Detecció de dislèxia
- Té dificultats en l’automatització de la lectura i l’escriptura.
- El rendiment no correspon a l’edat cronològica i esforç.
- Presenta bon rendiment en tasques que no impliquin procés lectoescriptor.
- Mostra dificultats en nocions temporals.
- Té dificultats en la integració de seqüències.
- Dificultats a la memòria de treball.
- Dificultats en el manteniment de l’atenció en enfrontar-se a material escrit.
- Malestar cap a tasques que impliquen tots dos processos.
- El pensament és de predomini visual per sobre del lingüístic.
- Pot presentar història de dificultats d’aprenentatge en familiars directes.
Detecció de dislèxia i trastorn per dèficit atencional
Mostra a més de les característiques pròpies de la dislèxia:
- Les dificultats atencionals excedeixen les pròpies de l’enfrontament a material escrit.
- Tendència a l’oblit i fallada més acusada de la memòria de treball.
- Les dificultats lectoescriptores són més significatives atès el problema atencional acusat.
Detecció de dislèxia i trastorn de càlcul
Mostra a més de les característiques pròpies de la dislèxia:
Una dificultat altament significativa a integrar processos matemàtics basats:
- En la capacitat per reconèixer i entendre els símbols.
- A les operacions bàsiques i les seves seqüències (suma, resta, multiplicació i divisió).
- En dominar correctament els símbols operacionals.
Manual breu d’intervenció
- Permetre l’ús de l’ordinador, així com programes informàtics específics (lectors, correctors, traductors, etc.).
- Assegurar-nos que hi ha hagut una bona comprensió abans de començar les feines, tasques, proves o exàmens.
- Permetre més temps per fer els treballs, tasques, proves o exàmens, o bé reduir-ne el nombre.
- Adaptar els llibres de lectura al nivell lector de l’alumne.
- Permetre l’accés i ús de les taules de multiplicar i la calculadora.
- Evitar la correcció en vermell.
- Evitar la correcció sistemàtica de totes les faltes d’ortografia.
- Avaluar els treballs, les tasques, les proves o els exàmens en funció del contingut. Les faltes d’ortografia no han d’influir en l’avaluació dels mateixos.
- Adaptació d’exàmens quant a preguntes enunciades de manera senzilla subratllat de paraules clau, interlineat i lletra més àmplia.
- Assegurar-nos que ha comprès el material escrit.
