“La competència digital (CD) és aquella que implica l’ús creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació. La seva raó de ser és assolir els objectius relacionats amb el treball, l’ocupabilitat, l’aprenentatge, l’ús del temps lliure, la inclusió i la participació en la societat”
Font : Ministeri d’Educació i Ciència del Govern d’Espanya
Àrees de desenvolupament, etapes daptitud i finalitat
La presència generalitzada de les tecnologies digitals ha canviat profundament gairebé tots els aspectes de les nostres vides: la manera com ens comuniquem, com treballem, la manera com gaudim del nostre temps lliure, la manera com organitzem les nostres vides i la manera com obtenim coneixement i informació.
Ha canviat com pensem i com ens comportem. Els nens i els adults joves creixen en un món on les tecnologies digitals són omnipresents. Ni han conegut ni coneixen una realitat diferent.
Això no vol dir, però, que estiguin equipats per naturalesa amb les habilitats adequades per utilitzar de forma efectiva i conscient les tecnologies digitals.
Polítiques nacionals i europees
Les polítiques nacionals i europees reconeixen la necessitat de dotar tots els ciutadans de les competències necessàries per utilitzar les tecnologies digitals de manera crítica i creativa. El Marc Europeu de Competència Digital (DigComp), que es va actualitzar el 2016/17, respon a aquesta necessitat.
El seu objectiu és proporcionar una estructura que permet als ciutadans europeus comprendre millor què significa ser competent digitalment i avaluar i desenvolupar encara més la seva pròpia competència digital.
L’acreditació
L‟acreditació de la competència digital dels docents és un element essencial en la transformació del sistema educatiu del nostre país. Serà reconeguda de manera homòloga i serà vàlida a tot el país.
Aquestes tindran diferents nivells, semblants als empleats per a l’avaluació dels idiomes: A1 i A2 per a l’estadi inicial; B1 i B2, l’intermedi; i C1 i C2 per a l’avançat. L’objectiu és que des del 2024 s’acreditin les competències digitals d’almenys el 80% de 700.000 professors no universitaris.
¿ Quin és el marc de referència de la Competència Digital Docent (CDD)?
El Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu) respon a la creixent conscienciació de molts estats membres europeus que els educadors necessiten un conjunt de competències digitals específiques per a la seva professió, per tal de poder aprofitar el potencial de les tecnologies digitals per millorar i innovar en educació.
FIGURA 1: El marc DigCompEdu. © Unió Europea.
Les àrees on s’organitzen les CDD
Compromís professional
- L’ús de les tecnologies digitals per a la comunicació
- La coordinació, participació i col·laboració dins del centre educatiu i amb altres professionals externs
- La millora de la pràctica docent a partir de la reflexió sobre la pròpia pràctica
- El desenvolupament professional i la protecció de les dades personals, la privadesa i la seguretat i el benestar digital de lalumnat en lexercici de les seves funcions.
Continguts digitals
- Cerca, modificació, creació i compartició de continguts digitals educatius.
- Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per donar suport i millorar l’ensenyament i l’aprenentatge.
- Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i els aspectes tècnics que garanteixin l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat.
Ensenyament i aprenentatge
- Integrar a les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de forma creativa, segura i crítica per millorar l’eficàcia de les pràctiques docents.
- Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, assegurant el funcionament dels dispositius, recursos i serveis durant la implementació de la programació didàctica.
- Desenvolupar i experimentar amb nous formats i mètodes pedagògics per a lensenyament i per a laprenentatge.
Avaluació i retroalimentació
- Utilització de tecnologies i estratègies digitals per millorar l’avaluació:
- De laprenentatge de lalumnat.
- Del procés densenyament-aprenentatge, a través de mitjans i instruments davaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint amb les mesures de seguretat i protecció de dades personals.
- Millorar la diversitat i la idoneïtat dels formats i els enfocaments d’avaluació.
Empoderament de l’alumnat
- Emprar les tecnologies digitals per facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, la participació i el progrés.
- Garantir laccessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals.
- Adoptar mesures que promoguin l’equitat i permetin reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques a l’aprenentatge.
Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat
Capacitació dels estudiants per utilitzar de forma creativa i responsable les tecnologies digitals per a la informació, la comunicació, la participació segura a la societat digital, la creació de continguts, el benestar, la preservació de la privadesa, la resolució de problemes i el desenvolupament dels seus projectes personals.
Aquestes 6 àrees vetllaran sempre per desenvolupar-se a través de les competències professionals, pedagògiques dels docents i sobre el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat.
FIGURA 3: Síntesi del marc DigCompEdu. © Unió Europea.
Etapes i nivells daptitud
El model de progressió proposat està destinat a ajudar els educadors a entendre les seves fortaleses i debilitats personals, descrivint diferents etapes o nivells de desenvolupament de competències digitals.
Per facilitar la consulta, aquestes etapes de competència estan vinculades als sis nivells d’aptitud utilitzats pel Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MCER), que van des de l’A1 al C2.

FIGURA 2: Etapes i nivells del MRCDD. Ponència del GTTA per a l’actualització del MRCDD. Creative Commons BY-SA 4.0
Finalitats i procediments per a l’acreditació dels i les docents
L’objectiu del marc DigCompEdu, doncs, és reflexionar sobre els instruments existents per a la competència digital dels educadors. També sintetitzar-los en un model coherent que permeti als educadors de tots els nivells educatius avaluar i desenvolupar la seva competència digital pedagògica de manera integral.
A la reunió de la Conferència Sectorial d’Educació de 30 de març de 2022, es va aprovar per totes les comunitats autònomes l’Acord d’adaptar el marc de referència de la competència digital docent. Això es va aprovar el 14 de maig del 2020.
La finalitat és adequar-ho a l’evolució de les tecnologies digitals i al seu ús educatiu. Aquest Acord s’oficialitza a través de la Resolució de 4 de maig de 2022 , de la Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Educació, sobre l’actualització del marc de referència de la competència digital docent.
Perquè els centres educatius puguin reconèixer i certificar la competència digital, s’hauran de complir uns requisits i seguir uns criteris que es recullen a la Resolució d’1 de juliol de 2022 , de la Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Educació sobre la certificació, l’acreditació i el reconeixement de la competència digital docent.
Fonts:
Marc de Referència de la Competència Digital Docent (MRCDD)
Acord sobre la certificació, acreditació i reconeixement de la competència digital docent
Saber més aquí...