Dislexia: diagnóstico e intervención

Dislèxia: diagnòstic i intervenció

Un curs de l´Hospital Sant Joan de Déu i UTAE: Unitat de Trastorn d´Aprenentatge Escolar

El curs ofereix als professionals i futurs professionals del camp de l’educació i la sanitat una visió integradora que els permeti identificar nens i adolescents amb aquest perfil de rendiment acadèmic i intervenir sobre les seves dificultats per afavorir-ne el desenvolupament.

Comença avui mateix!

INSCRIPCIONS OBERTES

FINALITZACIÓ
DEL CURS:
31/07/2021

Contingut

Presentació

La dislèxia o trastorn específic de la lectura és un trastorn caracteritzat per dificultats a la mecànica lectora – ja sigui per baixa precisió i/o baixa velocitat – ia l’ortografia. Tot i que darrerament ha augmentat el coneixement sobre aquest trastorn, persisteixen molts mites que s’han d’anar trencant. Encara avui hi ha gent que creu que la dislèxia és equivocar-se amb la dreta i esquerra o que també afecta la comprensió lectora.

L’evidència científica demostra que la detecció i la intervenció precoç millora el pronòstic d’aquest trastorn a les persones que el presenten, tant a nivell acadèmic, laboral, personal i social. Per això és fonamental disposar d’eines que ens permetin identificar com més aviat millor aquestes dificultats i poder oferir intervencions específiques i intensives sobretot en les primeres etapes. En etapes posteriors, s’aconsella cercar estratègies compensatòries. La prevalença de dislèxia se situa entre un 5-17% de la població, cosa que ens fa pensar que a cada aula hi ha com a mínim 1 o 2 nens amb dislèxia.

El curs sobre Dislèxia pretén oferir als professionals i futurs professionals del camp de l’educació i la sanitat una visió integradora que els permeti identificar nens i adolescents amb aquest perfil de rendiment acadèmic i intervenir sobre les seves dificultats per afavorir-ne el desenvolupament.

Al llarg de la formació es presentaran coneixements actualitzats i basats en l‟evidència científica dels fonaments neurobiològics i psicològics que expliquen les dificultats en l‟automatització de la lectura. Un cop compresa la naturalesa d’aquest trastorn s’exposaran els tractaments amb evidència científica vigents i s’exposaran eines pràctiques per intervenir a nivell escolar, familiar i personal. Juntament amb l‟evidència científica, s‟oferirà l‟experiència clínica de l‟equip de la Unitat fruit del treball diari de més de 15 anys.

Els objectius específics del curs els podem resumir en:

  • Comprendre la naturalesa i la variabilitat de les dificultats depenent de ledat del nen.
  • Aprendre a identificar de manera precoç els nens amb dislèxia a partir dels cribratges vigents i dels signes d’alerta.
  • Descriure i aprofundir sobre les eines diagnòstiques principals per identificar persones amb aquest trastorn.
  • Presentar les principals estratègies i tècniques d’intervenció a nivell familiar, escolar i del nen, basades en l’evidència científica.
  • Oferir recursos pràctics i aplicats que ajudin les famílies a afavorir el desenvolupament dels seus fills.
  • Oferir recursos pràctics i aplicats que ajudin els professionals a treballar amb persones amb dislèxia a nivell clínic i escolar.

Bloc de Diagnòstic:

  1. Definició i apunt històric
  2. Neurobiologia de la dislèxia
  3. Teories cognitives
  4. Desenvolupament normal de la lectura
  5. Disfunció ruta fonològica i ruta lèxica
  6. Disfunció ruta fonològica i ruta lèxica:
  7. Exemples pràctics
  8. Diagnòstic
  9. Diagnòstic: simptomatologia associada
  10. Comorbilitats
  11. Detecció precoç i simptomatologia evolutiva
  12. Resum / Bloc d’integració

Bloc d’intervenció

  1. Psicoeducació
  2. Teràpies sense evidència
  3. N1: consciència fonològica
  4. N2: correspondència grafema-fonema
  5. N3: fluïdesa lectora
  6. N4: entonació, ortografia, expressió escrita
  7. N5: eines tecnològiques i tècniques destudi
  8. Adaptacions escolars
  9. Preguntes més freqüents
  10. Normatives
  11. Resum / Bloc d’integració

MARIA GARAU ROLANDI
NEUROPSICÒLOGA

ANNA LÓPEZ SALA
NEUROPSICÒLOGA INFANT-JUVENIL

ROSA GASSIÓ SUBIRACHS
NEURÒLOGA PEDIATRICA

ANNA FABRA FERRER
PEDAGOGA TERAPEUTA

MARTA MASSAGUÉ CODINA
NEUROPISCOLOGA INFANT-JUVENIL

Què aprendràs?

  • A analitzar les causes que alteren els processos daprenentatge amb lobjectiu dajustar latenció psicopedagògica als nens amb dificultats.
  • A identificar l’alumne amb dificultats en diferents àrees d’aprenentatge i del comportament/relació social.
  • A seleccionar i aplicar els principals instruments davaluació i proves diagnòstiques per a la detecció de dificultats de laprenentatge.
  • A establir estratègies per a la prevenció de dificultats daprenentatge i orientar lequip docent dun centre sobre el seu tractament.
  • A dissenyar programes dintervenció reeducativa cognitiva i psicològica dels trastorns de laprenentatge que afavoreixin la integració dalumnes amb necessitats educatives especials.
  • A reconèixer els comportaments i els hàbits a modificar a l’aula i en àmbit familiar.
  • S’aportarà informació i documentació científica dels tractaments farmacològics dels trastorns del comportament.
  • En general, podem afirmar que adquiriràs les eines necessàries per poder detectar i intervenir amb els alumnes amb dificultats d’aprenentatge i de conducta.

Metodologia

La formació és 100% en línia i té una durada aproximada de 60h que pots administrar al teu ritme.

Cada bloc presenta un o més vídeos amb explicacions per part dels formadors seguit de material complementari i un test d’autoavaluació:

Cada bloc té un o més vídeos explicatius per part de lequip formador. Aquests vídeos es poden veure les vegades que siguin necessàries per resoldre tots els dubtes i consolidar el coneixement.

Tots els blocs disposen de material complementari per ampliar la informació obtinguda amb la visualització dels vídeos.

En finalitzar un bloc o grup de blocs (en funció del tipus de contingut) trobaràs un test d’autoavaluació per assegurar-te que has consolidat tots els coneixements.

Hem intentat que el curs sigui el màxim de clar possible però sabem que sempre hi ha dubtes que no queden resolts.

El campus compta amb un equip de formadores d’UTAE – Hospital Sant Joan de Déu amb les que podeu realitzar diferents tipus de tutories i resoldre dubtes concrets a través dels fòrums temàtics.

Certificat

Els nostres cursos

Reconeixement

Aquest curs està reconegut per als docents en una escola pública o concertada, per les següents comunitats autònomes :

Catalunya


Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Canàries


Conselleria dEducació, Universitats, Cultura i Esports del Govern de Canàries

Comunitat Valenciana


Conselleria dEducació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana

Aragón


Departament d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó

Múrcia


Conselleria dEducació i Cultura
Direcció General de Planificació Educativa i
Recursos Humans

Illes Balears


Conselleria Educació, Universitat i Investigació

Preguntes freqüents

El curs s’adreça a: mestres i professors, pedagogs i psicopedagogs, logopedes, estudiants i orientadors amb interès al curs. Si tens interès a nivell particular amb el tema et pots inscriure sense problemes. El curs és obert a tothom.

Pots distribuir-te el curs com vulguis perquè s’adapti alhora que li puguis dedicar a cada moment.

Sí, tota l’oferta formativa d’Integratek està adherida a Fundae. Recorda que només se’n poden beneficiar les persones o institucions que cotitzen a la Seguretat Social.

La gestió la pot fer directament el teu centre de treball a través de la gestoria que porta les cotitzacions de la Seguretat Social.

Si al vostre centre de treball no us poden ajudar amb aquest tema nosaltres us podem oferir un servei extern a nosaltres perquè us gestioni els tràmits.

La informació de reconeixement de les nostres formacions apareix publicada dins de la descripció de cada curs.

Els reconeixements de formació varien en funció de cada comunitat autònoma així que no totes en disposen.

De tota manera, si el curs no està reconegut per la Conselleria d’Educació de la vostra comunitat us lliurarem igualment un certificat propi d’Integratek perquè pugueu adjuntar-lo al vostre currículum formatiu.

Consulta aquí totes les Preguntes Freqüents