“La competència digital (CD) és aquella que implica l’ús creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació. La seva raó de ser és assolir els objectius relacionats amb el treball, l’ocupabilitat, l’aprenentatge, l’ús del temps lliure, la inclusió i la participació en la societat”

Font : Ministeri d’Educació i Ciència del Govern d’Espanya

Àrees de desenvolupament, etapes daptitud i finalitat

La presència generalitzada de les tecnologies digitals ha canviat profundament gairebé tots els aspectes de les nostres vides: la manera com ens comuniquem, com treballem, la manera com gaudim del nostre temps lliure, la manera com organitzem les nostres vides i la manera com obtenim coneixement i informació.

Ha canviat com pensem i com ens comportem. Els nens i els adults joves creixen en un món on les tecnologies digitals són omnipresents. Ni han conegut ni coneixen una realitat diferent.

Això no vol dir, però, que estiguin equipats per naturalesa amb les habilitats adequades per utilitzar de forma efectiva i conscient les tecnologies digitals.

Polítiques nacionals i europees

Les polítiques nacionals i europees reconeixen la necessitat de dotar tots els ciutadans de les competències necessàries per utilitzar les tecnologies digitals de manera crítica i creativa. El Marc Europeu de Competència Digital (DigComp), que es va actualitzar el 2016/17, respon a aquesta necessitat.

El seu objectiu és proporcionar una estructura que permet als ciutadans europeus comprendre millor què significa ser competent digitalment i avaluar i desenvolupar encara més la seva pròpia competència digital.

L’acreditació

L‟acreditació de la competència digital dels docents és un element essencial en la transformació del sistema educatiu del nostre país. Serà reconeguda de manera homòloga i serà vàlida a tot el país.

Aquestes tindran diferents nivells, semblants als empleats per a l’avaluació dels idiomes: A1 i A2 per a l’estadi inicial; B1 i B2, l’intermedi; i C1 i C2 per a l’avançat. L’objectiu és que des del 2024 s’acreditin les competències digitals d’almenys el 80% de 700.000 professors no universitaris.

¿ Quin és el marc de referència de la Competència Digital Docent (CDD)?

El Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu) respon a la creixent conscienciació de molts estats membres europeus que els educadors necessiten un conjunt de competències digitals específiques per a la seva professió, per tal de poder aprofitar el potencial de les tecnologies digitals per millorar i innovar en educació.

FIGURA 1: El marc DigCompEdu. © Unió Europea.

Les àrees on s’organitzen les CDD

Compromís professional

  • L’ús de les tecnologies digitals per a la comunicació
  • La coordinació, participació i col·laboració dins del centre educatiu i amb altres professionals externs
  • La millora de la pràctica docent a partir de la reflexió sobre la pròpia pràctica
  • El desenvolupament professional i la protecció de les dades personals, la privadesa i la seguretat i el benestar digital de lalumnat en lexercici de les seves funcions.

Continguts digitals

  • Cerca, modificació, creació i compartició de continguts digitals educatius.
  • Localitzar, avaluar i seleccionar continguts digitals de qualitat per donar suport i millorar l’ensenyament i l’aprenentatge.
  • Considerar, de manera específica, l’objectiu d’aprenentatge, el context, l’enfocament pedagògic, el tipus de llicència i els aspectes tècnics que garanteixin l’accessibilitat universal, la usabilitat i la interoperabilitat.

Ensenyament i aprenentatge

  • Integrar a les programacions didàctiques l’ús de les tecnologies digitals, de forma creativa, segura i crítica per millorar l’eficàcia de les pràctiques docents.
  • Gestionar i coordinar adequadament les intervencions didàctiques digitals, assegurant el funcionament dels dispositius, recursos i serveis durant la implementació de la programació didàctica.
  • Desenvolupar i experimentar amb nous formats i mètodes pedagògics per a lensenyament i per a laprenentatge.

Avaluació i retroalimentació

  • Utilització de tecnologies i estratègies digitals per millorar l’avaluació:
    • De laprenentatge de lalumnat.
    • Del procés densenyament-aprenentatge, a través de mitjans i instruments davaluació diagnòstica, formativa i sumativa i implementar-los complint amb les mesures de seguretat i protecció de dades personals.
  • Millorar la diversitat i la idoneïtat dels formats i els enfocaments d’avaluació.

Empoderament de l’alumnat

  • Emprar les tecnologies digitals per facilitar l’aprenentatge de tot l’alumnat eliminant les barreres contextuals per a la presència, la participació i el progrés.
  • Garantir laccessibilitat física, sensorial i cognitiva als recursos digitals.
  • Adoptar mesures que promoguin l’equitat i permetin reduir o compensar la bretxa digital i l’impacte de les desigualtats socioculturals i econòmiques a l’aprenentatge.

Desenvolupament de la competència digital de l’alumnat

Capacitació dels estudiants per utilitzar de forma creativa i responsable les tecnologies digitals per a la informació, la comunicació, la participació segura a la societat digital, la creació de continguts, el benestar, la preservació de la privadesa, la resolució de problemes i el desenvolupament dels seus projectes personals.

Aquestes 6 àrees vetllaran sempre per desenvolupar-se a través de les competències professionals, pedagògiques dels docents i sobre el desenvolupament de la competència digital de l’alumnat.

FIGURA 3: Síntesi del marc DigCompEdu. © Unió Europea.

Etapes i nivells daptitud

El model de progressió proposat està destinat a ajudar els educadors a entendre les seves fortaleses i debilitats personals, descrivint diferents etapes o nivells de desenvolupament de competències digitals.

Per facilitar la consulta, aquestes etapes de competència estan vinculades als sis nivells d’aptitud utilitzats pel Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües (MCER), que van des de l’A1 al C2.

FIGURA 2: Etapes i nivells del MRCDD. Ponència del GTTA per a l’actualització del MRCDD. Creative Commons BY-SA 4.0

Finalitats i procediments per a l’acreditació dels i les docents

L’objectiu del marc DigCompEdu, doncs, és reflexionar sobre els instruments existents per a la competència digital dels educadors. També sintetitzar-los en un model coherent que permeti als educadors de tots els nivells educatius avaluar i desenvolupar la seva competència digital pedagògica de manera integral.

A la reunió de la Conferència Sectorial d’Educació de 30 de març de 2022, es va aprovar per totes les comunitats autònomes l’Acord d’adaptar el marc de referència de la competència digital docent. Això es va aprovar el 14 de maig del 2020.

La finalitat és adequar-ho a l’evolució de les tecnologies digitals i al seu ús educatiu. Aquest Acord s’oficialitza a través de la Resolució de 4 de maig de 2022 , de la Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Educació, sobre l’actualització del marc de referència de la competència digital docent.

Perquè els centres educatius puguin reconèixer i certificar la competència digital, s’hauran de complir uns requisits i seguir uns criteris que es recullen a la Resolució d’1 de juliol de 2022 , de la Direcció General d’Avaluació i Cooperació Territorial, per la qual es publica l’Acord de la Conferència Sectorial d’Educació sobre la certificació, l’acreditació i el reconeixement de la competència digital docent.

Fonts:

Marc de Referència de la Competència Digital Docent (MRCDD)

Acord sobre la certificació, acreditació i reconeixement de la competència digital docent

Saber més aquí...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

49,59

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 27,88€.El preu actual és: 26,35€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari