El bloqueig davant de l’estudi és la dificultat que tenen algunes persones per concentrar-se i aprendre durant el procés d’estudi. Això pot ser causat per diferents factors, com l’estrès, la manca d’interès en el material, la manca de motivació, la distracció o la manca d’habilitats d’estudi efectives.
El bloqueig davant de l’estudi pot ser un obstacle per a l’aprenentatge i el rendiment acadèmic, per la qual cosa és important intentar identificar i abordar els factors subjacents que l’estan causant.
Algunes estratègies útils per superar el bloqueig davant de l’estudi inclouen establir metes d’estudi clares i realistes, crear un ambient d’estudi adequat, dividir el material en segments més petits i més manejables i establir una rutina consistent.
També pot ser útil parlar amb un professor o conseller per obtenir suport i assessorament addicional.
A continuació donem 6 consells pràctics i exemples d’exercicis que podeu fer servir a l’aula per prevenir els bloquejos davant l’estudi:
Fomentar l’interès i la motivació pel material del curs
Fomentar l’interès i la motivació pel material del curs pot ser una estratègia important per prevenir el bloqueig davant de l’estudi i millorar el rendiment acadèmic.
A través d’activitats i exercicis pràctics, es poden crear oportunitats perquè els estudiants vegin la rellevància del material i com es pot aplicar a la seva vida. Aquí en tens alguns exemples:
- Fer que el material sigui rellevant i significatiu per als estudiants; relacionant-ho amb el món real, donant exemples pràctics i promovent el diàleg i usar molts exemples i casos pràctics.
- Proporcionar retroalimentació i alè; De forma individualitzada : Ajuda a mostrar als estudiants que el seu progrés i esforç es valoren i a brindar-los una guia clara sobre com millorar. Celebrar les victòries i el progrés: Ajuda a motivar els estudiants en reconèixer els seus èxits i progrés i en fomentar un ambient positiu i de suport. Oferir alè i ànim : Ajuda a donar als estudiants l’energia i la motivació que necessiten per seguir endavant i fomentar un ambient positiu i de suport.
- Oferir oportunitats de lideratge i responsabilitat. Ajuda a donar als estudiants un sentit de propòsit i responsabilitat en assignar rols específics en projectes o activitats. Ofereix als estudiants l’oportunitat de prendre el lideratge i compartir les seves idees i perspectives. Permeteu-los participar en la presa de decisions i en la resolució de problemes.
Ensenyar habilitats d’estudi efectives per millorar el bloqueig davant de l’estudi
Podeu proporcionar als estudiants eines i tècniques per millorar la seva capacitat de lectura i comprensió del material, així com per organitzar i planificar el temps d’estudi de manera efectiva. Pots fer-ho intentant aquests exercicis:
- Ajudar els estudiants a millorar la seva capacitat de llegir i comprendre el material del curs, incloent com identificar el propòsit i el to d’un text, com resumir i sintetitzar la informació i com fer preguntes sobre el material.
- Creeu un pla d’estudi efectiu i a organitzar el vostre temps d’estudi de manera eficient. Milloraràs la capacitat d’organització i de planificació.
- Ajudar els estudiants a aprendre a prendre apunts efectius durant les classes i llegir el material del curs, incloent com seleccionar i resumir la informació més important i com utilitzar eines d’organització visual com mapes mentals i diagrames.
- Proveu l’estudi en grup. Ajudar els estudiants a aprendre a treballar en equip i col·laborar amb altres per estudiar i aprendre de manera efectiva.
- Aprendre a gestionar el seu temps de manera eficient i a equilibrar les responsabilitats acadèmiques i personals.
Oferir un ambient d’aprenentatge inclusiu i suport
En fomentar un ambient de classe respectuós i obert, es pot ajudar els estudiants a sentir-se còmodes i segurs en expressar dubtes i preguntes.
A més, proporcionar recursos de suport, com ara tutors o grups d’estudi, pot ajudar els estudiants a sentir-se més segurs i capaços d’enfrontar els desafiaments del curs.

Oferir una varietat d’estratègies d’ensenyament
La varietat d’estratègies d’ensenyament i materials pot ajudar els estudiants a mantenir la seva atenció i a adaptar-se a diferents estils d’aprenentatge. Alguns exemples de processos d’ensenyament són:
- Classes magistrals: Consisteixen en una presentació d’un tema o concepte per part del professor a un grup d’estudiants.
- Discussions en grup: Consisteixen en un diàleg guiat pel professor entre els estudiants sobre un tema o concepte específic.
- Exercicis pràctics i activitats a l’aula: Consisteixen en exercicis o activitats dissenyades perquè els estudiants posin en pràctica allò que han après i apliquin els conceptes de manera pràctica.
- Projectes: Consisteixen en un treball més extens o complex que els estudiants han de completar i presentar, normalment en equip.
- Aprenentatge basat en problemes: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que presenta als estudiants un problema o desafiament real i els dona l’oportunitat d’aplicar allò que han après per resoldre’l.
- Aprenentatge basat en projectes: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que centra l’aprenentatge en la realització d’un projecte a llarg termini que involucra l’aplicació dels conceptes apresos.
- Aprenentatge basat en la investigació: Consisteix en un enfocament d’ensenyament que centra l’aprenentatge en la realització d’una investigació i la presentació dels resultats als companys de classe.
Fomentar el treball en equip i la col·laboració
El treball en equip i la col·laboració poden ajudar els estudiants a aprendre de diferents perspectives i a sentir-se més connectats amb els companys de classe.
Oferir oportunitats per a la reflexió i l’autoavaluació
En proporcionar oportunitats perquè els estudiants reflexionin sobre el seu progrés i facin una autoavaluació, es poden identificar i abordar problemes de bloqueig davant de l’estudi de manera primerenca.
Alguns exercicis pràctics per millorar l’autoavaluació poden ser:
- Establir metes clares i específiques: Per exemple, podeu demanar als estudiants que estableixin metes com “completar totes les tasques del curs abans de la data límit” o “participar en totes les discussions a classe”.
- Proporcionar retroalimentació regular i precisa: Per exemple, pots proporcionar als estudiants una retroalimentació sobre les seves tasques i exàmens escrits i oferir suggeriments sobre com millorar.
- Utilitzar una varietat d’eines d’avaluació : Per exemple, podeu utilitzar una combinació de tasques escrites, exàmens orals i projectes pràctics per avaluar el rendiment dels estudiants.
- Facilitar la reflexió: Per exemple, podeu demanar als estudiants que escriguin una reflexió sobre el seu propi aprenentatge després de cada classe o que participin en una discussió en grup sobre el seu procés d’aprenentatge.
- Fomentar el diàleg i la discussió: Per exemple, pots promoure la discussió i el diàleg a classe en fer preguntes obertes i promoure el pensament crític i la reflexió. També podeu proporcionar als estudiants l’oportunitat de presentar i compartir les vostres idees i perspectives amb els vostres companys de classe.
En resum, per prevenir el bloqueig davant l’estudi i millorar la concentració i el rendiment acadèmic, es poden utilitzar diverses estratègies, com ara:
- Establir metes d’estudi clares i realistes.
- Creeu un ambient d’estudi adequat.
- Dividir el material en segments més petits i més manejables.
- Establiu una rutina d’estudi consistent.
- Prendre descansos regulars.
També és important fer exercici, mantenir una dieta saludable i buscar suport i assessorament si cal.