A la presidenta de l’Associació Pedagògica Francesco Tonucci –que és mestra, pedagoga, psicopedagoga, especialista en intel·ligència emocional i autora del model Educar amb tres Cs: capacitats, competències i cor– el que més li agrada és que li diguin “seny”.

De fet, es llegeix així a la targeta personal, sota el nom de M. del Mar Romera Morón. Entre les nombroses ponències que ofereix, Mar Romera va fer parada a Palma el cap de setmana passat per oferir de la mà d’Integratek un curs sobre intel·ligència emocional, l’entrenament de la qual considera d’arrelament urgent en el sistema educatiu.

En els darrers temps es reivindica la preeminència de la intel·ligència emocional per davant de la cognitiva. Fins a quin punt desenvolupem aquesta intel·ligència emocional?

Jo diria que, des del 1990, s’ajunten els dos conceptes. Abans només es reivindicava el coeficient intel·lectual (CI) perquè es pensava que les emocions no havien d’intervenir en el desenvolupament de la intel·ligència.

Avui se sap que, com va dir Roberto Aguado, “l’emoció decideix i la raó justifica”. I és així.

Com s’educa a les emocions?

La majoria de nosaltres ens hem educat en la cultura judeocristiana, que ens ha fet pensar que les emocions s’han d’emportar en la intimitat i a porta tancada.

És un greu error. Hem apartat la mort de casa nostra, no hi ha jocs al carrer, expressem poc les nostres emocions, així que desgraciadament acabem vivint les emocions dels altres.

Les busquem a les televisions, en programes que posen sobre la taula les intimitats alienes. I les emocions han d’entrenar tant com s’entrena un múscul. Si no ho fem ens convertim en una mena d’espectre autista.

Penseu que les emocions són química: o les entrenem o necessitem substàncies químiques per potenciar-les. Això quan, a sobre, la societat ens ha venut que hem de ser feliços.

Mar Romera

Aquest entrenament de la intel·ligència emocional hauria de ser una matèria d’estudi?

Daniel Goleman afirma que si la intel·ligència emocional es visqués al carrer, no l’hauríem de deixar entrar a l’escola. Però l’escola està pensada per donar allò que no es dóna de manera natural.

Així que cal introduir-la des de petits i que formi part del desenvolupament personal. La vida és un procés de pèrdues i guanys, i això vol dir que també ho és de presa de decisions.

Ja de nens cal entrenar-se per a aquestes vivències. Sobreprotegim els nens i és urgent donar-los tot allò que és bo, però també allò que és dolent. Els nens han d’aprendre a viure, equivocar-se i fracassar.

I aquest aprenentatge s’ha d’incloure a l’escola de manera planificada i professional. El sistema educatiu no es pot permetre ni humiliar ni segregar un sol nen.

Quines són les mancances de l’escola en aquest sentit?

Hi ha mancances tant a nivell de l’entrenament de la intel·ligència emocional intrapersonal, és a dir, l’autocontrol i l’autoestima, entre d’altres, com a nivell interpersonal.

No incidim en l’ensenyament de les habilitats socials, la comunicació, l’escolta, l’empatia o la resolució de conflictes. Abans aquestes habilitats socials ens venien donades com a imperatius; ara sortosament no és així, però no s’ensenyen.

I el problema no és només a l’escola. No pot ser que el nen digui “Mama (o pare), la joguina s’ha trencat”. No diu “Ho he trencat”, i a més moltes vegades li diem que ja en comprarem un altre.

Són els altres els que resolen els problemes dels nens, quan hauríem de capacitar en la presa de decisions, donar-los cobertura i participació, a més de fer que es responsabilitzin de les conseqüències dels seus actes. I no parlo de valors.

On queden, doncs, els valors?

Els sentiments donen suport a les emocions, i els valors, als sentiments. Cal, doncs, generar l’emoció, després el sentiment i finalment el valor.

D’altra banda, cal pensar que les emocions no són bones ni dolentes, són agradables o desagradables i, en tot cas, totes són necessàries i adaptatives.

Quins beneficis notaríem si es treballés la intel·ligència emocional?

Aguado va afegir tres plataformes emocionals a les considerades bàsiques. Va sumar l’admiració, la seguretat i la curiositat, que gosaria dir que són les úniques a partir de les quals es pot aprendre.

Encara més, si el docent treballés molt per obtenir l’admiració, el sistema educatiu podria deixar de fracassar. La seguretat trencaria amb el sistema d’avaluació actual, que etiqueta i destrueix.

El nen s’ha de sentir segur per preguntar, no per contestar. Només aprèn qui demana, i aquí ja parlem de la importància d’entrenar la curiositat.

Què hi ha del coeficient intel·lectual que donava tants mals de cap?

Tinc una gran notícia sobre això. Si em dono suport al concepte intel·ligència múltiple de Gardner, resulta que està estudiat que el CI és pràcticament inamovible després dels 18 anys. En canvi, el coeficient emocional (CE) és modificable tota la vida amb entrenament.

Saber-ne més...

Coneix més sobre els nostres cursos aquí…

Sense Categoria

ClaroRead PC

60,00

Lector de textos que reprodueix qualsevol document que tinguem a l'ordinador. Aquest programari està dissenyat per ajudar aquelles persones que tenen alguna dificultat en la lectura o escriptura.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
Oferta!
El preu original era: 29,00€.El preu actual és: 27,40€.

El nou llibre de Cristina García López | En aquest llibre trobaràs un primer apropament a la comprensió i el maneig del TEA. S'hi inclouen 500 estratègies i orientacions concretes i pràctiques per entendre i ajudar les persones amb aquesta condició.

Oferta!
El preu original era: 55,00€.El preu actual és: 45,00€.

Aquest curs pràctic està dissenyat per a proporcionar als participants les eines necessàries per a analitzar i interpretar els resultats del WISC-V amb major precisió, facilitant la presa de decisions en l'àmbit psicopedagògic i neuropsicològic. Idioma: Castellà RESERVA LA TEVA PLAÇA Taller en directe (disponible en diferit). ¡Places limitades!

69,00

Aquest curs proporciona estratègies i recursos pràctics basats en evidències científiques per identificar i atendre l'alumnat amb trastorns emocionals i conductuals , afavorint el seu aprenentatge, la convivència a l'aula i la col·laboració amb les famílies i professionals.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte
69,00

Aquest curs té com a objectiu dotar els docents i professionals de l'educació d'eines pràctiques i estratègies per fomentar l'hàbit lector a l'alumnat , adaptant-se a les necessitats i interessos de cada etapa educativa.

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Contingut del Webinar En aquesta xerrada aprofundirem en l´estrès des d´una mirada neuropsicològica i educativa, reconeixent que l´inici del curs escolar representa un període especialment desafiador per a professionals de l´educació i de la psicologia. Analitzarem com respon el nostre cervell davant de situacions d'alta exigència, diferenciant l'estrès que ens impulsa del que ens paralitza. A través d'una combinació de teoria comprensible i eines pràctiques aprendrem a identificar senyals de saturació ia regular el nostre sistema nerviós en contextos laborals intensos. ÀREA: Atenció a la diversitat | ETAPES: Infantil, Primària, Secundària, Adults

Oferta!
El preu original era: 32,00€.El preu actual és: 25,00€.

MASTERCLASS | EXPERT: Chema Lázaro

Oferta!
(2) El preu original era: 149,00€.El preu actual és: 79,00€.

Aprèn els principis i les eines per comprendre millor l'avaluació formativa i la seva aplicació en el context educatiu actual. Els docents i professionals de l'educació tenen avui l'oportunitat de ser agents de canvi als seus centres i aules . Aquest curs us ofereix un recorregut integral pels principis del lideratge educatiu, l'avaluació formativa i la transformació de l'ensenyament , pilars que us permetran construir entorns inclusius, dinàmics i enfocats en el desenvolupament integral de cada estudiant. Amb un enfocament pràctic i casos aplicats, aquesta formació és ideal per als qui creuen en l' educació com a motor de canvi i busquen adquirir competències per liderar amb èxit la innovació educativa .

Aquest producte té diverses variants. Les opcions es poden triar a la pàgina del producte

Coneix més sobre els nostres articles aquí…

Nova convocatòria oberta! Comença setembre amb energia i cursos homologats que impulsen la teva carrera

Ja pots matricular-te als nostres cursos amb data d'inici al setembre. Tots estan 100% homologats, [...]

Escola d’Estiu 2025: Cursos Homologats Abans del Nomenament de Juliol

Els cursos homologats no només milloren la teva puntuació a la borsa, sinó que també [...]

Aprendre amb sentit: Neurociència, inclusió i benestar a l’educació

A la IV Jornada de Neuroeducació, experts de referència exploraran com podem transformar l'ensenyament a [...]

La Intel·ligència Artificial a l’educació

La intel·ligència artificial revoluciona l'educació en personalitzar l'aprenentatge, optimitzar l'ensenyament i oferir retroalimentació immediata. Aquest [...]

Quan parlar és un repte: El TDL i el seu impacte a la comunicació

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) dificulta la comunicació i laprenentatge, afectant la vida [...]

Estratègies clau per enfortir l’autoestima des de casa i l’escola

Guia pràctica amb estratègies efectives perquè docents i famílies fomentin l'autoestima infantil i juvenil, promovent [...]

Nadal inclusiu; el valor de la diversitat des de l’escola i la llar

El Nadal ofereix una oportunitat única per promoure la diversitat i la inclusió, ensenyant valors [...]

Comprenent el TDL i la seva relació amb les funcions executives

El Trastorn del Desenvolupament del Llenguatge (TDL) està estretament relacionat amb dèficits en funcions executives, [...]

Deixa un comentari