Trastorno del Desarrollo del Lenguaje (TDL)

Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL)

Un curs de l´Hospital Sant Joan de Déu i UTAE: Unitat de Trastorn d´Aprenentatge Escolar

En el curs de TDL comprendràs la naturalesa i la variabilitat de les dificultats depenent de l’edat i el perfil del nen/a. Aprendràs a identificar infants amb TDL i tècniques d’intervenció familiar i escolar basades en l’evidència científica.

Comença avui mateix!

INSCRIPCIONS OBERTES

FINALITZACIÓ
DEL CURS:
31/07/2021

Contingut

Presentació

El curs sobre Trastorn del Desenvolupament del llenguatge (TDL) pretén oferir als professionals i futurs professionals del camp de l’educació i la sanitat una visió integradora que els permeti identificar infants i adolescents amb aquest perfil lingüístic sobre les seves dificultats per afavorir-ne el desenvolupament.

Al llarg de la formació es presentaran coneixements actualitzats i basats en l‟evidència científica dels fonaments neurobiològics i psicològics que expliquen les dificultats lingüístiques orals i escrites. Un cop compresa la naturalesa d’aquest trastorn, s’exposaran els tractaments amb evidència científica vigents i s’hi aportaran eines pràctiques per intervenir en l’àmbit familiar i escolar. Tot això des d´una visió clínica i aplicada, basada en l´experiència clínica fruit del treball diari del nostre equip amb nens/es i adolescents amb aquest perfil.

  • Comprendre la naturalesa i la variabilitat de les dificultats depenent de l’edat i el perfil del nen/a.
  • Aprendre a identificar de manera precoç els infants amb TDL a partir dels criteris vigents i dels signes d’alerta.
  • Descriure i aprofundir sobre les eines diagnòstiques principals per identificar persones amb aquest trastorn.
  • Presentar les estratègies i les tècniques principals d’ intervenció a nivell familiar, escolar i del nen/a, basades en l’evidència científica.
  • Oferir recursos pràctics i aplicats que ajudin les famílies a afavorir el desenvolupament dels seus fills/es.
  • Oferir recursos pràctics i aplicats que ajudin els professionals a treballar amb persones amb TDL a nivell clínic i escolar.

Bloc 1: Concepte i definició actual del TDL

  • Concepte
  • Classificació del TDL
  • Criteris exclusió/inclusió
  • Prevalença

Bloc 2: Etiologia

  • Bases neurobiològiques
  • Del genotip al fenotip

Bloc 3: Desenvolupament del llenguatge (normatiu – retard llenguatge)

  • Etapa prelingüística i lingüista
  • Signes d’alarma
  • Retard del llenguatge

Bloc 4: Teories cognitives

  • Teories cognitives

Bloc 5: Llenguatge oral al TDL

  • Fonologia
  • Morfosintaxi
  • Semàntica
  • Pragmàtica

Bloc 6: Llenguatge escrit al TDL

  • Dificultats a la lectura
  • Dificultats a l’escriptura

Bloc 7: Comorbiditats al TDL I

  • TDL i TDAH
  • TDL i Dislèxia

Bloc 8: Comorbiditats al TDL II

  • TDL i Discalculia
  • TL (Trastorn Llenguatge) associat a altres patologies mèdiques

Bloc 9: Diagnòstic I (cognitiu, avaluació global)

  • Criteris diagnòstics
  • El procés diagnòstic: història clínica, exploració fisiconeurològica, exploració neuropsicològica, valoració emocional/conductual

Bloc 10: Diagnòstic II

  • Proves específiques: eines formals i eines informals

Bloc 11: Intervenció general al llenguatge

  • Abordatge TDL
  • Context comunicatiu
  • Estratègies dinteracció verbal
  • Planificació de la intervenció
  • Teories i mètodes dintervenció

Bloc 12: Intervenció en comprensió

  • Objectius
  • Activitats

Bloc 13: Intervenció fonètica/fonologia

  • Objectius
  • Activitats

Bloc 14: Intervenció lèxic/semàntica

  • Objectius
  • Activitats

Bloc 15: Intervenció morfosintaxi

  • Objectius morfologia
  • Objectius sintaxi
  • Activitats

Bloc 16: Intervenció discurs narratiu

  • Objectius
  • Programes específics
  • Activitats
  • Treball de pragmàtica

Bloc 17: Escola

  • Adaptacions
  • PI
  • Pautes
  • Normativa escolar

Bloc 18: Assessorament a pares

  • Assessorament a pares

Bloc 19: Adolescents i TDL

  • Adolescents i TDL

ELISABET SUADES GONZÁLEZ
NEUROPSICÒLOGA INFANT-JUVENIL

cristina-carmona-fernandez-integeratek

CRISTINA CARMONA FERNÁNDEZ
PSICÒLOGA

CONCHITA FERNÁNDEZ ZURITA
NEURÒLOGA PEDIATRICA

MARTA VALLS PLA
LOGOPEDA

ROSER COLOMÉ ROURA
NEUROPSICÒLOGA INFANT-JUVENIL

consol_gutierrez

CONSOL GUTIÉRREZ FERNÁNDEZ
LOGOPEDA PEDIÀTRICA

Què aprendràs?

  • A identificar els signes d’alerta propis de les persones que presenten TDL a les diferents etapes del desenvolupament.
  • A seleccionar i aplicar els principals instruments davaluació per a la detecció i diagnòstic de TDL.
  • A treballar estratègies per a la prevenció, l’estimulació i el maneig de les dificultats en les funcions lingüístiques.
  • A dissenyar programes dintervenció tenint en compte la família i lescola.
  • A aplicar informació i documentació científica dels tractaments amb més evidència científica.

En general, podem afirmar que s’oferiran els coneixements necessaris per poder detectar i intervenir amb nens/es amb el diagnòstic de TDL en els diferents perfils de dificultats.

Metodologia

La formació és 100% en línia i té una durada aproximada de 60h que pots administrar al teu ritme.

Cada bloc presenta un o més vídeos amb explicacions per part dels formadors seguit de material complementari i un test d’autoavaluació:

Cada bloc té un o més vídeos explicatius per part de lequip formador. Aquests vídeos es poden veure les vegades que siguin necessàries per resoldre tots els dubtes i consolidar el coneixement.

Tots els blocs disposen de material complementari per ampliar la informació obtinguda amb la visualització dels vídeos.

En finalitzar un bloc o grup de blocs (en funció del tipus de contingut) trobaràs un test d’autoavaluació per assegurar-te que has consolidat tots els coneixements.

Hem intentat que el curs sigui el màxim de clar possible però sabem que sempre hi ha dubtes que no queden resolts.

El campus compta amb un equip de formadores d’UTAE – Hospital Sant Joan de Déu amb les que podeu realitzar diferents tipus de tutories i resoldre dubtes concrets a través dels fòrums temàtics.

Certificat

Els nostres cursos

Reconeixement

Aquest curs està reconegut per als docents en una escola pública o concertada, per les següents comunitats autònomes :

Catalunya


Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Canàries


Conselleria dEducació, Universitats, Cultura i Esports del Govern de Canàries

Comunitat Valenciana


Conselleria dEducació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana

Aragón


Departament d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó

Múrcia


Conselleria dEducació i Cultura
Direcció General de Planificació Educativa i
Recursos Humans

Illes Balears


Conselleria Educació, Universitat i Investigació

Preguntes freqüents

El curs s’adreça a: mestres i professors, pedagogs i psicopedagogs, logopedes, estudiants i orientadors amb interès al curs. Si tens interès a nivell particular amb el tema et pots inscriure sense problemes. El curs és obert a tothom.

Pots distribuir-te el curs com vulguis perquè s’adapti alhora que li puguis dedicar a cada moment.

Sí, tota l’oferta formativa d’Integratek està adherida a Fundae. Recorda que només se’n poden beneficiar les persones o institucions que cotitzen a la Seguretat Social.

La gestió la pot fer directament el teu centre de treball a través de la gestoria que porta les cotitzacions de la Seguretat Social.

Si al vostre centre de treball no us poden ajudar amb aquest tema nosaltres us podem oferir un servei extern a nosaltres perquè us gestioni els tràmits.

La informació de reconeixement de les nostres formacions apareix publicada dins de la descripció de cada curs.

Els reconeixements de formació varien en funció de cada comunitat autònoma així que no totes en disposen.

De tota manera, si el curs no està reconegut per la Conselleria d’Educació de la vostra comunitat us lliurarem igualment un certificat propi d’Integratek perquè pugueu adjuntar-lo al vostre currículum formatiu.

Consulta aquí totes les Preguntes Freqüents