conselleria dEducació i Cultura
Direcció General de Planificació Educativa i
Recursos Humans

Illes Balears


Conselleria Educació, Universitat i Investigació

Preguntes freqüents

El curs s’adreça a: mestres i professors, pedagogs i psicopedagogs, logopedes, estudiants i orientadors amb interès al curs. Si tens interès a nivell particular amb el tema et pots inscriure sense problemes. El curs és obert a tothom.

Pots distribuir-te el curs com vulguis perquè s’adapti alhora que li puguis dedicar a cada moment.

Sí, tota l’oferta formativa d’Integratek està adherida a Fundae. Recorda que només se’n poden beneficiar les persones o institucions que cotitzen a la Seguretat Social.

La gestió la pot fer directament el teu centre de treball a través de la gestoria que porta les cotitzacions de la Seguretat Social.

Si al vostre centre de treball no us poden ajudar amb aquest tema nosaltres us podem oferir un servei extern a nosaltres perquè us gestioni els tràmits.

La informació de reconeixement de les nostres formacions apareix publicada dins de la descripció de cada curs.

Els reconeixements de formació varien en funció de cada comunitat autònoma així que no totes en disposen.

De tota manera, si el curs no està reconegut per la Conselleria d’Educació de la vostra comunitat us lliurarem igualment un certificat propi d’Integratek perquè pugueu adjuntar-lo al vostre currículum formatiu.

Consulta aquí totes les Preguntes Freqüents