Aprendre matemàtiques és un dels tants processos de l’ensenyament per on han de passar els més petits. Per la seva gran utilitat en el dia a dia i per complementar l’estudi d’altres matèries, és crucial que els pares siguem capaços d’integrar-nos en l’aprenentatge dels nostres fills i poder estar al seu costat, a la llar, en el moment d’estudiar-les, encara més sent conscients que aquesta és una de les disciplines que més es resisteixen als petits de la casa i, sobretot, a com Discalcúlia que, o bé els complica expressar-se en el llenguatge matemàtic, o bé els impedeix entendre’l.
Dit això, com i amb quins recursos podem ajudar els nostres fills a millorar el seu rendiment? En aquest article d’Integratek et proporcionarem una sèrie de consells i directrius per guiar-te a l’hora d’acompanyar el teu fill a l’hora d’estudiar i realitzar els seus exercicis de matemàtiques a la llar, per tal de complementar de la millor manera possible les lliçons de base que s’imparteixen a l’escola.
La motivació, la principal eina per aconseguir-ho
El fet que les matemàtiques es resisteixin als més petits fa que aquests, sovint, se sentin desmotivats i incapaços d’avançar a l’hora d’aprendre i fer exercicis o solucionar problemes. En aquest context és molt important que nosaltres, els seus pares, els puguem motivar a l’estudi i aconseguir que aquest no es converteixi en un tràngol dolorós per a ells. Hem de ser capaços d’alliberar-los de la pressió a què sovint són sotmesos i fer-los entendre que les matemàtiques són útils per a ells. L’objectiu és que deixin de veure-les com un problema i tot el procés adquireixi un caire més amigable i, per això, hem d’estar al seu costat, ser pacients en el moment en què s’equivoquin i, sobretot, tenir-hi confiança.
Com aconseguir que es diverteixin aprenent matemàtiques
L’accés a les noves tecnologies i eines d’estudi menys ortodoxes, més enllà dels llibres de text, facilita l’aprenentatge i el converteix en una mica més amè, enginyós i participatiu. Podem aconseguir que els més petits s’involucrin més en l’aprenentatge si utilitzem el visionat de pel·lícules, l’accés a aplicacions en línia (com Geogebra o Desmos ) o la participació de jocs de taula en família en els quals les matemàtiques juguen un paper important, com el dòmino, els sudokus, el parxís, els escacs… A més de classe desenvolupar estratègies de joc que es basen en les matemàtiques i que impliquen l’ús del seu enginy. A més, així aconseguirem que vegin la utilitat quotidiana d’aquesta disciplina i que siguin capaços de verbalitzar i transformar el llenguatge matemàtic en una cosa real i tangible per a ells. Com diu el refrany popular, “si la lliçó és divertida, mai no s’oblida”.
A part de tot això, també és interessant que proporcionem als nostres fills, més encara en el cas de patir problemes d’aprenentatge, materials, recursos o suports multisensorials com les Regletes Cuisenaire per treballar els números i la comprensió de les operacions.
La nostra companyia és el millor suport
El mer fet que els petits se sentin recolzats i acompanyats per nosaltres pot resultar un avenç en la seva relació amb les matemàtiques. Una de les principals línies que hem de seguir, i que va en comú amb les esmentades anteriorment, és aconseguir que els nostres fills humanitzin les matemàtiques i no les entenguin com una cosa totalment abstracta. Es recomana, per exemple, que us fem veure que les matemàtiques estan en moltes de les coses que ens envolten, com la natura, l’esport, i d’altres. Si convertim una excursió a la muntanya i el visionat o la participació en un esport en una lliçó, el nostre fill serà capaç d’entendre les matemàtiques com una cosa útil per a ells i, en sintonia amb el punt anterior, com una cosa divertida i atractiva.
També es recomana que apropem la disciplina de la Història de les Matemàtiques als nostres fills, que parlem, per exemple, de la figura de grans matemàtics perquè entenguin que les matemàtiques són una ciència humana i que formen part del nostre desenvolupament de forma natural durant tota la nostra vida.
Conclusió: dels errors se n’aprèn, i són la base de l’aprenentatge
En resum, aconsellem que, en el moment d’acompanyar els nostres petits, els fem entendre que els errors formen part del seu aprenentatge perquè, d’aquesta manera, acabin d’entendre que l’estudi de les matemàtiques no ha de ser necessàriament dur i inflexible. Per assolir millors resultats, podem adoptar una actitud col·laboradora amb ells i demanar-los que ens expliquin allò que estan fent en tot moment. Aquesta manera de comunicar-nos, en cas que els nostres fills tinguin dificultats per expressar-se, ajudarà que puguin traslladar el llenguatge matemàtic al llenguatge comú i, així, seran capaços de continuar amb el seu aprenentatge. Si s’equivoquen, poden repetir l’exercici en qüestió o fer-ne un de nou, però és important que, mitjançant l’aplicació de tots els consells anteriors, aconseguim que l’estudi no sigui monòton i descontextualitzat per a ells. Es tracta que no se sentin castigats a l’hora d’aprendre.
En base a tot això, les matemàtiques es poden convertir en un dels nostres millors aliats per implementar la comunicació entre nosaltres i els nostres fills i que siguin capaços de millorar les seves habilitats matemàtiques que els faran ser més competents i així optimitzar-ne el rendiment acadèmic.