Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad (TDAH)

Trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat (TDAH)

Un curs de l´Hospital Sant Joan de Déu i UTAE: Unitat de Trastorn d´Aprenentatge Escolar

Identifica els infants amb TDAH a partir del coneixement real del trastorn, el seu origen i les seves bases neurobiològiques a través de les principals eines de diagnòstic, així com les diferents intervencions des del punt de vista acadèmic, conductual i farmacològic.

Comença avui mateix!

INSCRIPCIONS OBERTES

FINALITZACIÓ
DEL CURS:
31/07/2021

Contingut

Presentació

Al llarg de la formació es presentaran coneixements actualitzats i basats en l’evidència científica dels fonaments neurobiològics i cognitius que expliquen de la conducta i, en aquest cas, de les dificultats de regulació conductual i atencional que presenten els infants amb TDAH. Un cop compresa la naturalesa d’aquest trastorn, s’exposaran els tractaments amb evidència científica vigents i s’aportaran eines pràctiques per intervenir a l’àmbit familiar, escolar i mèdic. Tot això des d´una visió clínica i aplicada, basada en l´experiència clínica fruit del treball diari del nostre equip amb nens/es i adolescents amb aquest perfil.

  • Aprendre a identificar els infants amb TDAH a partir del coneixement real del trastorn, l’origen i les bases neurobiològiques.
  • Comprendre la naturalesa, la variabilitat i les repercussions de les dificultats depenent de l’edat i de cada àmbit de la seva vida (social, escolar i familiar)
  • Descriure i aprofundir sobre les eines diagnòstiques principals per identificar persones amb aquest trastorn.
  • Conéixer quins tipus d’intervencions amb evidència científica permeten donar resposta a les necessitats que plantegen els subjectes amb TDAH, tant des del punt acadèmic, conductual i/o farmacològic.

Bloc de Diagnòstic:

  1. Perspectiva històrica
    1. Trencant mites: “és una moda?”
  2. Definició i classificació diagnòstica del TDAH
    1. Què s’entén per TDAH
    2. Manual diagnòstic del DSM-V
  3. Neurobiologia del TDAH:
    1. Neurodesenvolupament i lòbul frontal
  4. Causes i prevalença del TDAH
    1. Causes del TDAH: la genètica
      Prevalença actual
  5. TDAH secundari
    1. Causes mèdiques adquirides de diagnòstic de TDAH
  6. Neuropsicologia del TDAH:
    1. Models cognitius únics
    2. Model cognitiu múltiple: marc actual
  7. TDAH i característiques clíniques (1)
    1. Característiques segons ledat infantil i primària
  8. TDAH i característiques clíniques (2)
    1. Característiques segons l’àmbit
    2. Manifestacions segons el gènere
  9. Procés diagnòstic i pronòstic del TDAH
    1. Com es fa el diagnòstic
    2. Eines conductuals i neuropsicològiques
      Pronòstic a llarg termini: es cura?
  10. TDAH, rendiment escolar i comorbiditat amb els trastorns d’aprenentatge
    1. Dificultats escolars dels nens/es amb TDAH
    2. TDAH i altres trastorns d’aprenentatges: la dislèxia, entre d’altres
  11. TDAH i trastorns afectius i de conducta associats
    1. Trastorns afectius associats
    2. Trastorns del comportament associats
  12. TDAH i adolescència
    1. Com es manifesta el TDAH a l’adolescència i les seves repercussions
  13. TDAH i edat adulta
    1. Com es manifesta el TDAH a l’edat adulta i les seves repercussions

Bloc d’intervenció

  1. Introducció al tractament multimodal del TDAH:
    1. Recomanacions segons guies de Pràctica Clínica
      intervencions basades en l’evidència científica
  2. Tractament farmacològic i TDAH (1)
    1. Coneixement sobre les bases neurobiològiques de la farmacologia del TDAH
  3. Tractament farmacològic i TDAH (2)
    1. Fàrmacs que es fan servir en el tractament mèdic del TDAH
  4. Tractament psicològic: entrenament a parells
    1. Psicoeducació del trastorn
    2. Programes específics
    3. Pautes bàsiques de conducta a casa
  5. Tractament psicològic: centrat en el nen
    1. Eines d’intervenció cognitiva-conductual
  6. Tractament reeducatiu del TDAH:
    1. Intervencions ecològiques reeducatives:
      1. Autoinstruccions
      2. Hàbits estudi
      3. Aprenentatges bàsics
  7. TDAH i col·legi
    1. Adaptacions metodològiques
    2. Pautes psioeducatives
    3. Normativa escolar
  8. TDAH intervenció amb l’adult
  9. TDAH: una visió global
    1. Conclusions sobre el coneixement i intervencions del TDAH

ANNA MESAS RUIZ
NEUROPSICÒLOGA INFANT-JUVENIL

CRISTINA SERRA AMAYA
NEURÒLOGA PEDIATRICA

MONTSE ARELLANO PEDROLA
NEURÒLOGA PEDIATRICA

ENCARNA CALDERÓN GONZÁLEZ
PSICÒLOGA

MONTSERRAT GÓMEZ CASTILLA
PSICÒLOGA

CRISTINA BOIX LLUCH
NEUROPSICÒLOGA INFANT-JUVENIL

Què aprendràs?

  • A conèixer les bases del TDAH.
  • A identificar i seleccionar els principals instruments d’avaluació per a la detecció i el diagnòstic de TDAH.
  • A treballar i dissenyar estratègies i programes dintervenció del nen i el seu entorn.
  • A aplicar informació i documentació científica dels tractaments amb més evidència científica.
  • En general, podem afirmar que s’oferiran els coneixements necessaris perquè puguis detectar i intervenir segons els diferents moments evolutius i àmbits de la vida d’un nen/a amb TDAH.

Metodologia

La formació és 100% en línia i té una durada aproximada de 60h que pots administrar al teu ritme.

Cada bloc presenta un o més vídeos amb explicacions per part dels formadors seguit de material complementari i un test d’autoavaluació:

Cada bloc té un o més vídeos explicatius per part de lequip formador. Aquests vídeos es poden veure les vegades que siguin necessàries per resoldre tots els dubtes i consolidar el coneixement.

Tots els blocs disposen de material complementari per ampliar la informació obtinguda amb la visualització dels vídeos.

En finalitzar un bloc o grup de blocs (en funció del tipus de contingut) trobaràs un test d’autoavaluació per assegurar-te que has consolidat tots els coneixements.

Hem intentat que el curs sigui el màxim de clar possible però sabem que sempre hi ha dubtes que no queden resolts.

El campus compta amb un equip de formadores d’UTAE – Hospital Sant Joan de Déu amb les que podeu realitzar diferents tipus de tutories i resoldre dubtes concrets a través dels fòrums temàtics.

Certificat

Els nostres cursos

Reconeixement

Aquest curs està reconegut per als docents en una escola pública o concertada, per les següents comunitats autònomes :

Catalunya


Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Canàries


Conselleria dEducació, Universitats, Cultura i Esports del Govern de Canàries

Comunitat Valenciana


Conselleria dEducació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana

Aragón


Departament d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó

Múrcia


Conselleria dEducació i Cultura
Direcció General de Planificació Educativa i
Recursos Humans

Illes Balears


Conselleria Educació, Universitat i Investigació

Preguntes freqüents

El curs s’adreça a: mestres i professors, pedagogs i psicopedagogs, logopedes, estudiants i orientadors amb interès al curs. Si tens interès a nivell particular amb el tema et pots inscriure sense problemes. El curs és obert a tothom.

Pots distribuir-te el curs com vulguis perquè s’adapti alhora que li puguis dedicar a cada moment.

Sí, tota l’oferta formativa d’Integratek està adherida a Fundae. Recorda que només se’n poden beneficiar les persones o institucions que cotitzen a la Seguretat Social.

La gestió la pot fer directament el teu centre de treball a través de la gestoria que porta les cotitzacions de la Seguretat Social.

Si al vostre centre de treball no us poden ajudar amb aquest tema nosaltres us podem oferir un servei extern a nosaltres perquè us gestioni els tràmits.

La informació de reconeixement de les nostres formacions apareix publicada dins de la descripció de cada curs.

Els reconeixements de formació varien en funció de cada comunitat autònoma així que no totes en disposen.

De tota manera, si el curs no està reconegut per la Conselleria d’Educació de la vostra comunitat us lliurarem igualment un certificat propi d’Integratek perquè pugueu adjuntar-lo al vostre currículum formatiu.

Consulta aquí totes les Preguntes Freqüents